۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۱۵۵ ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳ دسته: پول و بانک
۰

بانک مرکزی در نظر دارد به منظور رفع مشکل نقدینگی تولید، «طرح تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی» موسوم به طرح نوت را اجرا نماید. هسته اصلی این طرح، ایجاد نوعی نقدینگی ویژه تولید به پشتوانه مطالبات واحدهای تولیدی است. یک مقام آگاه در بانک مرکزی، نقدینگی ویژه تولید را ابزاری قیمت پذیر و قابل انتقال دانست که مسیر انتقال آن کاملا قابل پایش است و اثر تورمی آن به مراتب کمتر از چاپ پول توسط نظام بانکی است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی در نظر دارد به منظور رفع مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی، طرح تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی را اجرا نماید. در این طرح، با توجه به رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ایران، ضرورت اتخاذ یک سیاست اعتباری انبساطی مورد تاکید قرار گرفته است. هسته اصلی این طرح، ایجاد نوعی نقدینگی ویژه تولید (نوت) به پشتوانه مطالبات واحدهای تولیدی است.

نقدینگی ویژه تولید چیست؟

نقدینگی ویژه تولید یا نوت نوعی ابزار پرداخت تمام دیجیتال و برخاسته از بخش واقعی اقتصاد است که به پشتوانه مطالبات فعالان اقتصادی از یکدیگر و با ضمانت بانک ایجاد می­ شود.

هدف اصلی بانک مرکزی از اجرای این طرح، کاهش نیاز واحدهای تولیدی به ریال و ایجاد نوعی نقدینگی ویژه­ و مطمئن برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. اوراق نوت به ­صورت غیر کاغذی در قطعات استاندارد شده با ارزش اسمی یک میلیون ریال با قابلیت بسته­ بندی در بسته ­های صد نوتی و با سررسیدهای سه ­ماه، شش ­ماه و نه ­ماه توسط بانک ­های مجاز ایجاد می ­شود.

۲ مزیت طرح نوت بانک مرکزی در تامین نقدینگی تولید

یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره «طرح تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی» گفت: همواره برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، بانک مرکزی پایه پولی چاپ می کرد که فارغ از اثر تورمی، راه حلی برای سنجش مسیر آن وجود نداشت. در واقع به جای اعتبار، پول پرداخت می شد و همه ویژگی های پول از جمله نگرانی های تورمی را به همراه داشت.

وی نقدینگی ویژه تولید را ابزاری مالی برای اعتباردهی توسط بانک دانست و افزود: ایده مرکزی این ابزار این است که یک رابطه اعتباری تضمین شده بین اجزای زنجیره تولید توسط نظام بانکی ایجاد می شود.

این مقام آگاه در توضیح ویژگی های نوت گفت: نقدینگی ویژه تولید، ابزاری قیمت پذیر و قابل انتقال است و مسیر انتقال آن کاملا قابل پایش است. نوع تولید این ابزار تعهدی به نحوی است که به صورت کاملا شفاف، روی زنجیره تولید ایجاد می شود. این ابزار یک نگاه جدید به مفهوم تسهیلات سرمایه در گردش است.

وی درباره آثار تورمی نقدینگی ویژه تولید اظهار داشت: در سطح کلان، با هیچ ابزاری نمی توان حجم پایه پولی مورد نیاز سیستم پولی را از یک حد نیاز درونزا کمتر کرد. اما فارغ از بحث اقتصاد کلان، نقدینگی ویژه تولید، ابزاری است که به لحاظ نحوه پرداخت، حتی جزء m2 هم قرار نمی گیرد؛ یعنی حتی از رده نقدینگی هم بالاتر است. به همین دلیل، اثر تورمی آن نسبت به حالتی که نظام بانکی به طور مستقیم پول چاپ کند و بانک مرکزی از نظام بانکی حمایت کند، بسیار کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.