۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۶۸۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مقامات روسیه و اتحادیه اروپا توافق نموده‌اند تا با ایجاد یک کارگروه، اقدامات لازم جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه را انجام دهند. هدف دو طرف این است که وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند تا از ریسک های مربوط به آن در امان باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه و اتحادیه اروپا در روزهای اخیر توافق نموده اند که استفاده از دلار در تجارت میان خود را کاهش دهند. این تصمیم یک روز پس از آن گرفته شده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود از دلار آمریکا به عنوان ابزار فشار سیاسی این کشور علیه سایر کشورها نام برده است.

توافق مقامات روسیه و اتحادیه اروپا برای تجارت غیردلاری

بدین ترتیب آنتونوف سیلوانوف وزیر مالیه روسیه و ماروس سفکوویچ معاون کمیسیون اروپا در حوزه انرژی توافق نموده اند تا با ایجاد یک کارگروه اقدامات لازم در زمینه استفاده از روبل و یورو در پرداخت های تجاری خود را انجام دهند.

هر دو طرف تأکید کرده اند که استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت دوجانبه سودمند خواهد بود، چراکه ریسک های خاص را برای تجار دو کشور کاهش می دهد.

ماکسیم اورشکین وزیر اقتصاد روسیه در کنفرانس بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ گفته است که دلار در حال از دست دادن سهم خود در پرداخت های بین المللی است و چین، ترکیه و سایر کشورها در حال گرایش به سمت استفاده از ارزهای خود در تجارت هستند.

در زمینه کاهش وابستگی به دلار، روسیه اقدامات متعددی از قبیل فروش ذخایر دلاری و خرید طلا و همچنین استفاده از پول ملی در تجارت را انجام داده است.

در رابطه با اتحادیه اروپا نیز در دسامبر ۲۰۱۸ روزنامه فایننشیال تایمز گزارش داد که اروپا اقداماتی را برای افزایش استفاده از ارز خود در تجارت و ذخایر جهانی انجام داده است و دلار آمریکا را در معاملات بین المللی از جمله تجارت انرژی به چالش کشیده است.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/QUscc

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.