۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۹۹۶ ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ دسته: کشاورزی
۳

نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با انتقاد از طرح برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: راهکار مدیریت بازار در شرایط کنونی تفکیک وظایف تولید و تجارت نیست و تنها با تمرکز و ادغام این وظایف می‌توان در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کرد. تجربه ادغام در شرایط تحریم طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ نیز موید همین موضوع است.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از پیگیری های مکرر دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل این وزارتخانه در شرایط تحریم سودی به حال کشور ندارد و بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: با تشکیل وزارت بازرگانی مدیریت یکپارچه تولید و تجارت از بین خواهد رفت و این موضوع باعث اوج گیری اختلافات میان مدیران وزارتخانه های تولیدی با وزیر بازرگانی در شرایط تحریم خواهد شد. در زمان وجود وزارت بازرگانی اختلافات میان مدیران تولید و تجارت باعث ایجاد ناهماهنگی در نظام تصمیم گیری کشور می شد که نتیجه این ناهماهنگی به ضرر تولیدات داخلی و در جهت افزایش واردات بود.

مخالفت جدی بسیاری از نمایندگان مجلس با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی

نوری در خصوص بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی طی هفته جاری در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به فضای موجود مجلس به احتمال بسیار زیاد این طرح نیز مانند طرح و لوایح قبلی در مجلس رای نخواهد آورد. بسیاری از نمایندگان مجلس مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستند و علیرغم اصرارهای دولت نظرشان در این خصوص تغییر نکرده است.

وی افزود: دولت طی ماه های اخیر اصرار زیادی مبنی بر تفکیک این وزارتخانه داشت اما دلایل کارشناسی مشخصی در این خصوص ارائه نکرده است. همین عامل نیز باعث مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی است. چنانچه هیات رئیسه مجلس طرح تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با قانون برنامه ششم توسعه تشخیص داده باشند، تصویب این طرح نیازمند رای دو سوم نمایندگان مجلس خواهد بود.

لزوم مدیریت یکپارچه تولید و تجارت در شرایط تحریم

نوری در خصوص نحوه مدیریت بازار محصولات اساسی در شرایط تحریم گفت: راهکار مدیریت بازار در شرایط کنونی تفکیک وظایف تولید و تجارت نیست و تنها با تمرکز و ادغام این وظایف می توان در مقابل تحریم ها ایستادگی کرد. تجربه ادغام در سال های ۹۰ تا ۹۲ نیز گویای همین موضوع است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: این در حالی است که طی هفته های اخیر دولت با اجازه سران قوا اجرای قانون تمرکز را نیز به مدت ۲ سال تعلیق کرده است. تعلیق اجرای قانون تمرکز نیز به منزله تفکیک وظایف تولید و تجارت تلقی می شود و اثرات مثبتی بر تنظیم بازار و حمایت از تولیدات داخلی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: دولت باید به جای اصرار بر تغییر ساختارهای تولید و تجارت اقدام به تغییر سیاست های اقتصادی خود کرده و مدیران شایسته بر پست های مهم سازمانی وزارتخانه های موجود انتخاب نماید تا در شرایط تحریم مشکلات اقتصادی کشور با تشکیل وزارت بازرگانی اضافه نشود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. چطور دراین شرایط،جنگ اقتصادی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را تصویب کردید ککتون نگزید حالا فقط تاسیس وزارت بازرگانی که همه زیر ساخت وهمه نیروهایش هستن دولت رو بزرگ می‌کنه این حرفارو نزنید مردم خودشان یک پا سیاستمدار هستنددیگه سرمردم نمیشه کلاه گذاشت خدا بیامرزه عصر قدیم رو الان همه در عصر جدید ن

    ۱۱
  2. ان شاله فردا نماینده تکلیف این طرح را مشخص کنند که تموم شه بره ، ببینیم دولت بعد از این چه بهانه ای قراره برای بی کفایتی هاش بیاره!!
    مجلس اگر مجلس بود تا الان صدبار وزیر صمت و جهاد کشاورزی و نوبخت و رئیس جمهور را استیضاح کرده بود!

    ۰۱
  3. مافياي كشاورزي ومنافع نمايندگان بازهم مانع از تصويب اين طرح خواهد شد وبازهم ملت بايد زير فشار فقر وتورم كمرش بيشتر شكسته شود

    ۱۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.