۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۷۰۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

کشور روسیه در سال‌های اخیر در راستای عملیاتی نمودن طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی خود، اقدام به استفاده از ارزهای ملی در معاملات خود با طرفین تجاری کرده است. این کشور موفق شده است سهم ارزهای ملی در تجارت خارجی خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ برابر افزایش دهد. روسیه در تجارت با چین، اعضای بریکس و حتی اتحادیه اروپا نیز اقدام به دلار زدایی از معاملات کرده است. این کشور همچنین بخش اعظمی از ذخایر خارجی دلاری خود را نیز به فروش رسانده است.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه استفاده از دلار آمریکا در مبادلات تجاری با کشورهای چین و هند را حدود ۵۰ درصد کاهش داده است. روسیه در تلاش است مبادلات تجاری با کشورهای دیگر از قبیل اعضای اتحادیه اروپا را نیز با کاهش نقش دلار پیش ببرد.

افزایش ۴ برابری سهم ارزهای ملی در تجارت خارجی روسیه

این اقدام پیرو اجرای طرح دلار زدایی توسط بانک مرکزی روسیه جهت کاهش حداکثری استفاده از دلار در اقتصاد روسیه انجام شده است.

این نخستین بار است که روسیه توانسته است به این میزان سایه دلار را در مبادلات تجاری با شرکای اصلی خود در صادرات کمرنگ کند. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ روسیه ۷۵ درصد از صادرات خود به هند را به روبل انجام داده است.

استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری روسیه با دیگر کشورها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ برابر و از ابتدای سال ۲۰۱۹ دو برابر شده است. در مبادلات تجاری با چین، روسیه توانسته است مجموع حجم مورد استفاده یورو و روبل را به بیش از سهم دلار برساند.

کاهش چشمگیر سهم دلار در مبادلات میان چین و روسیه

بدین ترتیب حجم مبادلات تجاری یورویی روسیه با چین از ۰.۷ درصد در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به ۳۷.۶ درصد در مدت مشابه سال جاری رسیده است. از طرف دیگر سهم روبل نیز سه برابر شده و به ۹.۶ درصد افزایش یافته است.

در عین حال سهم دلار از مبادلات تجاری روسیه با چین نسبت به سال گذشته با ۸۷ درصد کاهش به ۴۵.۷ درصد رسیده است. بنابراین در حال حاضر ۴۷.۲ درصد کل مبادلات تجاری روسیه با چین به روبل و یورو انجام شده و این در حالی است که ۴۵.۷ درصد مبادلات به دلار انجام می شود.

آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی روسیه نشان می دهد که این کشور توانسته است با موفقیت دلار را در مبادلات تجاری با کشورهای عضو گروه بریکس شامل برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی که یکی از اصلی ترین شرکای تجاری روسیه محسوب می‌شوند نیز ‌کنار بگذارد.

روسیه در تجارت با اروپا نیز نقش دلار را کاهش داده است

از روزهای پایانی ۲۰۱۸ تاکنون  مبادلات انجام شده به دلار میان روسیه و کشورهای گروه بریکس با بیش از ۳۰ درصد کاهش به ۴۰.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که سهم روبل و یورو در مبادله با این کشورها از ۲۳.۱ به ۳۰.۷ درصد رسیده است.

در مبادلات تجاری با اتحادیه اروپا نیز روسیه توانسته است نقش یورو به عنوان ارز واحد این اتحادیه را به شدت پررنگ کرده و با سلطه دلار آمریکا مقابله کند. در حال حاضر سهم یورو در مبادلات تجاری روسیه با اتحادیه اروپا به ۴۲.۳ درصد رسیده و استفاده از دلار به ۴۶.۶ درصد کاهش یافته است.

تلاش موفق روسیه برای فروش ذخایر ارزی دلاری

ماکسیم اورشکین وزیر اقتصاد روسیه طی سال گذشته خواستار کنار گذاشتن دلار و استفاده از یورو در مبادلات تجاری با اتحادیه اروپا شده بود. چراکه روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هیچکدام از دلار به عنوان ارز ملی خود استفاده نمی کنند.

در کنار حذف دلار از مبادلات تجاری با دیگر کشورها بانک مرکزی روسیه در حال فروش ذخایر ارزی دلاری خود و کاهش قابل توجه سهم این ارز از ذخایر خارجی خود است و حجم آن را به کمترین میزان در ۱۲ سال گذشته رسانده است.

ماه گذشته میلادی بانک جی پی مورگان آمریکا پیش بینی کرد که سلطه دلار در آینده نزدیک پایان خواهد یافت. این بانک اعلام کرد که اقتصاد جهانی در حال تغییر ساختار به سمت نظامی مالی است که در آن کشورهای آسیایی قدرت اقتصادی بیشتری دارند و در این مسیر ارزهای دیگر جایگزین دلار خواهند شد.

منبع: راشاتودی yon.ir/gWwXo

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.