۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۶۷۶ ۰۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ دسته: دولت و حکمرانی
۱۶

شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، ضمن انتقاد از درخواست‌های مکرر دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: استراتژی دولت در شرایط کنونی آن است که با واردات گسترده و فشار به وزارت جهاد کشاورزی قیمت محصولات را پایین بیاورد؛ در حالی که افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید است و در این شرایط امکان کاهش قیمت‌ها بدون کاهش هزینه‌های تولید وجود ندارد. تلاش برای تشکیل وزارت بازرگانی و واردات گسترده محصولات خارجی، نه تنها به کاهش قیمت‌ها منجر نمی‌شود، بلکه با شعار سال و منویات مقام معظم رهبری نیز مغایرت دارد.

شمس اله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس گفت: علیرغم بررسی چندباره موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی و رای منفی نمایندگان به این طرح، مشخص نیست چرا این موضوع مجددا در دستور کار قرار می‌گیرد.

نماینده مردم رامسر در مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس و دولت باید در سال رونق تولید به دنبال روش های حمایت از تولید داخلی باشند و نباید با ارائه طرح هایی که زمینه افزایش واردات را فراهم می کند به تولید داخلی آسیب برسانند.

وی تاکید کرد: طی دو سال گذشته طرح و لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به صورت مکرر توسط نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی و ۳ بار نیز در صحن مجلس به رای گذاشته شد که هر ۳ بار نمایندگان مجلس با توجه به نظرات کارشناسان و آسیب های تشکیل این وزارتخانه با آن مخالفت کردند.

دستاوردهای قابل توجه ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی

شریعت نژاد در خصوص نظرات کمیسیون کشاورزی مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان یکی از کمیسیون های تخصصی در زمینه تولیدات داخلی همواره با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده است. دلایل مخالفت کمیسیون کشاورزی با تشکیل وزارت بازرگانی نیز بارها از طریق رسانه ها اعلام شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: مدیریت چندگانه زنجیره تولید تا توزیع محصولات تولید داخلی امکان پذیر نیست و تجربه نشان داده این نوع مدیریت در نهایت به نفع واردات تمام خواهد شد. این در حالی است که با ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی دستاوردهای بسیاری در حوزه تولید محصولات داخلی به دست آمد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: از جمله دستاوردهای ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی می توان به افزایش تولید محصولات کشاورزی، بهبود تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی و بهبود شرایط کشاورزان اشاره کرد.

واردات گسترده محصولات خارجی هدف دولت از تشکیل وزارت بازرگانی

شریعت نژاد در خصوص عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز گفت: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی به دلیل دخالت های سایر بخش های دولتی در حیطه اختیارات این وزارتخانه، عملکرد مناسبی در حوزه تنظیم بازار نداشته است.

وی تصریح کرد: استراتژی دولت در شرایط کنونی آن است که با فشار به وزارت جهاد کشاورزی قیمت محصولات را پائین بیاورد. در حالی که هزینه های تولید محصولات افزایش یافته است و امکان کاهش قیمت ها بدون کاهش هزینه های تولید در این شرایط وجود ندارد. به همین دلیل نیز دولت قصد دارد تا با تشکیل وزارت بازرگانی و واردات گسترده محصولات خارجی، قیمت ها را کاهش دهد؛ که این موضوع مغایر با شعار سال و منویات مقام معظم رهبری است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان بیان داشت: دولت برای کنترل مشکلات بازار محصولات اساسی در شرایط کنونی باید اقدام به تغییر سیاست های حمایتی خود کند. به عبارت دیگر دولت باید با پرداخت یارانه مستقیم به مصرف کنندگان و حذف یارانه ارزی به واردات، مشکلات موجود را کاهش دهد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. آقای شریعت نژاد شما را که چه غم بله منم اگه حقوقم بالا ی ۲۰میلیون شاید بالاتر می‌رود برای چی مخالفت نمی‌کردم شما اگه به فکر معیشت مردم ضعیف هستید باید با تفکیک موافقت کنید سی یا چهل میلیون از مردم ما زیر خط فقر زندگی می‌کنند و توانایی خرید اجناس گرون داخلی رو ندارن شب ها گرسنه سر بر بالین می‌زارن این چه خود کفایی هسته اینکه نمیشه بخاطر خودکفای مردم ضعیف لحن بشن باید جنس خارجی وارد بشه که درتوان خرید مستضعف باشه شما فکر خودتان هستید نه معیشت مردم یکبار هم شده بخاطر مردم تصمیم بگیرید. ممنون

    ۱۲
    • وجدانن بی خیال این استدلال های ضعیف بشید و به شعور مخاطب توهین نکنید. حداقل مخاطب این سایت کارشناسیه. وزارت بازرگانی جز اینکه چهار تا سلطان دیگه ایجاد می کنه و یک سری مدیر نجومی بگیر، سودی برای کشور نداره

      ۰۰

    • کاش مدیر سایت میتونست یه ایجاد شفافیت کنه بفهمیم این بنده خدا به کدوم شرکت واردکننده وصله!
      اگر مدیر این سایت نمیتونه لااقل از مسئولین وزارت اطلاعات یا پلیس فتا میخوام این فرد را رهگیری کنند و مشخص بشه از کجا پول گرفته یا به کدوم شرکت وارداتچی وصله تا نیاد اینجوری به مسئولین مملکت تهمت های ناروا بزنه تا راه بدبختی تولیدکنندگان داخلی را بازکنه.

      ۰۰

    • در استدلال چرت موافقان تفکیک همین بس گه رئیس جمهور اومده میگه یه هفته ای مشکلات حل میشه...
      خب جناب رئیس جمهور اگه با یه وزارتخانه مشکلات کشور حل میشه الان ۱۸ تا وزارتخونه داری و چرا حل نکردی؟!
      چرا برق ها خاموش میشه؟!
      چرا مسکن شده کالای لوکس؟
      چرا جاده های ما اینقدر کشته میده؟!
      چرا هنوز نظام سلامت ما یه بیمه درست و درمون نداره؟!
      چرا نفتمون به فروش نمیرسه؟!
      و...
      مگه اینا وزارتخونه ندارند؟!
      شعار تشکیل وزارتخونه برای فرار از پاسخگویی و وقت تلف کردنه

      ۰۰

      • اصلا کلا وزارتخانه ها را منحل کنیم وکشور وبدیم دست کارشناسای بخش اقتصادی مسیر اقتصاد و خبرگزاری فارس!😂😂😂😂
        مطمینم با این تصمیم, مشکلات کشور یه ثانیه بعد این تصمیم حل خواهد شد!😂😂😂

        ۰۰

    • اگر به فکر مردم مستضعف هستید با واردشدن کالای خارجی مردم مستضعف کارشان را از دست خواهند داد.تنها کسی که سود میکنه همین واردکنندگان هستند نه ما بدبخت و بیچاره ها
      این چه استدلالی هست که برای تشکیل یک وزارتخانه دولت دارد؟!
      راستی شماها چرا اصلا هیچ دغدغه ای برای مسکن و ازدواج و... مردم ندارید؟! چرا دنبال وارداتید؟!

      ۰۰

    • اقای احمد همین دولتی که پیشنهاد وزارت بازرگانی داده و دنبال وارداته تو انتخابات سال ۹۶ مدام میومد میگفت من تو فلان بخش کشاورزی خودکفا شدم؛ این همه تولید کردیم؛ فلان قدر صرفه جویی کردیم.
      همه این ها یادت رفته که میگی خودکفایی به چه درد میخوره؟! یا رفیق کلانتری هستی یا رفیق کاوه مدنی های وطن فروش

      ۰۰

    • من کارمند بخش معاونت بازرگانی وزارت صمتم؛ وزیر صمت و وزیر جهادکشاوزی جفتشون رفتن تو مجلس گفتند نباید وزارت بازرگانی تشکیل بشه اونوقت رئیس جمهور با فشار اقای سینکی دنبال تشکیل وزارت بازرگانیه!
      اقای سینکی شما اگر مدیر بودی زمانی که دبیر ستادتنظیم بازار و معاون بازرگانی وزارت صمت و جهادکشاورزی با اون همه اختیارات بودی مشکلات کشورو حل میکردی.
      پیش قاضی و ملق بازی دیگه رو میخواد بقران

      ۰۰

      • طول چطور کارمند بخش معاونت بازرگانی هستی که به دروغ میگی وزیرمخالف تفکیک هسته معلومه که کارمند اونجا نیستی وزیر موافقه

        ۰۰

      • کاش میشد مدیرامونو به خارج صادر کنیم تا وضع اوناهم عین ما بشه.
        خارجی ها فهمیدن که راه پیشرفت و بهتر شدن وضعیت اقتصادی در ادغام تولید و تجارته اما هنوز یه عده در داخل مثه سینکی، ارض اقدس و... نفهمیدن یا هم فهمیدن و بخاطر فشار وارداتچی ها میگن نمیفهمیم.

        ۰۰

      • دقیقا همانطور که شما دارید واقعیت را میبینید و نمیخواید راستشو بگید.ولی من نه نفعی از تفکیک میبرم و نه از ادغام! برای همین دروغ به دردم نمیخوره! حرف شما هم برای من جالب بود که میگید وزیر موافقه! کدام وزیر با داشتن قدرت بیشتر تو ایران مخالفت میکند؟! حالا مهندس رحمانی باز ادم باتقواییه و میدونه قضیه چی به چیه! منتهی جناب احمد برای اطلاع شما عرض میکنم؛ اقای رحمانی تو جلسه اخرش با کمیسیون صنایع چی گفته است؟! یه سرچ بفرمایید و بگید تو صفحات ۲۰ به بعد برنامه وزارت ایشان برای تنظیم بازار چی میبینید؟! چرا اقای مدرس را جدید به پست قائم مقام بازرگانی وزارت صمت گذاشت؟! تکلیف اقای حجتی هم که معلومه و هیچجوره حاضر نیست ادغام را ول کنه.
        من هم در دوره معاونت اقای دودانگه وزارتخونه صمت بودم؛ هم دوره اقای سینکی و قبادی و...
        بهتر است اطلاعاتتان را تکمیل کنید.

        ۰۰

    • جناب احمد عزیز
      این مجلسی است که طبق برآوردها ،هزینه هر جلسه علنی آن پنج میلیارد تومان است !!!
      اینها اگر دغدغه طبقات ضعیف ومحروم را داشتند اوضاع کشور غیر از این بود.

      ۰۰

      • باز صد رحمت به ۵ میلیارد تومان مجلس
        دولت سال پیش فقط ۳۵ میلیارد دلار از منابع کشور را معلوم نیست چیکار کرد.
        ۳۵ میلیارد دلار را ضربدر اختلاف ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ارز آزاد ۱۳ هزار تومانی کنی میشه ۳۰۸ هزار میلیارد تومان!!!
        کل بودجه کشور تو سال ۹۸ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانه!!
        واقعا دولت با مردم چیکار میکنه!
        الانم میگه وزارت بازرگانی تشکیل بدیم! خودشون ادعام کردن و خوردن ... حالا میخوان تفکیک کنن و یجور دیگه بخورن

        ۰۰

  2. و بازهم مخالفت و نگرانی یک عدد کشاورزی چی نگران از دست دادن موقعیت و اختیارات کشاورزی درقانون انتزاع، با تشکیل وزارت بازرگانی!
    ادغام غلط وغیر کارشناسی صنعت و معدن با بازرگانی ودادن اختیار کنترل بازار به حوزه جهاد کشاورزی عامل همه مشکلات واشفتگی و نابسامانی بازاره وتا وقتی این روند اصلاح نشود امیدی به بهبود اوضاع نیست.

    ۰۰
  3. شما داری به من تهمت پول گرفتن میزنی اگه ثابت نکنی من از شما شکایت میکنم من یک آدم معمولی مثل شما از این مشکلات رنج میبرم با دو بچه یک زن مریض

    ۰۰
    • استدلال دولتمردان هرروز خنده دارتر میشه
      وزارت بازرگانی تشکیل بدیم یه هفته ای مشکلات حل میشه
      دولت میخواد وزارت بازرگانی تشکیل بده تا ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردکننده ها بده تا جنس بیارن و بریزن تو بازار و منه تولیدکننده را بدبخت کنند.

      ۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.