۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۳۵۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ دسته: پول و بانک
۰

عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل با بیان اینکه نسبت به سال‌های گذشته استقبال تولیدکنندگان از دریافت تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد کاهش یافته است، گفت: این مسئله بزرگترین مانع رونق تولید است.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد از آنجا که استان اردبیل در ردیف استان‌های کم برخوردار قرار دارد، لذا مولفه‌های اصلی در رونق تولید در حمایت از صنعتگران و کارآفرینان بایستی ارائه تسهیلات با نرخ سود کم باشد. در واقع نرخ فعلی تسهیلات هیچ جذابیتی برای تولیدکنندگان ندارد و در سال رونق تولید زمینه نارضایتی‌ بسیاری را فراهم کرده است.

استقبال کم تولیدکنندگان از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۸ درصد در اردبیل

ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: در حالی استقبال تولیدکنندگان از تسهیلات بانکی کاهش یافته است که بسیاری از فعالان بخش صنعت و کشاورزی به شدت نیازمند تسهیلات کم بهره هستند و تنها از محل بند الف تبصره ۸ آن هم به میزان محدود ارائه تسهیلات با نرخ سود پائین به فعالان این بخش انجام می‌شود.

عزیزی با تائید احیای ۳۲ واحد تولیدی در استان اردبیل در نیمه اول سال بیان کرد: این واحدها اعم از بخش صنعت و کشاورزی بوده و در مجموع با یک روند متفاوت امیدواریم در نیمه دوم سال وضعیت متفاوتی را در این حوزه شاهد باشیم.

بانک‌ها تسهیلات دوگانه ارائه می‌کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با یک روند بهتر از نیمه اول سال در مجموع در سال رونق تولید زمینه احیا و توانمندی ۱۰۰ واحد تولیدی را فراهم کنیم.

عزیزی افزود: هر چند همکاری بانک‌ها در استان خوب بوده اما تسهیلات ارائه شده چندان جذابیتی برای فعالان این بخش ایجاد نکرده است، در حالی که از محل تبصره ۱۸ به ویژه در بخش گلخانه‌ها و صنایع تبدیلی با نرخ سود ۷ و ۹ درصد تسهیلات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به رویه برخی از بانک‌ها در تقسیم‌بندی تسهیلات خود به مناطق برخوردار و محروم در داخل استان‌ها گفت: بخش عظیمی از مناطق استان اردبیل غیربرخوردار است. اما بایستی کل شهرهای استان را کم برخوردار شمرد و در منابع پرداختی بانک‌ها سخت گیری کمتری صورت گیرد.

نیمی از تولیدکنندگان درگیر سیستم بانکی هستند

جانشین ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اردبیل با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۳۹ جلسه برگزار کرده و در این جلسات۹۸۷ مصوبه در حمایت از واحدهای تولیدی تائید شده است، اظهار کرد: نیمی از واحدهای تولیدی استان اردبیل مشکلاتی را با سیستم بانکی دارند که ضرورت همکاری بیشتر بانک‌ها در این زمینه ملموس است.

عزیزی خاطرنشان کرد: برخی از این مشکلات مربوط به عدم پرداخت تسهیلات کم بهره از سوی بانک‌ها، عدم پرداخت اقساط، طولانی شدن فرآیند دریافت تسهیلات و در کنار آن مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای است که البته تعداد زیادی از واحدها نیز با مشکل تامین مواد اولیه روبرو هستند.

وی در پایان گفت: بانک‌های عامل در سفر اخیرشان به استان اردبیل بیش از ۷ هزار میلیارد ريال تسهیلات در حمایت از تولید به استان اختصاص دادند که نمونه آن اختصاص ۲ هزار میلیارد ريال از سوی بانک کشاورزی و ۳ هزار میلیارد ريال نیز از سوی بانک ملی بوده که قرار است با نظارت کامل پرداخت شود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.