۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۲۸۱ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ دسته: کشاورزی
۰

رادمنش مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم، با اشاره به کاهش ۶ هزار تنی خرید گندم نسبت به سال قبل در این استان، تصریح کرد: کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم استقبال کمتری نسبت به سال گذشته برای فروش محصول خود به دولت داشته‌اند.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد گندم یکی از محصولات بسیار مهم برای کشور است که به دلیل افزایش بارندگی ها در یک سال اخیر، انتظار می رود میزان تولید آن نسبت به سال گذشته بیشتر باشد. اما در این بین پایین بودن قیمت مصوب تعیین شده برای خرید تضمینی گندم می تواند، در خرید این محصول خلل و مشکلاتی را پیش بیاورد.

قیمت پایین دلیل کاهش خرید تضمینی گندم

بهزاد رادمنش مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت خرید تضمینی گندم در استان، اظهار داشت: پیش بینی آمار تولید گندم استان در سال جاری توسط سازمان جهاد کشاورزی مقدار ۲۶.۵۰۰ تن بود اما فقط ۱۱.۵۳۳ تن گندم توسط کشاورزان تحویل داده شده است.

کاهش ۶ هزار تنی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته

وی ادامه داد:این میزان در مقایسه با سال زراعی قبل، به مقدار ۶.۳۰۷ تن کاهش را نشان می دهد و این احتمال وجود دارد که  کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت مصوب خرید تضمینی گندم استقبال کمتری داشته اند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با اشاره اینکه در تحویل گندم کشاورزان به مراکز خرید هیچ مشکلی وجود نداشته است، گفت: تمامی تمهیدات لازم جهت تسهیل در فرآیند تحویل گندم صورت پذیرفته بود. همچنین به کشاورزانی که گندم خود را به سیلوهای دولتی استان تحویل می‌دادند مبلغ ۲۰۰ ریال بابت کرایه حمل هر کیلوگرم گندم پرداخت می شد.

مطالبات کشاورزان حداکثر یک هفته بعد از تحویل گندم پرداخت شده است

رادمنش با اشاره به نحوه پرداخت مطالبات کشاورزان پس از فروش گندم های خود به دولت، خاطرنشان کرد: پرداخت بهای گندم به کشاورزان در سال جاری بلافاصله و حداکثر تا یک هفته پس از تحویل گندم انجام می شد.

وی بیان داشت: در مسئله تعیین قیمت خرید تضمینی گندم وزارت جهاد کشاورزی یکی از اعضاء کارگروه تعیین قیمت و پیشنهاد دهنده اصلی است؛ لیکن در خصوص تصمیم‌گیری نهایی در مسائل کلان، نظر تمامی اعضاء کارگروه دخیل است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در خاتمه با اشاره به مسئله قاچاق گندم، گفت: در استان قم تاکنون قاچاق گندم و یا احتکار گزارش نشده است و این به دلیل حجم پایین تولید گندم است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.