به گزارش مسیر اقتصاد مجتبی خسروتاج در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت خارجی در تجارت جهانی ۰.۳۴ درصد است، گفت: از ابتدای انقلاب به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود داشته است، سیاست های ما جایگزینی واردات و خودکفایی تولید داخل بوده است.
وی افزود: با مقایسه تجارت خارجی کشور با سایر کشورها رشد قابل توجه کشور در این بخش ملموس است.
خسروتاج با بیان اینکه در شرایط سیاسی خاص مجبور به تولید بودیم و نگاه ویژه ای به بخش رقابت پذیری در تولید نشده است، گفت: در این سال ها واحدهای تولیدی زیادی با هدف تامین نیاز داخل و عدم توجه به رقابت پذیری تشکیل شده است.
معاون وزیر صنعت در ادامه گفت: در برخی کالاها نظیر صنعت پتروشیمی و فولاد نیز به ظرفیت های صادراتی توجه شده است؛ بطوریکه هم اکنون صنعت پتروشیمی ظرفیت صادراتی ۲۰ میلیون تن را داراست و در بخش فولاد تا انتهای دولت دوازدهم زنجیره فولاد با مقایسه با چهار سال گذشته آن ۲.۵ برابر افزایش می یابد.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طرح های پتروشیمی و فولادی به ترتیب توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و ایمیدرو پیگیری می شود.
وی با بیان اینکه برای توسعه هر بخش نیاز به موتور توسعه ای به منظور افزایش رقابت پذیری و صادرات است، افزود: اگر بخواهیم سهم بالاتری در تجارت جهانی داشته باشیم بایستی ظرفیت سازی کنیم.
خسروتاج گفت: برای افزایش صادرات بایستی یک سازمان با نگاه صادرات تشکیل شود و در این راستا توجه ویژه ای به شرکت های برندینگ شود.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تمرکز در مزیت ها منجر به توسعه صادراتی خواهد شد، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در توسعه صادرات ظرفیت سازی کرد.
وی گفت: این ظرفیت صادرات بایستی در بخش تولید «کالا و خدمات» و ظرفیت سازی بنگاه ها و تقویت آن ها در حضور بین المللی باشد.
خسروتاج در ادامه تاکید کرد: تجارت دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه ضرورت اقتصاد مقاومتی است و در سال های اخیر تجارت دو جانبه یا چند جانبه با کشورهای همسایه و همسو نظیر کشورهای اوراسیا در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر صنعت در پایان تصریح کرد: بایستی با اعمال برنامه بلند مدت در قالب نظام تعرفه ترجیحی ارتباط ایران را با کشورهایی نظیر قزاقستان، قرقیزستان و عراق تقویت کنیم.