۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۰۰۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

نیجریه بزرگترین تولیدکننده نفت خام آفریقاست؛ اما به دلیل سال‌ها مدیریت ناکارآمد و عدم سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش، توان پاسخ گویی به تقاضای روزافزون بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی در داخل را ندارد. از همین رو از سال‌ها پیش این کشور طرح احداث پالایشگاه بزرگ دانگوت با ظرفیت پالایش ۶۵۰ هزار بشکه در روز را به تصویب رسانده که قرار است علاوه بر تامین نیاز داخل، نیجریه را از واردکننده سوخت به صادرکننده تبدیل کند.

به گزارش مسیر اقتصاد، کشور نیجریه با تولید روزانه بیش از یک میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت خام، بزرگترین تولید کننده نفت آفریقاست. این کشور هم اکنون چهار پالایشگاه نفتی دارد که ظرفیت تولید آنها در مجموع ۴۴۵ هزار بشکه در روز است. پالایشگاه‌های نفت نیجریه به دلیل تجهیزات فرسوده و ضعف در عملیات نگهداری قادر به بهره‌گیری از ظرفیت کامل خود نیستند؛ از این رو نیجریه بخش زیادی از نیاز خود به فرآوردهای نفتی را از طریق واردات تامین می‌کند.

بهره‌برداری نیجریه از بزرگترین پالایشگاه قاره آفریقا تا سال ۲۰۲۰

محدودیت منابع مالی شرکت ملی نفت نیجریه برای واردات بنزین موردنیاز کشور و کمبود سوخت به عنوان یک مشکل شایع، این کشور را مجاب به احداث پالایشگاهی با ظرفیت ۶۵۰ هزار بشکه در روز کرده است.

پالایشگاه دانگوت که در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۶ و در مقیاسی کوچکتر به بهره‌برداری برسد با تغییر مکان و بازطراحی پروژه تبدیل به بزرگترین پالایشگاه آفریقا شد. در حال حاضر ۷ هزار نیروی کار در ساخت این پالایشگاه سهیم هستند و ۹۰۰ نیروی مهندس و تکنسین درحال طی کردن دوره‌های آموزشی برای شروع کار در پالایشگاه هستند.

به گفته شرکت ناظر این پروژه، در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از مهندسی و ۹۰ درصد از تامین و سفارش تجهیزات این پروژه به پایان رسیده است و انتظار می‌رود این پالایشگاه تا پایان سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری برسد. هرچند برخی منابع راه‌اندازی این پالایشگاه تا پیش از سال ۲۰۲۲ را غیرممکن می‌دانند.

نیجریه از واردکننده سوخت به صادرکننده تبدیل می‌شود

این پالایشگاه ۱۵ میلیارد دلاری قرار است ظرف دو ماه پس از بهره‌برداری بزرگ‌ترین تولید کننده نفت خام آفریقا را از وارد کننده به صادرکننده بنزین تبدیل کند. این پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۷ میلیون لیتر گازوئیل، قادر به تامین کل تقاضای سوخت داخلی و همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی خواهد بود. مطباق آمارهای اعلامی بیش از نیمی از فرآورده‌های این پالایشگاه را می‌توان صادر کرد.

طی برنامه‌ریزی اعلام شده از طرف این شرکت، ساخت یک مجتمع کودسازی در نزدیکی این پالایشگاه به پایان رسیده است و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، خط تولید این مجتمع با ظرفیت سالیانه سه میلیون تن کود شیمیایی شروع به کار کند. البته گفته می‌شود زیرساخت‌های لازم برای این مجتمع، از جمله ساخت خط لوله تامین گاز طبیعی هنوز به اتمام نرسیده است و این مسئله باعث به تاخیر افتادن بهره‌برداری از این مجتمع خواهد شد.

تولید گازوئیل، سوخت حمل و نقل هوایی و پلاستیک نیز در برنامه‌های آتی این پالایشگاه و مجتمع پتروشیمیایی خواهد بود.

امکان راه‌اندازی آزمایشی پالایشگاه نیجریه تا ۵ ماه دیگر

مدیر ارشد عملیات این پالایشگاه با اشاره به اینکه ساخت واحدهای مخازن و ذخیره‌سازی این پالایشگاه تا انتهای سال جاری میلادی به اتمام خواهد رسید، گفت: با ذخیره‌سازی خوراک در این مخازن می‌توان در انتهای سال جاری از پالایشگاه به صورت آزمایشی بهره‌برداری کرد.

وی گفت: در این صورت می‌توان به کمک ۵ لنگرگاه بویه شناور (SPM)، نفت خام را مستقیما از نفتکش‌ها به واحد مخازن ارسال و ذخیره‌سازی کرد. این سیستم به طور مشابه توانایی پمپ کردن محصولات تولیدی این پالایشگاه به کشتی‌ها را نیز دارد.

تصاویر زیر روش عملکرد سیستم SPM را نشان می‌دهد:

مدیر ارشد عملیات پالایشگاه دانگوت نیجریه افزود: ساخت تجهیزات واحد پالایش نفت خام این پالایشگاه توسط کشور چین به اتمام رسیده و قرار است تا پایان اکتبر سال میلادی جاری در محل پالایشگاه نصب شود.

منابع:

هیدروکربن پروسسینگ yon.ir/tb9Xh

رویترز yon.ir/81F7e

بلومبرگ yon.ir/SwNU3

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.