۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۴۹۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ دسته: انرژی
۰

متولی‌زاده مدیرعامل توانیر در نشست مدیریت مصرف با بيان اينكه در شرايط كنونی تمركز بر مديريت مصرف، اولويت اصلی صنعت برق است، خاطرنشان كرد: با درک اين مهم، صنعت برق برنامه‌های گسترده‌ای را تدوين كرده است. وی افزود: پيش‌بينی‌ها نشان می‌دهد كه امسال تابستانی گرم پيش رو داريم و بر اساس بررسی‌ها هر يک درجه افزايش دما، بيش از ۱۳۰۰ مگاوات مصرف برق را در كشور افزایش می‌دهد.

به‌گزارش مسیر اقتصاد، مصرف برق در پیک روز گذشته از ۵۳ هزار مگاوات عبور کرد که نسبت به سال گذشته بیش از ۴ هزار مگاوات افزایش مصرف را نشان می‌دهد[۱]. توان برق قابل تامین امسال حدود ۵۹ هزار مگاوات پیش‌بینی شده است. همچنین براساس پیش‌بینی‌های اولیه، اوج مصرف برق در تابستان به ۶۲ هزار مگاوات نیز خواهد رسید[۲].

روند صعودی مصرف برق و اختلاف زیاد پیک مصرف در برخی روزهای اخیر، ضرورت مدیریت هرچه بیشتر سمت تقاضا در شبکه برق کشور را گوشزد می‌کند.

تمرکز بر مدیریت مصرف اولویت اصلی صنعت برق

محمدحسن متولي‌زاده مدیرعامل توانیر، در نشست مدیریت مصرف با بيان اينكه در شرايط كنوني تمركز بر مديريت مصرف، اولويت اصلي صنعت برق است، خاطرنشان كرد: با درك اين مهم، صنعت برق برنامه‌هاي گسترده‌اي را تدوين كرده است.

مديرعامل توانير اظهارداشت: منحني‌هاي پيك بار نشانگر آن است كه تنها براي پاسخگويي به بار مورد نياز در حدود ۵۰۰ ساعات از سال با محدوديت مواجه هستيم.

متولي‌زاده با بيان اينكه در اين ساعات محدود، هزينه‌هاي برق افزايش مي‌يابد و همه تلاش‌ها در طول سال براي تامين برق مورد نياز در اين ساعات‌ متمركز مي‌شود، اضافه كرد: برنامه‌هاي صنعت برق كه بيشتر تشويق محور است، تدوين شده و در حال اجراست.

هر درجه افزایش دما موجب رشد ۱۳۰۰ مگاواتی در مصرف برق می‌شود

متولی‌زاده ادامه داد: پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه امسال تابستاني گرم پيش رو داريم و بر اساس بررسي‌ها هر يك درجه افزايش دما، بيش از ۱۳۰۰ مگاوات مصرف برق را در كشور افزایش می‌یابد.

وي با اشاره به اينكه با ۱۸۰۰ صنعت براي پيك بار هماهنگي شده است، يادآور شد: بخش صنعت هنوز از ظرفيت‌هاي بسياري براي همكاري با صنعت برق برخوردار است، چرا كه تعداد صنايع همكار در برنامه‌هاي پيك بار تابستان هنوز به ۱۰ درصد هم نرسيده است.

متولي‌زاده همچنين از همكاري ۲۲ درصد مشتركان كشاورزي با برنامه‌هاي پيك بار برق خبر داد و گفت: در عين حال برنامه‌هاي گسترده‌اي براي كاهش پيك بار برق در تابستان از طريق استفاده از مولدهاي خودتامين، تغيير ساعات كار ادارات، همكاري با ايستگاه‌هاي ‌CNG ، همكاري با صدا و سيما، همكاري با بسيج و … تدوين شده است.[۳]

اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف، محور برنامه‌های مدیریت مصرف

متولی‌زاده پیش از این، چالش اصلی اجرایی شدن برنامه‌های مدیریت مصرف را وجود توجیه اقتصادی طرح‌ها دانسته بود که به اصلاح تعرفه‌ها و مدل اقتصادی وابسته است. وی در همین راستا اجرایی شدن اصلاح تعرفه‌های برق به ویژه مشترکان پرمصرف را موجب تسهیل در عملیاتی شدن محورهای برنامه مدیریت مصرف دانسته بود.[۴]

لازم به ذکر است که در روزهای پایانی سال گذشته، هیئت دولت طرح افزایش ۲۳ درصدی تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی را تصویب کرد که در روزهای اخیر با اعمال تغییراتی اندک، مورد تایید مجلس واقع شد. با در نظر گرفتن الگوهای مصرف جدید برای مناطق گرمسیری، تقریبا ۹۰ درصد مشترکین این مناطق جزو مصرف‌کنندگان عادی محسوب می‌شوند و تنها ۱۰ درصد از مشترکین درصورت عدم اصلاح مصرف خود، مشمول تعرفه پرمصرف‌ها خواهند شد.

پینوشت:

[۱] پرتال شرکت مدیریت شبکه برق ایران

[۲] خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۳۹۸۰۳۲۰۰۰۰۸۲۲

[۳] پاون، کد خبر: ۷۸۹۶۴

[۴] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۸۱۵۷۵

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.