۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۱۸۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ دسته: تولید
۰

ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور متحمل زیان ۲.۵ هزار میلیارد تومانی در نیمه نخست سال جاری شده است. بررسی ها نشان می دهد حدود ۱.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد کل زیان گزارش شده این شرکت، ناشی از عواملی است که به بخش تولید مرتبط نیست. هزینه های مالی تسهیلات بانکی، نیروی انسانی مازاد و احداث واحدهای ضررده از جمله مواردی هستند که بخش عمده زیان ایران خودرو را شامل می شوند. بنابراین افزایش قیمت خودرو به این بهانه قابل توجیه نیست و این شرکت باید بهره وری خود در عوامل مذکور را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق صورت های مالی اظهار شده به سازمان بورس، ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور، در نیمه نخست سال جاری، متحمل زیان ۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومانی شده است؛ این در حالی است که کل سرمایه ثبتی این شرکت، ۱ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان است.

این درحالیست که بررسی آمارها در چند سال گذشته نشان می دهد مبالغ فروش محصولات بیش از مبالغ مربوط به بهای تمام شده تولید بوده است؛ لذا زیان مذکور ریشه در کم بودن قیمت تولیدات این شرکت ندارد.

سود ایران خودرو از ناحیه فروش محصول در ۶ سال گذشته

هزینه تولید ایران خودرو در سال ۹۲، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. حال آنکه درآمدی نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از فروش خودروهای موردنظر نصیب این شرکت شده است. بنابراین این شرکت سودی حدود ۱ هزار میلیارد تومان در سال مذکور کسب کرده است.

در سال ۹۳، ایران‌خودرویی‌ها ۱۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان صرف تولید محصول کرده‌اند و در مقابل، حدود ۱۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان رقم فروش آنها بوده است، یعنی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود. در سال ۹۴ نیز هزینه تولید ایران خودرو کمتر از ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و رقم فروش این خودروساز بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و این به معنای سود ۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی است.

در سال ۹۵ بهای تولید ایران خودرویی ها بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و رقم فروش این غول جاده مخصوص ۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی بوده که نشان می دهد سود این شرکت در سال مذکور نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۹۶ نیز مبلغ بهای تمام‌شده تولید محصولات ایران‌خودرو حدود ۲۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و ایران‌خودرو از محل فروش آنها نزدیک به ۳۱ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان درآمد حاصل کرده است؛ یعنی حدود یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان سود.[۱]

میزان سود سالانه شرکت خودروسازی ایران خودرو از سال ۱۳۹۲ تا به حال در جدول زیر آمده است: (واحد: میلیارد تومان)

سال ۹۲ سال ۹۳ سال ۹۴ سال ۹۵ سال ۹۶
۱۰۰۰ ۲۵۰۰ ۱۹۰۰ ۲۳۰۰ ۱۸۵۰

با این وجود اما در نیمه نخست سال جاری، هزینه تولید این شرکت خودروسازی حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و مبلغ فروشش، کمتر از ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان؛ این یعنی طی این مدت، زیانی حدود هزار میلیارد تومان از محل فروش محصول نصیب این شرکت شده است. همچنین حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل های دیگر که در ادامه ذکر شده است، ضرر این شرکت خودروساز بوده است.

۶۰ درصد از زیان ایران خودرو ارتباطی به هزینه های تولید این شرکت ندارد

ایران خودرو در شش سال گذشته بجز نیمه نخست امسال که صنعت خودرو کشور با چالش های افزایش قیمت قطعات مواجه شد، همواره از فروش محصولات خود سود قابل قبولی بدست آورده است.

اما مشکل اصلی اینجاست که هزینه های این غول خودروسازی کشور تنها محدود به هزینه های ناشی از تولید نمی شود و هزینه های دیگری همچون هزینه‌های مالی ناشی از دریافت تسهیلات بانکی (تسهیلات بانکی با نرخ حداقل ۲۵ درصد)، نیروی انسانی مازاد، احداث واحدهای ضررده این شرکت خودروسازی در مناطق مختلف داخلی و خارجی و دیگر موارد مشابه، باعث شده تا به بهای تمام‌شده محصولات بیفزایند و اینجاست که قیمت تمام‌شده برای مشتری بالا می‌رود.

در واقع از ۲.۵ هزار میلیارد تومان زیان این شرکت در نیمه نخست سال جاری، ۱.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد، مربوط به این موارد است. لذا این گفته که ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور ضررده است و بایستی قیمت محصولات بیش از حد معقول افزایش یابد، غیرکارشناسی است. در واقع این شرکت برای سودده شدن باید هزینه های ناشی از سرمایه گذاری های غیرمرتبط، نیروی مازاد و … را کاهش دهد.

پینوشت:

[۱] دنیای اقتصاد؛ کدخبر: ۳۴۶۱۸۷۰

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.