۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۸۷۳ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB)، به منظور افزایش مشارکت جوانان اروپایی در بخش کشاورزی، ارائه تسهیلات ۱ میلیارد یورویی به کشاورزان کمتر از ۴۰ سال سن را در دستور کار قرار داده است. بررسی نتایج حاصل از یک نظرسنجی نشان می‌دهد دلیل اصلی کاهش مشارکت جوانان در بخش کشاورزی «هزینه تمام‌شده و دسترسی سخت به زمین زراعی» است. بنابراین این کمیسیون قصد دارد تا با پرداخت این تسهیلات گام مهمی برای افزایش مشارکت کشاورزان جوان در بخش کشاورزی بردارد.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه حمایت از کشاورزان و تولید مواد غذایی اتحادیه اروپا در قالب برنامه ریزی سیاست حمایتی موسوم به cap طی دهه های اخیر در دستور کار این اتحادیه قرار داشته است.

این سیاست به عبارت ساده تر همان حمایت مستقیم یارانه ای از کشاورزان برای تولید حداقل محصول غذایی مورد نیاز مردم این کشورها به منظور تامین امنیت غذایی است. سیاست مشترک کشاورزی cap از سال ۱۹۶۲ در اتحادیه اروپا آغاز شده است و طی سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ اصول اصلی این سیاست ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

این اتحادیه متشکل از ۴۸ کشور است و در حال حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت مستقیم در بخش کشاورزی و حدود ۱۸ میلیون شغل دیگر در زنجیره تامین محصولات غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را تامین کنند.

سازوکارهای حمایتی اتحادیه اروپا از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی

حمایت از درآمد کشاورزان مهم ترین هدف از اجرای سیاست های حمایتی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا است که در قالب cap انجام می گیرد. بررسی ها نشان می دهد کمک های مالی اتحاديه اروپا، به صورت يارانه های نقدی، مستقيماً به کشاورزان مناطقی تعلق می گيرد که توليد محصولات کشاورزی و دامپروری در آن مناطق مانند نواحی حاصلخيز اروپای مرکزی مقرون به صرفه نباشد.

مهمترين هدف سياست های کشاورزی اتحاديه اروپا، توسعه مناطق زراعی اسـت. اتحاديه اروپا برای حفظ و تقویت سطح توليدات کشاورزی در کليه نواحی اقدام به حمایت از این بخش می کند. همچنین این اتحادیه برای تضمین سلامت محصولات تولیدی اقدام به نظارت بر کيفيت محصولات تولیدی، چگونگی بسته بندی آن ها و همچنين حفظ منابع کشاورزی از آفات می نماید.

بررسی ها نشان می دهد در برنامه جدید حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا، سطح حمایت از کشاورزان توسط مقامات ملی هر کشور می تواند تا ۶۶ درصد یارانه مصوب در بودجه سالیانه برای هر کشاورز افزایش پیدا کند. به گونه ای که میزان حمایت ها در طول سه سال از ۱۵ به ۲۰ هزار یورو افزایش خواهد یافت.

کاهش مشارکت جوانان در بخش کشاورزی نگرانی مهم مقامات اتحادیه اروپا

طی یکسال اخیر کمیسیون کشاورزی به منظور تولید پایدار محصولات کشاورزی در کشورهای عضو این ناحیه برنامه ویژه ای برای کاهش سن کشاورزان فعال در این بخش دارد. این کمیسیون با ارائه ی برنامه های مختلف سعی در افزایش انگیزه کشاورزان جوان برای ورود به بخش کشاورزی داشته است.

بر اساس گزارش کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در حال حاضر فقط ۶ درصد کشاورزان اروپایی کمتر از ۳۵ سال سن داشته و بیش از ۵۶ درصد کشاورزان بالای ۵۵ سال سن دارند. پیری جمعیت کشاورزان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگرانی مقامات این کشور را برای تثبیت جایگاه تولید محصولات کشاورزی افزایش داده است.

به همین منظور از سال گذشته برنامه های متنوعی برای افزایش انگیزه کشاورزان جوان به عرصه تولید محصولات کشاورزی در قالب سیاست cap پی ریزی و اجرا شده است. به عنوان مثال در سال گذشته یارانه ی مخصوصی برای ۱۷۷ هزار جوان کشاورز اروپایی که در فعالیت های استارتاپی شرکت کرده بودند، تخصیص داده شد.

پرداخت تسهیلات ۱ میلیارد یورویی به کشاورزان جوان توسط اتحادیه اروپا

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در سال گذشته با ارائه نتایج یک نظرسنجی در خصوص دلیل کاهش مشارکت جوانان اروپایی به امور کشاورزی اقدام کرد که نتایج آن نشان داد دلیل اصلی کاهش مشارکت آنان، هزینه تمام‌شده و دسترسی به زمین زراعی است.

به همین منظور پس از گذشت حدود ۹ ماه از انجام این نظرسنجی، کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) به منظور افزایش مشارکت جوانان در انجام امور کشاورزی، اقدام به ارائه تسهیلات ۱ میلیارد یورویی کرد.

برنامه جدید اتحادیه اروپا به منظور ارائه تسهیلات به شرکت های کوچک و متوسط در جهت حمایت از کشاورزان جوان و با همکاری سایر موسسات مالی تا ۲ میلیارد یورو نیز خواهد رسید.

شرایط آسان بازپرداخت تسهیلات حمایتی از کشاورزان جوان

بر اساس این برنامه، بانک ها و موسسات مالی اتحادیه اروپا اقدام به ارائه تسهیلات به کشاورزانی خواهد کرد که زیر ۴۰ سال سن داشته باشند.  طبق این برنامه کشاورزان پس از دریافت تسهیلات تا ۵ سال از پرداخت اقساط این تسهیلات معاف خواهند شد و پس از آغاز پرداخت اقساط ظرف مدت ۱۵ سال تمامی اقساط را بازپرداخت خواهند کرد.

همچنین اتحادیه اروپا به منظور جلوگیری از تاثیر نوسانات بازار بر فعالیت های کشاورزی می تواند روند پرداخت اقساط را در آن شرایط متوقف کند. بنابراین با توجه به حجم ارائه تسهیلات و شرایط بازپرداخت آن انتظار می رود انگیزه کشاورزان برای ورود به بخش کشاورزی افزایش یابد.

منابع:

سایت رسمی اتحادیه اروپا yon.ir/Kmhb4

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا

لینک اول yon.ir/NP5NH

لینک دوم yon.ir/BF9PT

لینک سوم yon.ir/OxWBn

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.