۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۴۹۸ ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

امیررضا امیربهبودی مدیر شرکت حمل و نقل کالا ناوگان شرق، دو موضوع تغییر مکرر قوانین ترخیص کالا و عدم توان برخی واردکنندگان در تامین ارز و ترخیص به موقع کالا را از دلایل ماندگاری طولانی مدت کالا در انبارهای مبادی ترخیص اعلام کرد و افزود: هزینه‌هایی که از این طریق بر واردکننده تحمیل می‌شود در کنار حمل و نقل از طریق خطوط غیرمستقیم کشتیرانی قیمت نهایی کالا را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

امیررضا امیربهبودی مدیر شرکت حمل و نقل کالا ناوگان شرق، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به هزینه بالای حمل کالا، تعدد قوانین گمرکی و مبادی ترخیص کالا را از عوامل آسیب‌زا به شرکت‌های حمل و نقل و واردکنندگان کالا دانست و افزود: در حالیکه میانگین ترخیص کالا از بنادر در دنیا بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت است، این زمان در ایران حداقل ۱۰ روز است که ناشی از تعدد قوانین گمرکی و مبادی ترخیص کالاست. واضح است که افزایش مدت زمان نگهداری کالا در مبادی ورودی، هم هزینه‌های انبارداری را افزایش می‌دهد و هم در برخی موارد به کیفیت محصول آسیب رسانده و حتی موجب فساد می‌شود.

محدودیت‌های تامین ارز، عامل ترخیص نشدن به‌موقع کالاها در مبادی ترخیص

مدیر شرکت حمل و نقل کالا ناوگان شرق، تامین نشدن به موقع ارز را یکی دیگر از محدودیت‌های دست و پا گیر ترخیص کالا در بنادر عنوان کرد و گفت: از یک‌سو بر اساس قوانین موجود، خریداران کالاها تا زمانی که با فروشنده تسویه حساب نکرده باشند اجازه ترخیص کالا را ندارند. از سوی دیگر محدودیت‌هایی که در حال حاضر در بحث تامین ارز وجود دارد، در بسیاری موارد واردکننده را با چالش ماندگاری طولانی مدت کالا در انبار مواجه می‌کند، که در نهایت این موضوع موجب افزایش بهای تمام شده کالا و زیان مصرف کننده خواهد شد.

حمل و نقل غیرستقیم دریایی تا ۲۰ درصد در افزایش هزینه تمام شده کالا موثر است

وی موضوع افزایش نرخ کرایه حمل و نقل کالا از طریق خطوط غیرمستقیم کشتیرانی را نیز یادآور شد و افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها خط کشتیرانی که به صورت مستقیم به بندرعباس تردد دارد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، بخش زیادی از کالاها از طریق خطوط غیرمستقیم تخلیه و بارگیری، وارد کشور می‌شوند که این موضوع بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در هزینه‌های حمل و نقل کالا و قیمت تمام شده آن، تاثیرگذار است.

وی افزود: البته در برخی ماه‌های سال، به عنوان مثال پایان خرداد تا پایان شهریور، به دلیل کاهش تقاضا و رکود نسبی بازار، نرخ حمل و نقل از طریق خطوط مستقیم و خطوط غیرمستقیم کشتیرانی، برابری می‌کند.

امیربهبودی علت اصلی نبودن خطوط منظم و مستقیم کشتیرانی بین ایران و شرکای تجاری‌اش را تحریم‌های کشورهای غربی ذکر و تصریح کرد: بسیاری از کشتی هایی که به مقصد ایران بارگیری می‌کنند به دلیل همین تحریم‌ها، مجبورند کالاهای خود را در بندر جبل علی دبی تخلیه کنند تا این کالاها به کمک خطوط غیرمستقیم حمل و نقل، راهی بندرهای جنوبی کشور شوند.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.