۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۳۸۳ ۰۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: مهدی سروی
۳

طرح تشکیل وزارت بازرگانی به دلیل مخالفت نهادهای کارشناسی و سیاستگذاری، برای چهارمین بار با قرائت بیانیه‌ای از سوی نمایندگان، از دستور کار مجلس خارج شد. با این وجود، صبح امروز رئیس مجلس در پی اصرار مکرر دولت و شخص رئیس جمهور، مجددا خواستار تشکیل این وزارتخانه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اواخر اسفندماه سال گذشته بود که رئیس جمهور با حضور در مجلس، خواستار همکاری نمایندگان برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی شد. رئیس جمهور در حالی این پیشنهاد را برای بار چهارم طی دو سال گذشته مطرح کرد که نمایندگان مجلس در هر ۳ بار قبلی، با تشکیل این وزارتخانه مخالفت کرده بودند.

بر اساس ادعای دولت، تشکیل این وزارتخانه باعث مدیریت بهتر بازار شده و دشواری های موجود در امر توزیع کالاهای اساسی را بهبود خواهد داد. این درحالیست که مجلس هشتم به منظور کاهش حجم و چابکی دولت و تسریع امور، اقدام به ادغام وزارت بازرگانی در دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی کرده بود.

پس از درخواست های مکرر رئیس جمهور مبنی بر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، کمتر از ۵۰ تن از نمایندگان مجلس با ارائه طرحی خواستار تشکیل این وزارتخانه شدند و این طرح در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

بیانیه نمایندگان مجلس در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی

پس از ارائه طرح از سوی برخی از نمایندگان مجلس، بسیاری از نهادهای کارشناسی مخالفت خود را با تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کردند؛ به نحوی که بیش از ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس نیز پیرو نظرات این نهادهای کارشناسی با انتشار بیانیه ای، خواستار از دستور کار خارج شدن طرح تشکیل وزارت بازرگانی شدند.

در این بیانیه که توسط محمد علی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس در ۲۷ خرداد ماه قرائت شد، نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی، خواستار ارائه برنامه های دقیق از سوی دولت برای حل مشکلات مردم شدند.

بخشی از این بیانیه بدین شرح است:

«… ما نمایندگان مجلس ضمن تقدیر از دغدغه دولت مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه معتقدیم تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها کمکی به حل مشکلات بازار نمی‌کند بلکه موجب بروز آسیبهای دیگری در اقتصاد کلان کشور و لطمه به تولید داخل می‌شود به همین دلیل از رییس‌جمهور می‌خواهیم علاوه بر پیگیری نکردن تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اقلام اساسی و واریز مستقیم این یارانه به حساب مردم مبادرت ورزد.»[۱]

ادعای عجیب رئیس جمهور: حل یک هفته ای مشکلات با تشکیل وزارت بازرگانی

پس از انتشار این بیانیه رضا رحمانی وزیر صمت اقدام به تعیین قائم مقامی برای امور بازرگانی این وزارتخانه کرد تا موضوع تشکیل وزارت بازرگانی تا حدود زیادی منتفی شود. حسین مدرس خیابانی با حکم وزیر صمت عهده دار وظایف قائم مقامی این بخش جدید در وزارت صمت شد. اما رئیس جمهور در جلسه ۲۹ خرداد ماه اعضای هیات دولت، خواستار اهتمام ویژه نمایندگان مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی شد.

حجت الاسلام روحانی در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: «…البته دو سال است که از مجلس شورای اسلامی خواستار مجوز برای تشکیل وزارت بازرگانی هستیم؛ چرا که وزارت بازرگانی صادرات کشور را رونق داده، واردات را به درستی کنترل و بازار را به خوبی نظارت خواهد کرد. اگر وزارت بازرگانی تاسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می شود و این مسئولیت مجلس شورای اسلامی است که البته همیشه در روزهای سخت در کنار دولت بوده و همکاری کرده است و امروز هم حتما در کنار دولت است و امیدوارم این قدم مهم از سوی آنان به خاطر زندگی مردم و کنترل به موقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود.»[۲]

درخواست لاریجانی از نمایندگان مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی

اما پس از درخواست چندین باره رئیس جمهور مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی، علی لاریجانی رئیس مجلس ۲ تیرماه در جلسه با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی، ضمن بی توجهی به درخواست نمایندگان مجلس و تحت تاثیر فشارهای سیاسی دولت، از ضرورت تشکیل سریعتر وزارت بازرگانی خبر داد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات نشست اعلام کرد: در خصوص انتزاع وزارت بازرگانی آقای لاریجانی اعلام کرد با توجه به شرایط فعلی این موضوع اجتناب ناپذیر است و تقاضا کردند که این اتفاق رخ دهد، هر چند در شرایط عادی ضرورتی برای این کار نمی‌دیدند اما در شرایط فعلی این امر ضروری است.[۳]

گفتنی است تغییر موضع رئیس مجلس در شرایطی که بسیاری از نمایندگان مجلس با توجه به نظرات کارشناسی نهادهای پژوهشی مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستند، جای تعجب دارد. طبیعتا رئیس مجلس باید راهبرد صحیحی نسبت به موضوعاتی که جنبه کارشناسی دارد، ارائه کرده و مجلس نیز نباید این موضوعات را به صورت سیاسی تعیین و تکلیف کند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا؛ کد خبر: ۹۸۰۳۲۷۱۲۷۴۵

[۲] جوان امروز؛ کد خبر: ۶۹۱۰۴۶

[۳] خبرگزاری فارس؛ کد خبر: ۱۳۹۸۰۴۰۲۰۰۰۲۴۶

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. خدا خیرتون بده بعضی موقع باید بخاطر مردم از غرور دست کشید اینکه نمیشه فقط مردم یک طرفه عذاب بکشم واقعاً شرایط زندگی سخت شده در کنارش تولید داخل رو هم بهبود ببخشید

    ۰۰
  2. جناي آقاي سروي!
    به نظرشما مقام معظم رهبري كه درسال ۹۴ادغام وزارت بازرگاني را غلط وحل نشده دانستند ورئيس جمهور كشور كه مسئول اجرايي كشور است ورئيس مجلس كه رئيس قوه قانون گذاري كشور است به اندازه شما سواد وتشخيص ندارند كه اينهمه بر لزوم وجود بازرگاني تاكيد مي كنند!
    پيشنهاد مي كنم اگر خودت را عقل كل وازهمه بالاتر ميداني در انتخابات بعدي رياست جمهوري كانديد شو!ملت واقعا به امثال جنابعالي درشرايط امروز خيلي نيازمندند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ۲۱
    • باز هم از این استدلال نخ نما استفاده کردید! بابا رهبر انقلاب گفت متوجه نشدم نگفت نکنید. بعدا هم گفت که بر اساس نظرات کارشناسی عمل کنید. نظرات کارشناسی هم که همه مخالفه تفکیکه. یه پست به این آقای سینکی بدید که خیالمون راحت بشه!

      ۱۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.