۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۲۵۰ ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ دسته: کشاورزی
۲

جعفری رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در این استان تا به امروز قریب به ۶۹۹ هزار و ۳۰۰ تن بوده است، گفت: هزینه های تولید هر هکتار گندم در سال زراعی جاری به نسبت سال زراعی گذشته دست کم قریب به ۴۰ درصد افزایش داشته است

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد در حال حاضر مهمترین حمایت دولت از تولید گندم در کشور، خرید تضمینی این محصول از کشاورزان طبق قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی است. بر این اساس دولت باید هر ساله نرخ خرید تضمینی گندم (و سایر محصولات ذکر شده در قانون) را پیش از شروع فصل کشت اعلام نموده و پس از تولید، آن را از کشاورزان خریداری نماید؛ از طرفی نرخ اعلامی دولت باید هر ساله متناسب با هزینه های تولید و تورم افزایش یابد.

خرید تضمینی بیش از ۶۹۹ هزار تن گندم در استان کردستان

خالد جعفری رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه تا پایان مرداد ماه سال جاری حدود ۹۶ درصد از مزارع گندم استان کردستان برداشت شده است، اظهار کرد: میزان تولید پیش بینی شده از این سطح برداشت، حدود یک میلیون و صد هزار تن گندم می‌باشد.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در استان کردستان تا به امروز قریب به ۶۹۹ هزار و ۳۰۰ تن بوده است، افزود: در سال جاری با توجه به شرایط ویژه ای که از لحاظ قیمت تعیین شده خرید گندم و بحث احتمال خروج آن از چرخه خرید تضمینی وجود داشت و همچنین با توجه به اصل تکریم ارباب رجوع، سعی بر آن شد که کلیه موانع و مشکلات مراکز خرید تضمینی تا حد ممکن برطرف شود تا کشاورزان بدون هیچگونه دغدغه ای نسبت به تحویل محصول خود اقدام نمایند و تا این لحظه نیز مشکل حادی در این زمینه گزارش نشده است.

افزایش ۴۰ درصدی هزینه تولید گندم نسبت به سال گذشته

جعفری با بیان اینکه با توجه به اینکه آمار سطح و پیش بینی تولید کشاورزان از قبل در سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع پهنه بندی و داده های کشاورزی ثبت گردیده است، گفت: بعد از تحویل محصول توسط کشاورز اطلاعات خرید به سامانه سیفای شرکت بازرگانی دولتی ارسال و نهایتا اطلاعات مربوطه جهت پرداخت وجه به بانک کشاورزی ارسال میگردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه هزینه های تولید هر هکتار گندم در سال زراعی جاری به نسبت سال زراعی گذشته دست کم قریب به ۴۰ درصد افزایش داشته است، گفت: در سال جاری خوشبختانه به نسبت سنوات گذشته پرداخت وجه کشاورزان ظرف متوسط ۱۰ روز و به سریعترین شکل ممکن پرداخت گردیده است.

احتمال کشت سایر محصولات کشاورزی به جای گندم در مزارع آبی

جعفری ادامه داد: با توجه به اینکه کشت مزارع قبل از اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی صورت گرفت، تاثیر چندانی در سطح کشت به ویژه در بخش دیم نداشت؛ اما در صورت ادامه این روند احتمال کشت سایر محصولات به جای گندم به ویژه در مزارع آبی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال بهتر نیست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید محصولات کشاورزی به عنوان تعیین کننده قیمت نهایی گندم از سوی مجلس شورای اسلامی تعیین شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه این وزارتخانه متولی بخش کشاورزی است، پیشنهاد مناسبی است؛ کما اینکه هر ساله قیمت پیشنهادی وزارتخانه در بحث خرید تضمینی گندم بیشتر با واقعیت همخوانی داشته است. اما متأسفانه مورد تصویب قرار نمی‌گیرد.

لازم به ذکر است، در سال زراعی جاری مقایسه آمار تولید و خرید گندم در کلیه استانها مبین عدم تحویل بخشی از محصول به چرخه خرید تضمینی علی‌رغم نظارت های صورت گرفته بوده است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. باسلام.چرااخبارکذب محض درج میکنید.کشاورزای کردستانی بدبخت یه ماهه گندن تحویل دادن واز پول شون خبری نیست.همش دروغ دروغ
    مردم راچی فرض کردید.

    ۰۲
  2. بله خریدن ولی پول ندادن
    وام خودشون رو از ما گرفتن بعدش پول گندم ما رو ندادن
    به همین سادگی

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.