۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۴۶۶ ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ دسته: دولت و حکمرانی
۲

شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، با انتقاد از درخواست‌های مکرر دولت مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس بارها با موضوع تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده و در حال حاضر نیز مخالف تشکیل این وزارتخانه است. دولت باید به جای اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی، با ارائه پیشنهادات کارشناسی نظیر تقویت بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل های کشاورزی، برای مدیریت بهتر بازار محصولات اساسی تلاش کند.

علی محمد شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به درخواست های مکرر دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل این وزارتخانه در مقطع کنونی سودی به حال تولید و تجارت نخواهد داشت. دولت باید به دنبال روش های کارشناسی برای مدیریت بازار محصولات اساسی باشد.

نماینده مردم بهشهر و نکا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی دستاوردهای بسیاری در حوزه محصولات کشاورزی بدست آمد که با تشکیل وزارت بازرگانی تمامی این دستاوردها از بین خواهد رفت. بر اساس متون علمی و بررسی کارشناسان نباید زنجیره تامین، تولید و توزیع محصولات کشاورزی از یکدیگر جدا باشد؛ چرا که تفکیک میان این حوزه ها باعث ناکارآمدی کل زنجیره خواهد شد. دولت باید برای یکپارچه سازی بهتر زنجیره مزرعه تا سفره مردم تلاش کند.

وزارت بازرگانی یک هفته‌ای واردات را رونق خواهد داد

نماینده مردم بهشهر و نکا در مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان رئیس جمهور مبنی بر حل یک هفته ای مشکلات بازار با تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: تجربه نشان داده با تشکیل وزارت بازرگانی مسیر واردات محصولات خارجی به کشور هموار خواهد شد که این موضوع مغایر با شعار حمایت از تولید داخلی است.

شاعری خاطر نشان کرد: پس از ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی شاهد بهبود تراز منفی تجاری بخش کشاورزی بودیم به نحوی که از میزان واردات کاسته شده و بر میزان صادرات اضافه شد. در حال حاضر ضریب خودکفایی کشور ۸۰ درصد است و عمده واردات بخش کشاورزی مربوط به نهاده های دام و طیور است که وزارت جهاد کشاورزی باید به دنبال کاهش واردات این محصولات باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دولت نباید در سالی که مشکلات اقتصادی بسیاری گریبان تولیدکنندگان داخلی را گرفته است به دنبال ارائه چنین طرح هایی باشد. با تشکیل وزارت بازرگانی این وزارتخانه تحت تاثیر فشار مافیای واردات و دلالان قرار خواهد گرفت و تولید داخلی را تضعیف خواهد کرد.

مخالفت کمیسیون کشاورزی با تشکیل وزارت بازرگانی علیرغم اصرار دولت

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس بارها با موضوع تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده است و در حال حاضر نیز مخالف تشکیل این وزارتخانه است. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نباید حجم و تعداد وزارتخانه های دولت زیاد شود؛ به همین خاطر موضوع تشکیل وزارت بازرگانی مغایرت جدی با این قانون دارد.

شاعری گفت: دولت باید برای بهبود وضعیت بازار محصولات اساسی اقدام به حل مشکلات و نواقص موجود در بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی کند. دولت به همین منظور می تواند از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل های کشاورزی در مدیریت توزیع محصولات کشاورزی استفاده کند.

نماینده مردم بهشهر و نکا در مجلس در پایان اظهار داشت: تشکیل وزارت بازرگانی هزینه های جاری کشور و بوروکراسی های اداری را افزایش داده و با شعار حمایت از تولید داخلی نیز در تناقض است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. اكثر مخالفين طرح تفكيك بازرگاني ازحوزه كشاورزي هستند.
    نگراني ايشان ودوستانشان دركشاورزي بخاطر از دست دادن اختيارات قانون انتزاع است كه متاسفانه نه تنها از زمان ادغام عملكرد ناموفقي داشته است بلكه موجب آشفتگي ونابساماني بازار شده است ،كاملا قابل درك مي باشد واينهمه توجيه نياز ندارد.

    ۰۲
    • عملکرد ناموفق داشته وزارت کشاورزی؟؟؟؟ چرا شما طرفدارای تشکیل وزارت بازرگانی یک کلمه حرف کارشناسی و درست نمی زنید. همه مباحث به کنار، من فقط جواب این سوال رو دوست دارم بدونم که چرا شماها هیچ دلیل قانع کننده ای ندارید ...

      ۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.