۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۰۷۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

بلاروس نیز مانند اغلب کشورهای اروپایی دچار مشکلات جمعیتی است و آینده روشنی نیز در این زمینه پیش رو ندارد. با توجه به ماهیت چندبعدی سیاست‌های جمعیتی، در این کشور وزارتخانه‌ها و نهادهای متعددی مسئول تدوین، اجرا و نظارت بر سیاست‌های جمعیتی هستند اما در نهایت مسئول اصلی این حوزه، وزارت کار و حمایت اجتماعی است. بودجه‌های حمایتی جمعیت نیز در این کشور مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، از دو بخش بودجه‌های دولتی و محلی تامین می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بلاروس کشوری ۹ میلیون نفری در اروپا است که با نرخ باروری ۱.۶۵ و میانگین سنی ۳۹.۷ سال، وضعیت مطلوبی از لحاظ جمعیتی ندارد. از سال ۱۹۵۵ تا کنون نرخ باروری این کشور از ۲.۶۱ به ۱.۶۵ رسیده است. نرخ باروری ۲.۶۱ گرچه بیشتر از حد جانشینی است اما نسبت به بسیاری کشورهای اروپایی در آن زمان کمتر بوده است. اما نرخ باروری ۱.۶۵به وضوح نشان از وقوع یک بحران جمعیتی است.

میانگین سنی این کشور در این مدت از ۲۷.۷ به ۳۹.۷ رسیده و رتبه جمعیتی آن از ۵۱ به ۹۵ افزایش یافته است. این افزایش رتبه جمعیتی، وضعیتی است که برای اغلب کشورهای اروپایی روی داده است. نرخ مهاجرت به این کشور در بیشتر این بازه مثبت بوده است اما تعداد مهاجران به حدی نبوده که بتواند تاثیر قابل توجهی بر جمعیت و نیروی کار فعال بلاروس بگذارد.

چشم انداز جمعیتی پیش روی بلاروس

براساس پیش بینی سایت worldometers، بلاروس نیز مانند بسیاری همسایگان اروپایی خود آینده جمعیتی روشنی در پیش نخواهدداشت. نه تنها نرخ باروری این کشور تا ۲۰۵۰ کمتر از حد جانشینی باقی می‌ماند و تنها افزایشی جزئی را نسبت به وضع فعلی تجربه خواهدنمود، بلکه حتی شمار جمعیت آن نیز همواره سیر نزولی خواهد داشت.

بر این اساس روند کاهشی جمعیت بلاروس از سال ۱۹۹۵ آغاز شده و تا ۲۰۵۰ نیز ادامه خواهد داشت. با وجود نرخ باروری کمتر از حد جانشینی، به نظر می رسد روند نزولی جمعیت تا سال ها پس از ۲۰۵۰ نیز ادامه یابد. براساس پیش بینی این پایگاه میانگین سنی جمعیت بلاروس در ۲۰۵۰ به ۴۳.۲ سال خواهد رسید.

وزارت کار و حمایت اجتماعی متولی اجرای سیاست‌های جمعیتی بلاروس

لازمه تحقق هر سیاستی در کشورها وجود متولی مشخص برای تدوین و نظارت بر اجرای آن سیاست است. با توجه به چندوجهی و چندبعدی بودن مساله جمعیت، متولیان این مساله نیز باید از نهادهای مختلفی باشند. در بلاروس نهادهای مختلفی مسئول انجام اقدامات لازم در حوزه سیاست های جمعیتی هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وزارت آموزش و پرورش که از خانواده ها حمایت می‌نماید و شرایط مراقبت از کودکان را تسهیل می کند؛
  • وزارت سلامت که وظیفه دارد وضعیت سلامت عمومی را ارتقا و امید به زندگی را افزایش دهد؛
  • وزارت کشور که مسئولیت مدیریت مهاجرت را برعهده دارد؛
  • کمیته های اجرایی استان و کمیته اجرایی وزارتخانه ها که مسئولیت های ضروری حوزه جمعیت را انجام می دهند.

لازم به ذکر است که مسئول اصلی این اقدامات وزارت کار و حمایت اجتماعی است.

به علاوه در فرایند تدوین سیاست‌های جمعیتی نهادها و سازمان های متعددی همکاری می کنند که شامل وزارت کار و حمایت اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت معماری و ساخت و ساز، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ، کمیته های اجرایی استان و کمیته اجرایی وزارتخانه ها است.

بودجه مورد استفاده برای سیاست های جمعیتی

برای اجرای سیاست های جمعیتی در بلاروس بودجه قابل توجهی مصرف می شود. مجموع این بودجه در سال ۲۰۱۰، ۷۷۰ میلیارد روبل بوده است که ۵۴۶.۴ میلیارد روبل از محل بودجه دولتی و ۲۲۳.۶ میلیارد روبل نیز از محل بودجه های محلی تامین می شود.

لازم به ذکر است که این بودجه ها شامل هزینه های تامین اجتماعی و بودجه های ملی برای افزایش کمک هزینه ها و مزایای خانواده های دارای فرزند نیست.

برخی سیاست های حمایتی خانواده ها در بلاروس

حمایت های دولت بلاروس از خانواده و فرزندآوری، علاوه بر اقدامات معمول مانند تامین اجتماعی و مستمری بازنشستگی و خدمات درمانی شامل موارد زیر است:

  • کمک هزینه تولد فرزند؛
  • مزایای مراقبت از کودکان شامل توسعه مهدکودک ها و مراکز مراقبت از کودکان و پرداخت کمک هزینه های نقدی به خانواده ها تا سه سالگی کودک؛
  • بهبود شرایط کار و استخدام؛
  • تخفیف های مالیاتی برای خانواده های دارای فرزند؛
  • کمک هزینه های تهیه مسکن؛
  • کمک هزینه های تکمیلی درمانی؛
  • خدمات اجتماعی خانواده ها؛
  • کمک هزینه درمانی کودکان زیر ۱۸ سال؛
  • مرخصی های فرزندآوری پدرومادر ها جزو سابقه کار آن ها محسوب می شود؛
  • کمک هزینه های مراقبت از کودکان ناتوان جسمی؛
  • کمک هزینه های ویژه نگهداری و تامین هزینه های درمان کودکان مبتلا به ایدز؛
  • اعطای وام خرید لوازم ضروری برای خانواده های دارای یک یا دو فرزند؛
  • خانواده های دارای سه فرزند تا سه سالگی کودکشان از خدمات رایگان مراقبت از کودک بهره مند می شوند.

منابع:

پایگاه اطلاعاتی yon.ir/Ony2O ،worldometers

سایت وزارت کار و حمایت اجتماعی بلاروس، لینک یک yon.ir/hVFBv

سایت وزارت کار و حمایت اجتماعی بلاروس، لینک دو yon.ir/HxoT0

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.