۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۴۸۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ دسته: انرژی
۰

قره‌خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران تمام فاکتورهای لازم برای تبدیل شدن به قطب تولید برق در منطقه را دارد، افزود: ولی در این زمینه اراده دولت و  وزارت نیرو کم است. در این خصوص باید با کشورها قرارداد بسته شود و از فاینانس خارجی برای سرمایه‌گذاری استفاده گردد تا بتوانیم با تاسیس نیروگاه، برق تولیدی را صادر کنیم که با این کار درآمد مطمئنی برای کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد اسدالله قره‌خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در خصوص توان ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید برق منطقه گفت: برای اینکه کشوری به قطب تولید تبدیل شود نیازمند چند عامل است. توان تکنولوژی علمی و نیروی متخصص کشور، سازندگان تجهیزات، موقعیت جغرافیایی کشور در منطقه و خوراک نیروگاه‌ها از عوامل مهم در تبدیل کشوری به قطب تولید محصولی در منطقه هستند.

وجود خوراک کافی برای نیروگاه‌ها، دست برتر ایران در منطقه

وی ادامه داد: در بخش نیروی انسانی دانشگاه‌های ما طی دهه‌های اخیر دانشجویان مختلفی را تربیت کرده‌اند، بنابراین در این بخش که نیروی متخصصی  سازنده تجهیزات باشد، به وفور در کشور ظرفیت داریم. موقعیت جغرافیایی که یکی دیگر از پارامترهای این بحث است را اگر مدنظر قرار دهیم متوجه می‌شویم که ایران از جایگاه مناسبی در منطقه، قرار دارد و  بیشتر کشورهای همسایه نیز نیازمند برق هستند ولی به دلایل متعدد توان تولید برق را  ندارند، بنابراین بازار فروش را نیز در منطقه داریم.

وی تصریح کرد: در بحث خوراک نیروگاه‌ها، تعدادی از فازهای پارس جنوبی را تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری خواهیم رساند، تقریبا ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب در روز تولید گاز در کشور داریم. با توجه به اینکه بالای ۹۰ درصد از کشور تحت پوشش گاز هستند، این حجم از تولید گاز را دیگر نمی‌توان در کشور استفاده کرد و از طرفی به دلایل متعدد نمی‌توانیم این مقدار زیاد را صادر کنیم پس باید گاز تولید شده را به برق تبدیل کنیم.

اراده دولت و وزارت نیرو کم است

قره‌خانی افزود: ما تمام فاکتورهای لازم را برای تبدیل شدن به قطب تولید برق در منطقه داریم ولی در این زمینه اراده دولت و  وزارت نیرو کم است که باید با کشورها قرارداد بسته و از فاینانس خارجی برای سرمایه‌گذاری استفاده کند تا بتوانیم با تاسیس نیروگاه، برق تولیدی را صادر کنیم که با این کار درآمد مطمئنی برای کشور ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه کشور ما می‌تواند هاب منطقه شده و به تمام کشورها برق صادر کند حرف صحیحی است ولی از حرف تا عمل باید مکانیزم‌های مذکور را رعایت کنیم که در صورت تبدیل شدن به قطب تولید برق در منطقه می‌توانیم به سوی اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم.[۱]

ایران باید هاب برق منطقه به معنای جامع کلمه باشد

لازم به ذکر است، گرچه وجود منابع گاز در کشور و زیرساخت‌های گسترده تولید و انتقال برق، جایگاه ویژه‌ای به عنوان یک کشور صادرکننده برق در منطقه به ایران داده است، اما نباید در حوزه ارتباط الکتریکی با کشورهای همجوار و حتی دورتر به بحث صادرات اکتفا کرد.

ایجاد شبکه یکپارچه بهم پیوسته برق میان تمام کشورهای منطقه، که تبادلات گوناگون برق را فراهم کرده و وابستگی متقابل میان کشورها ایجاد می‌کند، برنامه‌ای است که تقویت صادرات برق ایران را نیز به دنبال دارد. بنابراین لازم است نگاه مسئولان حوزه انرژی کشور، به سمت ایجاد شبکه بهم پیوسته برق با محوریت ایران به عنوان هاب برق منطقه به طور جامع باشد، که این خود بستری مناسب برای تشکیل بازار برق منطقه‌ای وسیع با مرکزیت ایران، خواهد بود.

در این حالت، ایران تنها یک صادرکننده صرف نیست بلکه مرکز کنترل و راهبری (دیسپاچینگ) شبکه یکپارچه در ایران قرار خواهد داشت. همچنین وجود شبکه برق گسترده و پایدار در کشور اجازه دریافت، انتقال و عرضه توان میان تمام کشورهای همجوار را از طریق ایران خواهد داد. از طرفی در صورت تشکیل بازار برق منطقه‌ای در چنین شرایطی، اتاق تسویه (clearing room) بازار باید در ایران مستقر باشد. البته برای رسیدن به این مقصود نیاز است که زیرساخت‌های فنی شبکه برق کشور روزبه‌روز تقویت شده و بازار برق کشور نیز مراحل تکامل را با سرعت بیشتری طی کند.

پینوشت:

[۱] ایکانا، کد خبر: ۴۳۶۳۴۶

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.