۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۰۹۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴ دسته: انرژی
۰

طی نامه‌ای از طرف رئیس مجلس خطاب به رئیس جمهور، عدم مغایرت تعدادی از مصوبات هیئت دولت با قوانین کشور از جمله مصوبه اصلاح تعرفه‌های آب و برق اعلام شد. این اقدام پس از وارد کردن ایراداتی بر مصوبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ توسط نمایندگان مجلس و اصلاح مصوبه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال جاری در هیئت دولت، صورت گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در اولین هفته خرداد ماه ۱۳۹۸ مهر تایید مجلس شورای اسلامی بر مصوبه اصلاح تعرفه‌های آب و برق دولت زده شد و طی نامه‌ای از طرف رئیس مجلس خطاب به رئیس جمهور، عدم مغایرت تعدادی از مصوبات هیئت دولت با قوانین کشور از جمله مصوبه مذکور، اعلام گردید.

تصویر این نامه و پیوست آن در ادامه آمده است:[۱]

تاییدیه ریاست مجلس پس از لحاظ کردن چند ایراد بر مصوبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ توسط نمایندگان و اصلاح مصوبه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال جاری صورت گرفته است. در اصلاحیه هیئت دولت سعی شد نگرانی نمایندگان درباره پایین بودن سطح الگوی مصرف مناطق گرمسیری و همچنین دو ایراد حقوقی وارده بر مصوبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ برطرف گردد.

ایرادهای حقوقی مجلس به طور خلاصه موارد زیر را شامل ‌شده بود:

۱- براساس مواد (۱) و (۳) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۳۸۸ و بند «الف» ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه مصوب ۱۳۹۵، دولت مکلف است قیمت آب و برق را به نحوی تعیین کند که به تدریج تا پایان برنامه، معادل قیمت تمام شده آن شود. مطابق بندهای (۱) و (۲) مصوبه، بهای آب و برق می تواند به بیش از سقف ناظر به قیمت تمام شده منتهی گردد که مغایر قانون می باشد.

۲- مطابق بند (۷) مصوبه، این تصویب‌نامه از حیث متفاوت بودن با محل‌های مصرف شمارش شده در تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بندها و تبصره های ذیل ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه، مغایر با قانون است.[۲]

بر این اساس هیئت وزیران در جلسه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور و وزارت نیرو، تصویب­‌نامه شماره ۱۷۶۳۲۷/ت ۵۵۸۳۰هـ مورخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ را به شرح زیر اصلاح کرد:

۱ در پایان بند (۱)، عبارت “مشروط بر اینکه از قیمت تمام­ شده در سال مربوط تجاوز ننماید.” اضافه می‌شود.

۲ در بند (۲)، قبل از عبارت “فاضلاب بها”، عبارت “مشروط بر اینکه از قیمت تمام شده در سال مربوط تجاوز ننماید. صورت حساب­ بهای برق ماه­ های گرم در مناطق گرمسیر (۱)، (۲)، (۳) و (۴) به ترتیب برای مشترکین خانگی با سطح مصرف ماهانه کمتر از (۳۰۰۰)، (۲۰۰۰)، (۱۰۰۰) و (۴۰۰) کیلو وات ساعت و” اضافه می­ شود.

۳ در بند (۷)، واژه “صرفاً” به عبارت “در چهارچوب اعتبارات پیش ­بینی­ شده در قانون بودجه سالیانه” اصلاح می­ شود.[۳]

الگوی مصرف ماهیانه مناطق گرمسیری افزایش یافت

با توجه به اصلاحیات فوق دو ایراد مذکور برطرف شده است. همچنین بر اساس این اصلاحیات، الگوی مصرف ماهیانه برق مناطق گرمسیر ۱، ۲ و ۳ مطابق جدول زیر تغییر کرده است.

در نتیجه این اقدام، مشترکین بسیار پرمصرف که از نظر اقتصادی عمدتا از طبقات برخوردار جامعه هستند، مشمول جریمه افزایش ۲۳ درصدی تعرفه برق از همان پله اول مصرفی خواهند شد و عموم مردم تنها شاهد افزایش ۷ درصدی تعرفه برق خود در سال ۱۳۹۸ خواهند بود.

این اقدام گامی ضروری برای مدیریت سمت تقاضا در بازار برق کشور است. رشد پیک مصرف در روزهای اخیر نسبت به ایام مشابه در سال گذشته، زنگ هشداری است که اراده همگانی را برای مدیریت مصرف برق به ویژه در ایام تابستان می‌طلبد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۳۹۸۰۳۱۱۰۰۰۹۵۹

[۲] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۸۹۵۵۰

[۳] پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، کد خبر: ۵۱۶۳

انتهای پیام/ نفت وانرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.