۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۵۰۰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

میرکی صیفی‌ کار شهرستان دهگلان با بیان اینکه بی‌برنامگی وزارت جهاد کشاورزی عامل اصلی متضرر شدن هندوانه کاران استان کردستان است، گفت: در حال حاضر، دلالان هندوانه را از کشاورزان با قیمت ۱۲۰ تومان در سر مزرعه خریداری می‌کنند و با قیمت ۵ برابر آن در بازار به فروش می‌رسانند.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد این روزها و با پایان برداشت محصولات کشاورزی حجم انبوهی از محصول بدون مشتری بر روی دست کشاورزان باقی مانده است، محصولاتی که تا رسیدن به این نقطه، میزان متنابهی از آب را هدر داده و مهم‌تر از همه سرمایه فراوانی از کشاورزان را اتلاف نموده است .

به دلیل افزایش عرضه محصولات کشاورزی و عجز کشاورز از بازاریابی، بخش قابل توجهی از محصولات در مزرعه رها شده است تا طعمه احشام شود، این درحالیست که بر اساس یافته های علمی و اعلام کارشناسان کشاورزی برای تولید هر کیلوگرم هندوانه چیزی نزدیک به ۲۸۶ لیتر آب مصرف می شود .

نرخ فروش هندوانه توسط دلّالان ۵ برابر قیمت خرید از کشاورز

کوروش میرکی یکی از صیفی کاران شهرستان دهگلان در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: در سال جاری بیش از ۵ هکتار هندوانه کشت کردم که برای چندین نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی شده است، اما متاسفانه به دلیل نبود بازار مناسب امسال کشاورزان هندوانه کار شهرستان دهگلان و قروه فقط متضرر شدند و تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه برای تولید هر هکتار هندوانه بیش از ۳۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام، افزود: به دلیل نبود بازار مناسب تا به الان که چیزی به پایان کامل برداشت آن باقی نمانده است، ۵۰ میلیون تومان متضرر شده ام.

میرکی با بیان اینکه بیشتر هندوانه کاران شهرستان دهگلان و قروه به دلیل افت شدید قیمت و نخریدن این محصول، دچار سردرگمی شده اند، گفت: در حال حاضر هندوانه با قیمت کیلویی ۱۵۰ تومان هم خریداری نمی شود.

وی به اختلاف قیمت ۵ برابری هندوانه از سر مزرعه تا بازار اشاره کرد و گفت: بی‌برنامگی وزارت جهاد کشاورزی عامل اصلی متضرر شدن هندوانه کاران استان کردستان است، چرا که دلالان هندوانه را از کشاورزان سر مزرعه با قیمت ۱۲۰ تومان خریداری می کنند و با قیمت ۵ برابر آن در بازار به قیمت کیلویی ۶۰۰ تومان به مردم می فروشند.

فقدان یک برنامه جامع براساس نیازهای سالیانه و بازار مصرف

وی افزود: بر زمین ماندن محصولات کشاورزی و فاسد شدن آن برای کسانی که از جانشان مایه گذاشتند تا محصولاتشان با بهترین کیفیت تولید شود، خوشایند نیست.

این تولید کننده هندوانه عنوان کرد: سالهاست که این رویه نادرست گریبان کشاورزان، اقتصاد و بازار مصرف محصولات کشاورزی کشور را گرفته است.

میرکی گفت: این رویه نشات گرفته از عدم برنامه ریزی منسجم مسئولین جهاد کشاورزی است، بطوریکه فقدان یک برنامه جامع که درآن ظرفیت و نوع آب وهوای هر منطقه، تنوع کشت محصولات، نیازهای سالیانه و بازار مصرف لحاظ شده باشد، حس می شود.

این صیفی کار دهگلانی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر اجازه صادرات هندوانه داده نمی‌شود، افزود: به دلیل اشباع بازار و کاهش قیمت هندوانه در بازار، صیفی کاران محصولات خود را با ضرر می فروشند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.