۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۷۸۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

یکی از مفاهیم جدید در مورد واگذاری پروژه‌های عمرانی مشارکت عمومی-‌خصوصی-‌‌مردمی (PPPP) است. در این روش دولت از ظرفیت‌های سرمایه‌ای و انسانی شهروندان یک منطقه برای تکمیل پروژه‌های عمرانی استفاده می‌کند. کاهش بیکاری و هدایت سرمایه‌های مردمی به منظور توسعه کشور از مزایای این روش است. سوئد و فنلاند جز کشورهایی هستند که به طور گسترده‌تری از این روش برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و اقتصادی خود استفاده می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد ادبیات مشارکت عمومی-‌خصوصی-‌مردمی[۱] مفهوم جدیدی است که فرآیند واگذاری پروژه‌های عمرانی را با استفاده از سرمایه‌های مردمی در یک فرایند مشترک با دولت و بخش خصوصی فراهم می کند.

مشارکت عمومی-خصوصی-‌مردمی(PPPP) فرصتی است تا ساکنان و شهروندان کشور در تکمیل پروژه‌های عمرانی منطقه خود نقش داشته باشند. با این روش دولت ها می توانند از ظرفیت سرمایه های مردمی و منابع انسانی در جهت توسعه اقتصادی شهر و کشور به نحو مطلوبی استفاده کنند.

مشارکت عمومی-خصوصی-‌مردمی، روش جدید واگذاری پروژه‌های عمرانی

در این روش جدید که در حال حاضر کشورهای اروپایی بر استفاده از آن تاکید دارند، دولت،‌ بخش خصوصی و مردم در یک قرارداد حاضر می شوند و با یکدیگر تکمیل پروژه و بهره بردای از آن را پیش می برند. در فرایند مشارکت عمومی-‌‌خصوصی-‌مردمی،‌ سازمان های مردم نهاد،‌ انجمن ها و دیگر نهادهای مردمی نیز می توانند حضور پیدا کنند و فعالیت داشته باشند.

افزایش اشتغال و هدایت منابع مردمی دو مزیت قراردادهای PPPP

قراردادهای PPPP می تواند ضمن هدایت سرمایه های مردمی به سمت پروژه‌های زیرساختی مناطق مختلف کشور، باعث کاهش بیکاری و زمینه ساز توسعه اقتصادی کشور شود. همچنین در این بین می توان موجبات مدیریت بهتر پروژه و کنترل ریسک های موجود در آن را فراهم آورد.

باید توجه داشت که ورود مردم به عرصه مشارکت عمومی-‌خصوصی نیازمند تعیین سازوکارهای دقیق و منسجم است. در واقع مشارکت مردم می بایست همراه با تهیه برنامه هایی باشد که وظایف و حدود اختیارات هر طرف را به طور کامل مشخص کند.

در قراردادهای PPPP هر سه طرف با یکدیگر همکاری می کنند

به عنوان مثال دولت زمینی را در اختیار دارد، این پروژه را با سرمایه بخش خصوصی احداث و تکمیل می کند و با بکارگیری شهروندان آن منطقه در پروژه، آن را مورد بهره برداری قرار می دهد؛ یا بالعکس فردی زمینی را در دست دارد و با سرمایه گذاری بخش خصوصی و همکاری دولت در ارائه تسهیلات و مجوزهای لازم پروژه مورد نظر را مورد بهره برداری قرار می دهند.

یکی از رایج ترین نوع استفاده از قراردادهای PPPP در زمین های کشاورزی نقاط محروم است که بخش خصوصی در زمین کشاورزان آن منطقه سرمایه گذاری کرده، صاحب زمین در آن مشغول به کار می شود و دولت نیز خرید محصولات را با قیمت مناسب تضمین می کند.

در حال حاضر فنلاند و سوئد جز کشورهایی هستند که به طور گسترده تری از روش مشارکت عمومی-‌خصوصی-‌مردمی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و اقتصادی خود استفاده می کنند.

پینوشت:

[۱] (Public Private People Partnership (4P

منبع : پایگاه yon.ir/YTnK1 / nordregio

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.