۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۳۵۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴ دسته: تولید
۰

تولیدکننده اردبیلی گفت: با وجود اشتغال ۲۵۰ نفری در این واحد تولیدی، بانک‌ها به دلیل پرداخت تسهیلات با سود بالا فرصت‌سوزی می‌کنند و امکان رونق تولید را از تولیدکنندگان سلب می نمایند.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد در حالی که گمرک و چرخه معیوب بانک‌ها بزرگترین سد در برابر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در ورود ماشین‌آلات در این اوضاع سخت اقتصادی هستند، فعالان این بخش در یک شرایط خاص از عدم ثبت واردات ماشین‌آلات خود گله‌مند بوده و بیش از دو سال است در یک دور باطل گرفتار گمرک، بانک‌ها و مجموعه‌های واردکننده ماشین‌آلات هستند که به نظر می‌رسد همچنان این چرخه معیوب به ضرر تولیدکننده بچرخد.

سود بالای تسهیلات بانکی فرصت رونق تولید را از بین می‌برد

قاسم حاجی‌زاده تولیدکننده آرتاکابل اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد در این زمینه اظهار کرد: در حالی که اردبیل جزو استان‌های کم‌برخوردار است، تسهیلات ارائه شده در بانک‌ها به شکل عجیب به دو بخش شهرک‌های صنعتی کم‌برخوردار و برخوردار تقسیم شده که این شرایط زمینه نارضایتی سرمایه‌گذاران و صنعتگران را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با گذشت چندین سال از رکود واحد آرتاکابل ما تصمیم گرفتیم تا این مجموعه را دوباره احیا کنیم، اما تسهیلاتی که برای ما در نظر گرفته‌اند با نرخ سود ۱۸ درصد به هیچ وجه جوابگوی رونق تولید نیست و به نوعی وقت‌کشی در تامین منابع مورد نیاز است.

این تولیدکننده اردبیلی بیان کرد: با وجود اشتغال ۲۵۰ نفری در این واحد تولیدی، بانک‌ها به دلیل پرداخت تسهیلات با سود بالا فرصت‌سوزی می‌کنند.

دولت بانک‌ها را به پرداخت تسهیلات کم بهره ترغیب کند

حاجی‌زاده با انتقاد از سیستم بانکی در عدم همراهی با تولیدکنندگان و کارآفرینان افزود: معلوم نیست که چرا در این استان با عقب‌ماندگی تاریخی در بخش صنعت و تولید، بانک‌ها حاضر به پرداخت منابع با بهره کم نیستند، در حالی که به راحتی می‌توانند از محل تبصره ۱۸ و منابع دیگر به بهبود این شرایط کمک کنند.

وی ادامه داد: در همین استان ما در خرید و واردات ماشین‌آلات مورد نیاز از کشورهای دیگر بیش از ۸ ماه است دوندگی می‌کنیم؛ در این میان گمرک، بانک و سایر دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند در این زمینه گشایشی ایجاد کنند.

تولیدکننده اردبیلی ضرورت تزریق منابع سرمایه در گردش را در کنار تامین مواد اولیه واحدها یادآور شد و گفت: انتظار داریم استاندار اردبیل از این مجموعه بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات و نارسائی‌های این مجموعه قرار گیرند تا با یک روند متفاوت مشکلات برخی از واحدها در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح و تصمیم‌گیری جمعی راهگشا در این بخش باشد.

نباید بانک‌ها به هر بهانه‌ای واحدهای تولیدی را پلمپ کنند

حاجی‌زاده تصریح کرد: نیازی نیست بانک‌های عامل به هر بهانه‌ای درب واحدهای تولیدی را ببندند و دلسردی برای فعالان این بخش ایجاد کنند.

وی در پایان گفت: بانک‌ها به جای سخت‌گیری بهتر است همراه و هسمو با سیاست‌های رونق تولید یاریگر فعالان بخش صنعت و کشاورزی باشند، چرا که همه ما تلاش‌مان در راستای پیشرفت و توسعه این کشور است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.