۰۳ آبان ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۳۶۲۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مقامات کشور‌های روسیه و پاکستان چندین تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری دو جانبه امضا کردند. دو کشور تصمیم گرفتند واردات و صادرات مواد غذایی را افزایش دهند و روسیه در پروژه‌های فناوری اطلاعات، پروژه‌های شهر امن و ایجاد مراکز فناوری اطلاعات در پاکستان همکاری کند.

به گزارش مسیر اقتصاد عبدالعلیم خان، وزیر خصوصی سازی پاکستان، هفته گذشته چندین یادداشت تفاهم را با هدف تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه با مقامات روسیه امضا کرد. این تعاملات طی دیدار هیئت‌های تجاری دو کشور در یک مجمع تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه در مسکو رخ داد.

پاکستان و روسیه به دنبال افزایش تجارت در حوزه‌های مختلف

نشست اقتصادی سه روزه بین پاکستان و روسیه، روز شنبه هفته گذشته در مسکو آغاز شد. این نشست با حضور عبدالعلیم خان به عنوان رئیس هیئت پاکستانی و همراهی بیش از ۷۰ مدیرعامل شرکت‌های پاکستانی برگزار شد. از طرف روسیه نیز بیش از ۱۰۰ شرکت و پلاتونوف ولادیمیر، رئیس اتاق بازرگانی مسکو حضور داشتند.

دو طرف در روز پیش از نشست اقتصادی، یک توافق تاریخی مبادله کالاها را امضا کردند و برای مبادله کالاهایی از جمله نخود، برنج، نارنگی، سیب‌زمینی و عدس قرمز به توافق رسیدند.

وزارت خصوصی‌سازی پاکستان در مورد این نشست گفت: «عبدالعلیم خان وزیر فدرال به همراه الکسی گروزدوف، معاون وزیر بازرگانی روسیه و اوگنی فیدچوک، مشاور فدراسیون روسیه، نیز تفاهم‌نامه‌های مختلفی را امضا کردند که بر اساس آن روسیه و پاکستان واردات و صادرات اقلام غذایی را افزایش خواهند داد.»

همچنین، بیانیه افزود که هر دو مقام توافق کردند که روسیه در زمینه فناوری اطلاعات، پروژه‌های شهر امن و ایجاد مراکز فناوری اطلاعات در پاکستان با این کشور همکاری خواهد کرد. به علاوه، هر دو کشور توافق کردند که تجارت دوجانبه در زمینه چرم، منسوجات، محصولات کشاورزی، میوه‌ها و سبزیجات را نیز افزایش دهند.

توافق بر گسترش همکاری در حوزه‌های فناوری، مواد معدنی و نساجی 

وزارت خصوصی‌سازی پاکستان اعلام کرد که: «عبدالعلیم خان، وزیر فدرال هیئت سرمایه‌گذاری، سفر به روسیه را موفقیت‌آمیز و سودمند خواند و گفت که پاکستان آماده سرمایه‌گذاری‌های مشترک با روسیه برای ارتقای تجارت دوجانبه است».

همچنین، دو طرف توافق کردند که لیستی از شرکت‌های مورد نظر را تهیه کنند، زیرا پاکستان از روسیه دعوت کرد در نمایشگاه نساجی که قرار است این ماه در این کشور برگزار شود، شرکت کند.

ولادمیر از عبدالعلیم خان و هیئت پاکستانی برای شرکت در این رویداد تشکر کرد. او گفت که هر دو کشور می‌توانند در زمینه فناوری‌های پیشرفته، مواد معدنی، فناوری اطلاعات و سایر بخش‌ها همکاری کنند. عبدالعلیم خان نیز به این نکته اشاره کرد که هدف سفر او به مسکو تشویق تجارت متقابل، افزایش اعتماد جامعه تجاری و ترویج هماهنگی بین دو کشور است.

پاکستان و روسیه؛ از رقابت در جنگ سرد تا همکاری‌های اقتصادی گسترده

پاکستان و روسیه که زمانی رقبای دوران جنگ سرد بودند، در سال‌های اخیر از طریق تعاملات تجاری و بازرگانی منظم، به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. در حالی که اسلام‌آباد تلاش می‌کند نقش خود را به عنوان یک مرکز ترانزیتی برای اقتصادهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی افزایش دهد، علاقه خود را برای اتصال به روسیه از طریق کشورهای آسیای مرکزی برای تجارت دوجانبه ابراز کرده است.

روابط اسلام‌آباد با روسیه نیز در سال ۲۰۲۳ پس از آنکه پاکستان شروع به خرید نفت خام روسیه با قیمت پایین‌تر کرد، بهبودی قابل توجهی یافت. این تحول پس از آن رخ داد که تنش‌های ژئوپلیتیکی، قیمت سوخت در پاکستان را در سال گذشته تقریباً دو برابر کرد و این کشور جنوب آسیا را مجبور کرد تا منابع ارزان‌تر سوخت را انتخاب کند.

الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر روسیه در ماه سپتامبر برای سفری کوتاه به اسلام‌آباد آمد تا روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با پاکستان را گسترش دهد.

منبع: ARAB NEW

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.