۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۱۲۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت مرکزی پاکستان باهمکاری دولت محلی ایالت بلوچستان، در سال جاری برنامه‌هایی را به منظور بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی مردم این منطقه در دستورکار دارد. آموزش کشاورزان برای بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی و ایجاد بازار مناسب برای محصولات تولید شده، ۲ برنامه اصلی مقامات پاکستانی است که در همکاری با فائو و وزارت کشاورزی استرالیا اجرایی خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش کشاورزی پاکستان حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. این کشور با بهره‌گیری از عواملی مانند رودهای بزرگ، جنس خاک و میزان رطوبت یکی از نواحی مهم کشاورزی در آسیا محسوب می شود.

به‌دلیل اهمیت نقش بخش کشاورزی در اقتصاد پاکستان، دولت حمایت‌های بسیاری از کشاورزان نظیر تضمین قیمت محصولات کشاورزی، اعطای وام به کشاورزان و توزیع بذر و کود با قیمت مناسب را در دستور کار دارد. گندم، برنج، پنبه، نیشکر، ذرت و محصولات پروتئینی مهم ترین تولیدات بخش کشاورزی پاکستان محسوب می شود.

سیاست تضمین قیمت محصولات کشاورزی در پاکستان به کشاورزان این امکان را می دهد تا در صورت نبود مشتری به قیمت مناسب برای محصولات تولیدی، آن ها را با قیمت مشخص به دولت بفروشند.

همکاری دولت پاکستان با سایر نهادهای بین المللی برای پیشرفت کشاورزی در ایالت بلوچستان

پاکستان متشکل از ۵ ایالت مختلف است که در بین آن ها، ایالت بلوچستان یکی از مناطق مهم و کلیدی در اقتصاد پاکستان محسوب می شود. بلوچستان بزرگترین ایالت کشور پاکستان است؛ به نحوی که حدود  ۴۰ درصد از اراضی ملی این کشور را تشکیل می دهد.

به تازگی مقامات محلی ایالت بلوچستان با حمایت دولت مرکزی این کشور، درصدد حمایت از کشاورزان این منطقه قراردادهای همکاری با فائو و وزارت کشاورزی استرالیا امضا کردند. این قراردادها به منظور بهبود وضعیت کنونی کشاورزان این ناحیه و در جهت رشد تولید محصولات کشاورزی منعقد شده است.

طبق اعلام مقامات محلی این ایالت، اقدامات مربوط در جهت حمایت از کشاورزان باعث افزایش درآمد خانوارهای فعال در بخش کشاورزی می‌شود و وضعیت تغذیه ای مردم این کشور را نیز بهبود می‌دهد. نتیجه این اقدامات در نهایت باعث بهبود وضعیت امنیت غذایی ایالت بلوچستان خواهد شد.

آموزش و بازاریابی محصولات ۲ برنامه دولت پاکستان در حمایت از کشاورزان

نماینده FAO در پاکستان در این خصوص اعلام کرد: با اجرای برنامه حمایت از کشاورزی در این ایالت، مشارکت زنان در فعالیت های مزرعه بهبود خواهد یافت. این اقدام در جهت بهبود وضعیت آموزش آن ها و اداره مستقل فعالیت های مزرعه توسط زنان انجام خواهد شد.

در این اقدام قرار است ۴۴۵ تن از زنان کشاورز در حوزه تجارت محصولات کشاورزی آموزش دیده و شرایط برای ایجاد بنگاه های اقتصادی توسط آنان در این ایالت فراهم شود. پیش بینی مقامات پاکستانی نشان می دهد این اقدامات در نهایت باعث بهبود ۲۵ درصدی درآمد آن ها خواهد شد.

در دیگر اقدام حمایتی از کشاورزان این ایالت قرار است به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان خرده پا، شرایط برای ملحق شدن آن‌ها به بازارهای رسمی فراهم شود. تولیدکنندگان محصولاتی نظیر پنبه، گوشت، مرغ، خرما و پشم قرار است به بازرگانان این محصولات متصل شوند و سهم دلالی در بازارهای این محصولات کاهش پیدا کند.

بررسی مشکلات بلوچستان به منظور حل آن ها در آینده

گفتنی است چندی پیش به دلیل کاهش بارش ها در ایالت بلوچستان، دولت پاکستان برنامه های مختلفی را به منظور جبران زیان کشاورزان و جایگزینی محصولات کم آب بر در این منطقه، اجرایی کرده بود. به عنوان مثال دولت خواستار کشت محصولاتی نظیر زیتون، پسته، بادام و انگور به جای محصولاتی نظیر سیب، پیاز و سیب زمینی شده بود.

یکی دیگر از مشکلات کشاورزان ایالت بلوچستان در حال حاضر عدم دسترسی به نقدینگی کافی برای تولید محصولات کشاورزی است. کشاورزان این ایالت همچنین دسترسی مناسبی به تسهیلات مالی بانک ها ندارند و در نتیجه کمبود منابع مالی باعث کاهش سرمایه درگردش کشاورزان برای استفاده از بذر، کود و ابزارآلات کشاورزی شده است.

منابع:

پی ای آر yon.ir/nkYM6

سی ای بی آی yon.ir/CMCHC

داون yon.ir/OxpkN

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.