۲۷ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۷۰۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ دسته: پول و بانک، نظارت بانکی
۰

بر اساس مجوزی که بانک مرکزی ارائه نموده است، حسابرسان پس از بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها، موارد تخلف آنها از قوانین را در گزارش تدقیق نمی‌کنند و به صورت محرمانه در نامه‌ای به بانک مرکزی ارسال می‌نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد شفافیت وضعیت بانک ها به ویژه در صورت های مالی، تکلیف سهامداران و سپرده گذاران را برای سرمایه گذاری و سپرده گذاری در بانک مشخص می کند. علاوه بر این، شفافیت باعث می شود امکان تفاوت قائل شدن میان بانک های خوب و بانک های بد وجود داشته باشد.

با وجود این، تخلف بانک ها از قوانین عمدتا به صورت پنهانی به بانک مرکزی گزارش می شود و حسابرسان طبق قاعده ای که بانک مرکزی تعیین کرده، این موارد را در گزارش حسابرسی خود درج نمی کنند.

در تمامی صورت های مالی بررسی شده توسط حسابرسان، این جمله که در تصویر زیر آمده درج شده است:

با توجه به اهمیت وضعیت بانک ها برای اقتصاد و مردم و لزوم اطلاع از عملکرد آنها، ضروری است این قاعده برداشته شود و عموم مردم و کارشناسان بتوانند با بررسی صورت های مالی، وضعیت بانک های مختلف را مورد بررسی قرار دهند. بدین ترتیب بانک ها برای جلوگیری از کاهش مشتریان و سهامداران خود، مجبور به بهبود عملکرد و کاهش تخلفات خواهند بود.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.