۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۷۱۴ ۰۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان «ECC» وظیفه بررسی وضعیت قیمت گندم و تولید این محصول اساسی در پاکستان را برعهده دارد. این کمیته در سال جاری قیمت خرید هرکیلوگرم گندم را برای حمایت از کشاورزان داخلی ۲۴۰۰ تومان تعیین کرده بود؛ این کمیته اخیرا نیز اقدام به برنامه‌ریزی برای جلوگیری از نوسانات قیمت این محصول و صادرات آن به کشورهای دیگر کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پاکستان یکی از تولید کنندگان بزرگ گندم در جهان است که نیاز خود را از طریق تولیدات داخلی تامین می‌کند. طبق بررسی های صورت گرفته این کشور در حال حاضر بیش از ۲۶ میلیون تن گندم تولید می کند.

دولت پاکستان تجارت گندم را  در سال های گذشته از سیاست های اقتصادی خود کنار گذاشته بود و با توجه به رقم قابل توجه تولیدات داخلی و نیاز مصرفی این کشور نه گندمی صادر و نه وارد می کرد. به همین منظور دولت این کشور در گذشته برای تامین نیاز مصرفی خود از طریق تولیدات داخلی همواره اقدام به تدوین برنامه ها و سیاست های حمایتی از کشاورزان داخلی می کند.

سیاست تضمین خرید محصولات کشاورزی، کاهش هزینه های تولید و اعطای یارانه های صادراتی از جمله سیاست های حمایتی دولت پاکستان برای تشویق کشاورزان برای تولید محصولات استراتژیک نظیر گندم و برنج است.

افزایش قیمت خرید هر کیلوگرم گندم در پاکستان به بیش از ۲۴۰۰ تومان

کمیته هماهنگی اقتصادی«ECC» در پاکستان که با حضور وزرای اقتصادی دولت این کشور، برخی از نمایندگان مجلس و اعضای تشکل های تولیدی این کشور تشکیل می شود، وظیفه بررسی وضعیت تولید، قیمت گذاری و نحوه خرید گندم در این کشور را برعهده دارد.

کمیته هماهنگی اقتصادی در پاکستان طی سال زراعی جاری به منظور حمایت از کشاورزان قیمت خرید تضمینی گندم هر کیلوگرم گندم در این کشور را با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) بیش از ۲۴۰۰ تومان تعیین کرد کرد که بر اساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا بالاترین قیمت گندم در کشورهای منطقه محسوب می شود.

این اقدام دولت پاکستان در سال گذشته به منظور جلوگیری از کاهش تولید گندم انجام شد اما بسیاری از کشورهای صادرکننده گندم به دلیل سطح بالای یارانه های حمایتی دولت پاکستان از این کشور به WTO شکایت کردند. هر چند این اقدام سایر کشورها تاثیری بر میزان پرداخت یارانه های حمایتی در پاکستان نداشت.

تدوین برنامه حمایت از تولید گندم در پاکستان توسط کمیته هماهنگی اقتصادی

کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان اخیرا با تشکیل جلسه ای با حضور مقامات ارشد دولت، مجلس و تولیدکنندگان گندم اقدام به بررسی میزان تولید گندم، قیمت و میزان عرضه و تقاضای این محصول اساسی در این کشور پرداخت. همچنین این کمیته اقدام به بررسی وضعیت تولید گندم در سال زراعی آینده و میزان صادرات این محصول اساسی نیز پرداخت.

بر اساس اعلام این کمیته میزان ذخایر گندم در پاکستان حدود ۲۸ میلیون تن است که ۲۴ میلیون تن آن توسط کشاورزان داخلی تولید و بخشی از آن به دولت فروخته شده است و بیش از ۳ میلیون تن دیگر نیز از ذخایر مصرف نشده دولت در سال گذشته است.

یکی دیگر از موضوعات نشست هماهنگی اقتصادی پاکستان مربوط به بررسی وضعیت قیمت گندم در این کشور است؛ به نحوی که خریداران بخش خصوصی گندم پاکستان اقدام به افزایش قیمت این محصول اساسی کردند. به همین منظور اعضای نشست به مسئولین فدرال پاکستانی دستور دادند تا با استفاده از ذخایر گندم دولتی اقدام به کاهش قیمت کاذب این محصول در بازارهای داخلی نمایند.

برنامه دولت پاکستان برای صادرات گندم مازاد تولیدی در این کشور

پاکستان با توجه به میزان تولید گندم در این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در آسیا محسوب می شود به همین منظور کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان برای مدیریت صادرات گندم نیز اقدام به بررسی وضعیت تولید گندم، ذخیره سازی و نحوه صادرات این محصول در سال جاری کرد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون تن گندم به کشورهای دیگر ارسال کرد که این میزان صادرات بیش از صادرات هند و چین بود. دولت این کشور به منظور جلوگیری از کاهش قیمت گندم در بازارهای داخلی اقدام به صادرات گندم های مازاد تولیدی خود به سایر کشورها می کند تا از این طریق بتواند علاوه بر کسب درآمدهای ارزی از کشاورزان داخلی نیز حمایت کند.

منابع:

بلک سی گرین yon.ir/HKktn

رویترز yon.ir/9n3MS

بیزنیس رکوردر yon.ir/te0M5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.