۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۹۱۲ ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

مقیمی مدیرعامل جدید ایران خودرو در حالی راهکار برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو و بهبود وضعیت تولید و داخلی سازی را احیای شرکت تأمین قطعه ساپکو می‌داند که بر اساس تجربیات جهانی، شرکت‌های واسطه‌ای به‌دلیل افزایش هزینه خرید و همچنین بوروکراسی زیاد، از چرخه تامین حذف شده‌اند و جای آنها را مجموعه سازان (هلدینگ‌های قطعه‌سازی) گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش اختیارات شرکت‌های تأمین کننده خودروسازان منجر به بهبود داخلی سازی نمی‌شود و در چنین شرایطی، عمده قطعات از محل واردات تأمین می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر فرشاد مقیمی در جلسه معارفه خود به عنوان مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو، رونق توليد را اولويت اول و اصلی برای اداره این شرکت عنوان كرد و گفت: روش‌های سابق را مطابق با شرايط حاكم بر كشور تغيير خواهيم داد و از روش ها و مكانيزم های تامين مالی جديد استفاده خواهيم كرد.

مديرعامل گروه صنعتی ايران خودرو پاشنه آشيل توليد را تامين قطعات دانست و گفت: راهكار برون رفت از این مسئله، احيای شركت ساپكو با ماموريت‌های جديد در حوزه تأمين قطعات متناسب با شرايط، تامين به موقع با هزينه كم و كيفيت بالا است.[۱]

این صحبت های مدیرعامل ایران خودرو درحالیست که در دوره مدیریت یکه‌زارع مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو، فعالیت ساپکو محدود شد. در دوره یکه‌زارع دو معاونت بازرگانی و خرید داخلی از ساپکو جدا شدند و به‌عنوان معاونت بازرگانی و معاونت خرید ایران‌خودرو زیر نظر مستقیم مدیرعامل به فعالیت خود ادامه دادند. حال احیای شرکت واسطه‌ای همچون ساپکو در شرایطی جزو برنامه‌های مدیرعامل جدید ایران‌خودرو قرار گرفته که نگاهی به شرکت‌های خودروساز بین‌المللی، گویای حذف این‌گونه شرکت‌ها از چرخه تامین قطعه است.

از طرفی شواهد نشان می دهد که شرکت های تأمین کننده قطعه به منظور کسب سود بیشتر، قطعات را از محل واردات تأمین می‌کنند. در این باره یک کارشناس صنعت قطعه سازی می‌گوید: در حال حاضر با گذشت حدود ۸ ماه از اعلام آمادگی قطعه سازان برای داخلی سازی این قطعات، زنجیره خودروسازی و عمدتا شرکت های تأمین کننده قطعه، همکاری های لازم را انجام نمی دهند. وی معتقد است: شرکت های تأمین کننده قطعات خودرو اجازه داخلی سازی برخی قطعات با ارزش افزوده بالا را به سبب منافع عده ای قلیل نمی دهند.[۲]

هلدینگ‌های قطعه سازی جایگزین شرکت‌های واسطه‌ای در تأمین قطعات خودرو

بررسی ها نشان می دهد شرکت‌های واسطه‌ای به‌دلیل افزایش هزینه خرید و همچنین بوروکراسی زیاد، توسط خودروسازان بین‌المللی از چرخه تامین حذف شده‌اند و جای آنها را مجموعه سازان (هلدینگ‌های قطعه‌سازی) گرفته اند. در واقع هلدینگ‌های قطعه‌سازی که به آنها OEM می‌گویند، وظیفه تامین قطعات را برای شرکت‌های خودروساز بر عهده گرفته‌اند.

به عنوان نمونه در کره جنوبی هیچ یک از خودروسازان مطرح جهانی نظیر هیوندایی ارتباطی با شرکت های تأمین کننده قطعه ندارند و قطعات مورد نیاز خود را از طریق مجموعه سازان تأمین می‌کنند.

تعمیق ساخت داخل محصولات ایران خودرو با کاهش شرکت های واسطه ای

از طرفی مطابق دستور مقیمی مدیرعامل جدید ایران خودرو، تمامی شرکت های گروه صنعتی ایران خودرو برای ثبت سفارش و واردات قطعات در قالب قراردادهای داخلی و خارجی، باید سیاست تعمیق ساخت داخل را مدنظر قرار دهند و در صورت نیاز، با اصلاح برنامه تامین و یا خرید، نسبت به برنامه ریزی برای کاهش ارزبری و واردات اقدام کنند. وی برای تحقق این امر، ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل محصولات ایران خودرو را تشکیل داده است.

اما لازمه کارا بودن این ستاد، کاهش فعالیت شرکت های واسطه ای و بهره گیری از اقتصاد مقیاس در تولید قطعات مختلف خودرو است. تجربه ثابت کرده است که افزایش اختیارات شرکت های تأمین کننده خودروسازان منجر به بهود داخلی سازی نمی شود و در چنین شرایطی، عمده قطعات از محل واردات تأمین می شود.

پینوشت:

[۱] ایکوپرس؛ کدخبر: ۱۴۷۳۷

[۲] مسیر اقتصاد؛ کدخبر: ۸۷۵۱۸

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.