۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۵۴۹ ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷ دسته: تولید
۰

طبق اعلام وزیر صنعت، عرضه محصولات خودروسازان با ۵ درصد زیر قیمت بازار صورت خواهد گرفت. اما این روش قیمت گذاری در شرایطی مؤثر خواهد بود و قیمت محصولات را در بازار کاهش خواهد داد که خودروسازان، مرتبا محصولات خود را عرضه نمایند. در شرایط فعلی که خودروسازان به دلایل مختلف، محصولات خود را به صورت قطره چکانی عرضه می کنند، این روش قیمت گذاری تاثیری در کاهش قیمت نخواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد رحمانی وزیر صنعت دوشنبه ۲۶ آذرماه خبر از قیمت های جدید محصولات خودروسازان داد. وی در حاشیه جلسه تودیع و معارفه رئیس ایمیدرو گفت: ​­با توجه به فاصله ای که بین قیمت بازار و کارخانه ایجاد شده،­ بحث عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار مطرح شد، که در هر مرحله عرضه دوباره ۵ درصد کاهش قیمت داشته باشد­­ تا در نهایت قیمت به تعادل برسد. البته این کاهش قیمت در حد قیمت ­پیش فروش شده نیز نخواهد بود و این شامل همه انواع خودروها است.[۱]

این اظهارات وزیر صنعت در شرایطی مطرح شد که چند روز قبل از آن، گروه صنعتی ایران خودرو چهار محصول خود را با قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار، عرضه نموده بود. بررسی ها نشان می دهد این چهار محصول مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده اند و خودروساز اجازه داشت تا خود قیمت آنها را تعیین نماید. اما طبق گفته های وزیر صنعت این روش قیمت گذاری خودرو برای تمامی محصولات اجرایی خواهد شد.

«عرضه قطره چکانی» مانع کاهش قیمت خودرو در بازار

وزارت صنعت به دنبال این است که با کاهش فاصله قیمتی کارخانه و بازار محصولات خودروسازان، دست دلالان را از بازار خودرو قطع کند تا از این طریق بتواند مصرف کنندگان واقعی را به سمت خرید محصولات سوق دهد. اما قیمت گذاری خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار در شرایطی کارآمد است که خودروسازان محصولات خود را دائما به بازار عرضه کنند. در واقع عرضه قطره چکانی خودرو، قیمت محصولات در بازار را کاهش نخواهد داد.

به زعم خودروسازان، دلیل اصلی عدم عرضه محصولات، شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم ها است. در واقع آنطور که زنجیره خودروسازی کشور می گوید، محدود شدن واردات قطعات خودرو از نیمه مرداد ماه سال جاری موجب شد تا خط تولید خودروسازان با چالش هایی مواجه شود و مطابق آمارهای موجود، تیراژ تولید خودروسازان در هشت ماهه ابتدایی امسال با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده است. با این وجود، داخلی سازی محدود محصولات عامل اصلی است که سبب شده تا پس از آغاز تحریم ها، خودروسازان نتوانند محصولات خود را به میزان لازم به بازار عرضه نمایند.

بنابراین تغییر قیمت محصولات مطابق با فرمول جدید وزارت صنعت (عرضه محصولات با ۵ درصد زیر قیمت بازار) در شرایط فعلی که داخلی سازی در صنعت خودرو با چالش مواجه است و خودروساز توانایی عرضه محصولات را ندارد، کارساز نخواهد بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صدا و سیما؛ کدخبر: ۲۳۰۴۹۴۶

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.