۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۸۹۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ دسته: دولت و حکمرانی
۰

علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در دو سال اخیر بودجه پروژه‌های عمرانی بیشتر از ۳۵ درصد تخصیص نیافته است افزود: دولت باید با ایجاد شرایط لازم، سرمایه‌های مردم را برای اجرای این پروژه‌ها جذب نماید؛ چراکه در غیر اینصورت شاهد خروج سرمایه‌ها خواهیم بود.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد حجم بالای پروژه‌های عمرانی در کشور و محدودیت‌های بودجه‌ای دولت، موجب تأخیر در تکمیل این طرح‌های زیرساختی شده و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی را پدیده آورده است. از این رو ضروری است از ظرفیت سرمایه‌های مردمی و نقدینگی موجود در کشور برای تکمیل این پروژه‌ها استفاده شود؛ اقدامی که یکی از مهمترین اصلاحات ساختاری در بودجه کشور محسوب می‌شود و در کشورهای مختلف جهان پیاده سازی شده‌است.

لازم به ذکر است پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی استان کردستان از دولتی به دولت دیگر منتقل می شود. بطوریکه در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که تکمیل آنها به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بودجه پروژه‌های عمرانی بیشتر از ۳۵ درصد تخصیص نیافته است

سید احسن علوی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر کارهای زیربنایی خوبی صورت گرفته و پروژه‌های مختلفی همچون کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، راه‌آهن همدان-سنندج و بسیاری از جاده‌های روستایی در دست اقدام و از پیشرفت ۷۰ درصدی برخوردارند اما امیدواریم هرچه سریع‌تر به اتمام برسد تا بخشی از کم‌کاری‌ها جبران شود.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر بودجه پروژه‌های عمرانی بیشتر از ۳۵ درصد تخصیص نیافته است، گفت: اگر قول‌هایی به مردم داده شده و هیچ اتفاقی صورت نگرفته، به‌دلیل کمبود تخصیص اعتبار بوده اما پازل توسعه و اقدامات انجام شده در استان کردستان تقریباً عملکرد رضایت‌بخشی دارد.

علوی با بیان اینکه اگر دولت نتواند در حوزه جذب سرمایه گذار به خوبی عمل کند، سرمایه از کشور خارج خواهد شد، تصریح کرد: بخش خصوصی به دنبال محلی برای سرمایه گذاری می گردد، که بیشترین منافع را از حضور در آن پیدا کند.

وجود تعارض منافع مهم‌ترین دلیل مانع مسیر توسعه در کردستان است

رئیس مجمع نمایندگان کردستان تصریح کرد: در پازل توسعه کشور اعتبارات باید برای استان‌هایی گذاشته شود که بیشترین کمک را به توازن منطقه‌ای می‌کنند.

علوی وجود تعارض منافع را مهم‌ترین دلیل مانع مسیر توسعه در کردستان دانست و عنوان کرد: تا زمانی که تعارض منافع در استان وجود دارد کردستان هیچ‌وقت روی ریل توسعه قرار نمی‌گیرد.

وی به آمار بالای پروژه‌های نیمه‌تمام در این استان گریزی زد و عنوان کرد: هر سال ۳۰ تا ۴۰ درصد اعتبارات عمرانی تخصیص پیدا می‌کند و وضعیت امسال نیز با توجه به کاهش میزان فروش نفت قطعا از سال‌های قبل بدتر خواهد بود.

موضوع توسعه به معمایی پیچیده تبدیل شده است

وی افزود: موضوع توسعه در کردستان و عدم توسعه‌یافتگی آن با وجود همه امکانات و ظرفیت‌ها، در حقیقت یک موضوع گنگ و به معمایی پیچیده تبدیل شده است. در پازل توسعه در کشور اعتبارات باید برای استان‌هایی گذاشته شود که بیشترین کمک را به توازن منطقه‌ای می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر قرار است در تخصیص اعتبارات به همان رویه معمول عمل شود، قطعا استان کردستان همانگونه که از ریل توسعه عقب مانده، وضعیتی بهتر از این پیدا نمی‌کند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.