۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۷۹۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

بررسی فعالیت شرکت‌های بزرگ صنعت نفت حاکی از آن است که این شرکت‌ها با هدف کسب سود حداکثری سعی در تکمیل زنجیره تولید، پالایش و عرضه نفت دارند. حضور این شرکت‌ها در آخرین مرحله عرضه محصول، یعنی خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری وسیع در این حوزه، نشان از سوددهی چندبرابری صنعت پالایش با تکمیل زنجیره تامین دارد. احداث جایگاه‌های سوخت‌رسانی و توسعه واحدهای سیار سوخت‌رسان از فعالیت‌های عمده این شرکت‌ها برای تصاحب بازار خرده‌فروشی نفت در نقاط مختلف جهان است.

به گزارش مسیر اقتصاد ورود شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت اکتشاف و تولید نفت خام به حوزه بازرگانی، بازاریابی و خرده‌فروشی نفت موضوعی است که در سال‌های اخیر بسیار به چشم می‌خورد.

این شرکت‌ها با هدف کسب سود حداکثری از یک بشکه نفت خام، سعی در تکمیل زنجیره اکتشاف، تولید نفت خام، پالایش، تولید فرآورده، بازاریابی و عرضه دارند. بررسی فعالیت این شرکت‌ها در عرضه فرآورده‌های نفتی، نشان‌دهنده حضورشان تا آخرین مراحل، یعنی خرده‌فروشی است.

تلاش عربستان برای تکمیل زنجیره تولید، پالایش و عرضه نفت

در اواخر سال ۲۰۱۷، شرکت بازرگانی آرامکو، اولین دفتر بین‌المللی خود را در سنگاپور افتتاح کرد. این اقدام عربستان بخشی از استراتژی این کشور برای تکمیل زنجیره تولید، پالایش و عرضه نفت بود.

توافقنامه اخیر بین شرکت اس‌اویل (S-OIL) کره‌جنوبی و آرامکو عربستان نیز نشان می‌دهد هدف این کشور برای عملی شدن این استراتژی بسیار جدی است. به این ترتیب شرکت اس‌اویل، که بیشتر نفت خام خود را از آرامکو تهیه می‌کند، موافقت کرده‌است که بخشی از فرآورده‌های پالایشی خود را به شرکت بازرگانی آرامکو بفروشد. به طور خاص، در سال ۲۰۱۸، شرکت اس‌اویل موافقت کرد که مجموعا ۴۶ میلیون بشکه گازوئیل، نفتا و سوخت جت به شرکت بازرگانی آرامکو بفروشد که پس از آن، به مشتریان مختلف در سراسر منطقه فروخته خواهد شد.

بازاریابی شرکت اکسون‌موبیل در بازار خرده‌فروشی

شرکت اکسون‌موبیل آمریکا با داشتن ۲۱ پالایشگاه در سراسر جهان، ظرفیت پالایش روزانه ۵ میلیون بشکه نفت خام را دارد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش نفت و همچنین یکی از ۱۰ شرکت پردرآمد جهان است.

شرکت اکسون‌موبیل علاوه بر سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت پالایش نفت، شبکه‌ای جهانی شامل ۲۰ هزار خرده‌فروشی تحت برندهایی مثل اکسون، موبیل و ایسو راه‌اندازی کرده است. این شبکه بزرگ توزیع، باعث افزایش ظرفیت تولیدی پالایشگاه‌ها نیز شده است.

فعالیت این شرکت در خرده‌فروشی نفت تا جایی پیش رفته است که این شرکت با طراحی جایگاه‌هایی به صورت میکروجایگاه، رقابتی جدید در بازار سوخت‌رسانی به ۱۱۰ میلیون موتورسیکلت کشور اندونزی ایجاد کرده است.

ورود شرکت‌های تولیدکننده نفت به خرده‌فروشی فرآورده

چندی پیش شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) اعلام کرد در یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت صنایع ریلاینس در نظر دارد که عرضه خرده‌فروشی سوخت را گسترش دهد. مطابق اعلام این شرکت قرار است در عرض مدت ۵ سال جایگاه‌های سوخت این شرکت به ۵,۵۰۰ هزار جایگاه افزایش یابد.

شرکت بی‌پی هم‌اکنون در تجارت و صنعت بالادست نفت با شرکت صنایع ریلاینس مشارکت دارد. علی رغم اینکه از ۳ سال پیش مجوز ورود به بازار سوخت هند را دریافت کرده بود اما این شرکت تصمیم گرفته است در بازار خرده‌فروشی سوخت با شرکت ریلاینس هند همکاری کند.

فعالیت شرکت‌های بزرگ هندی با همکاری شرکت‌های خارجی در احداث جایگاه‌های سوخت‌رسانی نشان‌دهنده ورود شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نفت به بازار خرده‌فروشی فرآورده است.

شرکت رایانا انرژی هند از سال ۲۰۱۴ با افزایش سرمایه‌گذاری بخش خرده‌فروشی سوخت، توانست در زمان کوتاهی سهم خود در این بازار را گسترش دهد. این شرکت که سهم قابل توجهی از آن در اختیار چند شرکت روسی است، بیش از ۱۴۰۰ جایگاه سوخت کشور هند را در اختیار دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع ریلاینس هند، همکاری این شرکت با شرکت بی‌پی باعث افزایش کمیت و کیفتیت خدمات رسانی به مشتریان خواهد شد. این شرکت همچنین اعلام کرده است با استفاده از روش‌های جدید سوخت‌رسانی درکشور هند، سعی دارد سهم خود در این بازار را افزایش دهد.

گفتنی است با توجه به گسترش روزافزون تعداد وسایل نقلیه در کشور هند و نبود زیرساخت‌های سوخت‌رسانی، روش‌های جدیدی برای توسعه سوخت‌رسانی در این کشور در حال پیاده‌سازی است. این روش‌ها شامل واحدهای سیار سوخت‌رسان و سوخت‌رسانی در منزل می‌شود.

به گفته این شرکت، این سرمایه‌گذاری جدید از ارتباط مستقیم عرضه خرده‌فروشی صنایع ریلاینس و مصرف‌کنندگان سوخت از طریق پلتفرم‌های تلفن همراه سود قابل توجهی خواهد برد. 

منابع:

اکسون‌موبیل yon.ir/WMV95

اکونومیک تایمز yon.ir/DJ0PS

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.