۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۳۲۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹ دسته: پول و بانک
۰

دكتر عبدالملكى استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق، نقدينگى را به خون در بدن موجود زنده تشبيه كرد و گفت: حد بهينه نقدينگى در اقتصاد را جريان توليد و توزيع تعيين می‌كند؛ اگر نقدينگى بيش از نياز توليد و توزيع باشد، حتما باعث تورم، لطمه خوردن به بخش‌هايى از اقتصاد و از بين رفتن قاعده عدالت مى‌شود. هر سازوكارى كه منجر به هدايت تسهيلات بانكى به سمت توليد شود، هدايت نقدينگى است و بانک مركزى هم در خلق پول جديد و هم بر روى اعتبارات بانک‌ها، مى‌تواند چارچوب‌هايى را وضع كند كه نقدينگى به سمت توليد برود.

دكتر حجت الله عبدالملكى استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با مقاومتى نيوز مهم ترين وظيفه نقدينگى را واسطه گرى در معاملات دانست و گفت: نقدينگى مثل خون در رگ هاى بدن موجود زنده است كه اکسيژن و مواد غذايى را از بعضى قسمت هاى بدن مى گيرد و در قسمت هاى ديگر تخليه مى كند. نقدينگى يا پول قرار است چنين نقشى را در اقتصاد ايفا كند؛ يعنى تعاملات بين مواد اوليه، بازار، تكنولوژى، كارآفرينى، نيروى كار و … را تسهيل كند.

عبدالملكى افزود: همان طور كه بدن به حد بهينه اى از خون نياز دارد، نقدينگى در سيستم اقتصادى نيز همين حالت را دارد. حد بهينه نقدينگى را جريان توليد و توزيع تعيين مى كند. اگر نقدينگى بيش از نياز توليد و توزيع در اقتصاد باشد، حتما باعث تورم، لطمه خوردن به بخش هايى از اقتصاد و از بين رفتن قاعده عدالت مى شود؛ چرا كه بر اثر تورم، توزيع درآمد و ثروت به هم مي خورد و عده اى از مردم، بخشى از ثروت خود را بدون اين كه اتفاق خاصى بيفتد، از دست مى دهند.

هدایت نقدینگی یعنی رساندن تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان

عضو هيئت علمى دانشگاه امام صادق درباره روش هدايت نقدينگى به سمت توليد گفت: هر سازوكارى كه منجر به هدايت تسهيلات بانكى به سمت توليد شود، هدايت نقدينگى است. اصلاح قوانين مربوط به عقود بانكدارى مى تواند به اين مسئله کمک كند.

وى با بيان اين كه عقود بانكدارى به نفع توليد نيست، ادامه داد: هر چند عقود بانكى عقود مشاركتى هستند، اما با يك شرط ضمن عقد به عقود مبادلاتى تبديل شده اند كه نرخ سود مشخص و قطعى دارند. در شرايطى كه نرخ سود قطعى باشد، گيرنده تسهيلات، آن را خرج كارهايى مى كند كه در كوتاه مدت سود بيشترى كسب كند كه معمولا اين كار توليد نيست؛ بلكه دلالى، سفته بازى و امثال آن است.

پايه پولى را مى توان به سمت توليد هدايت كرد

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق پايه پولى را قابل هدايت به سمت توليد دانست و گفت: بانك مركزى هم در خلق پول جديد و هم بر روى اعتبارات بانک ها مى تواند چارچوب هايى را وضع كند كه نقدينگى به سمت توليد برود.

انتهاى پيام/ نظام مالى



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.