۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۵۹۴ ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

گزارش موسسه مک کینزی از ۱۸ کشور نشان می‌دهد یکی از پیش نیازهای موفقیت کشورها در کاهش کسری بودجه، بررسی دقیق و جزئی هزینه‌های تمامی دستگاه‌هاست. در واقع دولت‌ها باید به جای ارائه یک برنامه کلی برای کاهش هزینه‌های خود، مصارف و هزینه‌کرد دستگاه‌های دولتی را با صورت مصداقی بررسی، کنترل و نظارت نمایند. در این مسیر لازم است مجموعه‎ای از اقدامات شامل اختصاص زمان و نیروی کافی برای این امر، بهینه‎سازی مصارف، تجزیه و تحلیل مصارف بودجه و مقایسه عملکرد و هزینه‎کرد آنان نسبت به سال‌های گذشته صورت گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد تقاضا برای بودجه هر سال افزایش می یابد و بسیاری از کشورها با محدودیت منابع بودجه مواجه می شوند.

بدهی کشورها از ۵۱ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰، به ۶۵ هزار میلیارد دلار در ۲۰۱۶ افزایش یافته است. همچنین بسیاری از اقتصادی های بزرگ، بیش از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود، بدهی دارند.

تمرکز دولت ها بر کاهش هزینه

در پاسخ به این مشکلات، طی دهه اخیر دولت ها رویکردهای مختلفی را در جهت کاهش هزینه های خود اتخاذ کرده اند، که اغلب با شکست مواجه می شد. بر اساس مطالعات صورت گرفته از ۱۸ کشور ، مشخص شد که طی ۵ سال گذشته، ۴۳ درصد تلاش دولت ها به عنوان دومین اقدام، بر کاهش هزینه های خود متمرکز بوده است.

در این بررسی مشخص شد که تنها ۱۹ درصد این کشورها در کاهش هزینه های خود کاملا موفق بوده اند. اما چه عاملی باعث این عدم موفقیت شده است؟ نتایج نشان می دهد که اتخاذ رویکرد اشتباه توسط دولت عامل شکست در دستیابی به اهداف خود در کاهش هزینه‌ها بوده است.

بررسی دقیق و جزئی هزینه‌های دستگاه‌ها لازمه جبران کسری بودجه

از این رو برخی کارشناسان راهکاری را مطرح کردند که دولت به جای ارائه برنامه برای کاهش هزینه های خود، داده های آماری و اطلاعات مربوط به هزینه کرد مصارف بودجه را در دستگاه‌های دولتی بررسی، کنترل و نظارت نماید.

در واقع کاهش هزینه‌های دولت، صرفا برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها نیست، بلکه مجموعه ای از اقدامات است که لازم است به طور همزمان صورت گیرد. این اقدامات شامل بررسی هزینه‌های اضافی در دولت از طریق اختصاص زمان و نیروی کافی برای این اقدام (۹۲ درصد اهمیت در نتایج تحقیق صورت گرفته)، بهینه‌سازی مصارف از طریق بررسی جزئی و دقیق هزینه‌کرد دستگاه‌های اجرایی (۴۶ درصد) و نظارت بر آن از طریق تجزیه و تحلیل مصارف بودجه و مقایسه عملکرد و هزینه کرد نسبت به سال گذشته است.

به عنوان مثال در این بررسی مشخص شد که یک نهاد بزرگ دولتی بیش ۷ هزار وسیله نقلیه برای رفت و آمد کارمندان خود تهیه کرده است که هزینه ان به میزان ۱۰ میلیون دلار معادل ۲۰ درصد بودجه این دستگاه دولتی را به خود اختصاص داده است؛ که با قطع این تسهیلات، ۷۰ درصد از هزینه های این نهاد کاهش یافت.

بنابراین ضروری است که دولت ها با اتخاذ رویکردی هوشمندانه در کوتاه ترین زمان ممکن هزینه های خود را کاهش داده و نه تنها به اهداف خود در مدیریت امور اقتصادی کشور دست یابند، بلکه شاهد نتایج بهتری نیز خواهند بود.

منبع: موسسه مک کینزی yon.ir/GcLNN

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.