۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۹۶۴ ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

پورسلیمان نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه قدرت رقابت صادراتی را در جمهوری آذربایجان از دست داده‌ایم، تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم رقابت خود را در عرصه تجارت بین‌المللی با کشورهای دیگر از دست ندهیم، باید به تعرفه‌های ترجیحی روی آوریم و انتظار می‌رود همچون کشور ترکیه برای جمهوری آذربایجان نیز این تعرفه‌های ترجیحی اعمال شود.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد هر چند این استان به دلیل موقعیت مرزی و قرار گرفتن در مسیر کشورهای آسیای میانه و روابط قوی با کشور همسایه جمهوری آذربایجان مزیت نسبی در بخش کشاورزی و گردشگری سلامت داشته و از بسترهای خوبی در توسعه و تقویت صادرات برخوردار است، اما آمار پنج ماهه امسال نشان می‌دهد که وضعیت صادرات ما از لحاظ وزنی کاهش یافته است.

قدرت رقابت صادراتی در جمهوری آذربایجان کاهش یافته است

بهروز پورسلیمان نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: عمده واردات از گمرک اردبیل انجام شده و همچنان گمرک بیله‌سوار به رغم داشتن ظرفیت خود در حوزه واردات کمرنگ عمل می‌کند.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنیم مجوز واردات و ترخیص کالا در گمرک بیله‌سوار صادر شده و زمینه تقویت تجارت بین‌المللی در این گمرک فراهم آید.

وی به بحث صادرات نیز اشاره کرد و افزود: ما با کاهش ۱۴ درصدی صادرات در پنج ماهه امسال و همچنین اظهارنامه‌های ارائه شده روبرو شدیم، از همین رو به نظر می‌رسد شرایط موجود بر سختی و دشواری کار افزوده است و نسبت به سال‌های گذشته روند کاهشی صادرات ادامه دارد.

پورسلیمان پائین بودن قیمت کالاهای صادراتی را یادآور شد و بیان کرد: جمیع عوامل دست به دست هم داده تا ما قدرت رقابت در آذربایجان را از دست بدهیم تا به عرصه واردات و صادرات ما ضربه وارد شود.

الزام «تجارت ترجیحی» میان ایران و جمهوری آذربایجان برای رونق صادرات

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در مورد وضعیت خوب صادرات چمدانی در استان اردبیل به عنوان یک استان پیشتاز، تصریح کرد: در کنار تجهیز گمرک بیله‌سوار به امکانات الکترونیکی، بهتر است سهم محصولات صادراتی تولید شده در استان افزایش یابد که در این زمینه باید به تولید محصولات صادرات محور اهمیتی خاص بدهیم.

پورسلیمان نبود شرکت‌های بزرگ با برند خاص را در تولید و صادرات محصولات موادغذایی و صنایع تبدیلی و تکمیلی یادآور شد و گفت: عمده محصولات ما از گمرکات دیگر صادر می‌شود و برخی از صادرکنندگان تمایلی به صادرات کالای خود از گمرک بیله‌سوار را ندارند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اردبیل بیان کرد: بانک مرکزی مکانیزم قانونی را برای انتقال ارز تعریف کند تا صادرکنندگان ما در مبادلات خود با مشکلی روبرو نشوند.

پورسلیمان ورود ایران را به بازار اوراسیا با اعمال تعرفه‌های ترجیحی یادآور شد و گفت: ما اگر می‌خواهیم رقابت خود را در عرصه تجارت بین‌المللی با کشورهای دیگر از دست ندهیم، باید به تعرفه‌های ترجیحی تن دهیم و انتظار می‌رود همچون کشور ترکیه برای آذربایجان نیز این تعرفه‌های ترجیحی اعمال شود.

مصوبه ساماندهی مرزنشینان باید در اردبیل جرایی شود

پورسلیمان با ابراز خرسندی از ورود ایران به بازار اوراسیا و تلاش برای اخذ سهم بیشتر در تقویت صادرات به بازارهای این حوزه اظهار کرد: در کنار اعمال تعرفه‌های ترجیحی و تسهیل روند تجارت انتظار می‌رود، راه آهن جمهوری آذربایجان به پارس‌آباد وصل و امکان صادرات محصولات به صورت ریلی از این طریق فراهم آید.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل افزود: هیئت دولت باید مصوبه‌ای را در این زمینه برای بازگشایی مسیر ترانزیتی تصویب کند که کشور همسایه منتظر این مصوبه است و انتظار داریم مسئولان استانی و نمایندگان در این زمینه تلاش کرده و اسباب این کار را فراهم کنند.

پورسلیمان پیشنهاد کرد: بازارچه‌های گمرکی دو طرف بازگشایی شده و امکان تهاتر و فروش کالاها به صورت مرزی فراهم شود و در کنار آن تقویت تعاونی‌های مرزنشینان نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی حمایت از شرکت‌های مدیریت صادراتی را در شهرک‌های صنعتی برای کمک به واحدهای تولیدی یادآور شد و بیان کرد: این شرکت‌ها دغدغه تولید کنندگان را به حداقل می‌رسانند و به نوعی وظیفه صادرات را به صورت تخصصی نیز انجام می‌دهند.

پورسلیمان در پایان برپایی نمایشگاه‌های تخصصی ایران در کشورهای دیگر و همچنین ساماندهی تعاونی‌های مرزنشینان و تلاش برای تقویت تشکل‌های غیردولتی را در این باب یادآور شد و گفت: ما انتظار داریم تا دستورالعمل ساماندهی مرزنشینان شامل اردبیل نیز شود که در این زمینه با نامه‌نگاری‌هایی که در حال انجام است، نتایج خوبی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.