۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۰۶۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ دسته: تولید، تولید داخلی
۰

دولت بریتانیا به منظور حمایت از تولید داخلی دو سیاست ویژه الزام نهادهای دولتی به خرید محصولات داخلی و اخذ مالیات انتخابی از بخش خدمات را در دستور کار خود قرار داده است. راه اندازی کمپین‌های حمایت از کالای داخلی و وضع قانون «محصول بریتانیایی بخر» و اخذ مالیات از صاحبان بعضی مشاغل خدماتی و پرداخت درآمد حاصل از آن به تولیدکنندگان، اقداماتی است که ذیل این دو سیاست در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولین کشورها است. از جمله فواید خرید کالای داخلی و حمایت از کسب‌وکارهای داخلی می‌توان به افزایش اشتغال، توسعه صنایع داخلی، افزایش ثروت و ارز ملی، ایجاد اقتصاد مقاوم و پویا و ثبات قیمت اشاره کرد.

اخذ مالیات از بخش خدمات و الزام دولت به خرید کالای داخلی در بریتانیا

در گزارشات قبلی بیان شد که دولت بریتانیا به منظور حمایت از تولید داخلی اقداماتی نظیر تشکیل «قهرمانان ملی» با هدف توسعه بازار صنایع راهبردی، اعطای یارانه مستقیم و ایجاد کسب و کارهای جدید در شهرهای بزرگ را در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه دو سیاست دیگر دولت بریتانیا برای حمایت از تولید که عبارتند از الزام نهادهای دولتی بریتانیا به خرید محصولات داخلی و اخذ مالیات انتخابی از بخش خدمات بیان می شود.

الزام نهادهای دولتی بریتانیا به خرید محصولات داخلی

بهترین روش برای حمایت از تولیدات داخلی افزایش میزان تقاضا از طریق بازارسازی برای آن هاست که به مراتب نتایج بهتری در مقایسه با حمایت از سمت عرضه دارد. خرید کالا و خدمات مورد نیاز دولت از تولیدکنندگان از قبیل اقداماتی است که مصداق حمایت دولت از طرف تقاضا است.

در همین راستا یکی از اقدامات دولت بریتانیا به منظور حمایت از تولید داخلی، الزام نهادهای دولتی به خرید محصولات داخلی است. در واقع دولت یکی از مشتریان اصلی کالاهای تولید داخل در بریتانیا است.

دولتمردان این کشور قانون «محصول بریتانیایی بخر» را در اوایل سال ۱۹۶۸ تصویب نمودند. مطابق این قانون بر روی تمامی محصولات داخلی پرچم بریتانیا حک شده است.

همچنین در اوایل سال ۲۰۰۰ تا به الان، کمپین های مختلفی برای حمایت از کالاهای داخلی راه افتاده است؛ به طوریکه تنها در یک کمپین، ۷ هزار کالای داخلی به فروش رفت. همچنین این اقدامات دولت به ملی شدن صنعت ریلی بریتانیا منجر شد.

اخذ مالیات انتخابی از بخش خدمات در بریتانیا

یکی دیگر از اقدامات دولت بریتانیا اخذ مالیات ویژه از بخش خدمات است. این مالیات از برخی صاحبان مشاغل بخش خدماتی به صورت سالیانه اخذ می شود و مبلغ حاصل از آن به صورت یارانه در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد. دولت بریتانیا، تولیدکنندگان را از پرداخت این گونه مالیات معاف کرده است. لازم به ذکر است، هر چه میزان افراد شاغل در واحدهای تولیدی افزایش یابد، میزان پرداختی این یارانه توسط دولت بریتانیا افزایش می یابد.

آنطور که مقامات بریتانیایی می گویند، اعمال این سیاست صنعتی منجر به توسعه صادرات محصولات داخلی در این کشور شده است. همچنین دولتمردان این کشور معتقدند که اخذ این مالیات به کاهش اشتغال در بخش خرده فروشی منجر شده و بهره وری در بخش های تولیدی را بهبود می بخشد.

منبع: مقاله سیاست های تولیدی دولت بریتانیا بعد از سال ۱۹۴۵ yon.ir/YL1fh

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.