۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۴۷۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ دسته: مسکن
۰

جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی عصر دیروز در دیدار با مقام معظم رهبری، به بیان دیدگاه ها و دغدغه‌های خود پرداختند. در این دیدار دو تن از نمایندگان تشکل های دانشجویی، از معطّلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس که اجرای آن موجب ساماندهی بازار مسکن می‌شود، انتقاد کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی عصر دیروز و در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. در این دیدار دو نفر از نمایندگان تشکل های دانشجویی در خلال صحبت های خود از معطل ماندن طرح های مهم و موثر در ساماندهی بازار مسکن نظیر مالیات بر عایدی سرمایه انتقاد کردند.

مبارزه با سرچشمه فساد از طریق طرح هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه

علیرضا شریفی نماینده بسیج دانشجویی در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: در شرایط جنگ اقتصادی، تبیین و به کارگیری نظریه مقاومت در حوزه اقتصاد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. اما امروز و در این جنگ اقتصادی آرایش جنگی متناسب از دولت مردان دیده نمی‌شود؛ چرا که عدم توانمندی در کنترل بازار، وجود احتکار، فعالیت شبکه خزنده اخلال گران اقتصادی و گرانی‌های افسار گسیخته موجب شده معیشت مردم به گروگان ناکارآمدی مسئولین درآید.

وی افزود: در شرایطی که با برخی اقدامات مشخص مانند رشد صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات غیر نفتی، اتکای بودجه داخلی به مالیات و انجام طرح‌های معطل مانده نظیر مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مسکن خالی، مالیات برخی اقشار نظیر پزشکان و وکلا و یا با برقراری سامانه‌های مولد شفافیت، می‌توان با بسیاری از ناکارآمدی‌ها و سرچشمه‌های فساد مبارزه کرد. البته در این کشاکش صدایی از بهارستان به گوش نمی‌رسد. به نظر می‌آید نمایندگان نیز در حال گرفتن آرایش جنگی اند؛ اما خدا می‌داند انتخاباتی یا اقتصادی؟!

چرا طرحی که بازار مسکن را سامان می دهد در مجلس معطّل مانده است؟

مرضیه افشارنیا، نماینده تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: سوال بعدی این است که چه دستهای پیدا و پنهانی در کار است که وقتی به عقیده کارشناسان، حل بسیاری از مسائل اقتصادی و بی عدالتیها در گرو اصلاح نظام مالیاتی و بانکی و تصویب طرح هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، برای خارج کردن سوداگران از بخش مسکن است، این طرح ها چندین سال در مجلس به اصطلاح شورای اسلامی، معطل می ماند.

وی ادامه داد: آن هم در شرایطی که درصد مستاجران در سه دهه اخیر به بیشترین حد خود رسیده و افزایش ۲ برابری قیمت مسکن در کشور و ۳ برابری آن در تهران، زمینه ایجاد تبعات امنیتی را فراهم کرده است.

نمایندگان معطل لایحه دولتند

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه از تیرماه سال گذشته و با امضای ۱۱۷ نفر از نمایندگان مجلس برای بررسی مورد تایید قرار گرفت. این طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد. اما در جریان بررسی جزئیات طرح، علاوه بر اینکه دولت با طرح مذکور مخالفت کرد، هیچ نماینده ای از سازمان امور مالیاتی در جلسه کمیسیون حضور نیافت و علت آن، وعده دولت برای ارائه لایحه ای جامع در آینده ای نزدیک عنوان شد.

اکنون بیش از ۵ ماه است که از وعده دولت می گذرد و بازار مسکن هم چنان در التهاب قیمتی است. این بازار پس از تحمل گرانی بی سابقه ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در سال گذشته، در سراشیبی سقوط به دره افزایش شدید قیمت اجاره بها در نزدیکی فصل نقل و انتقالات املاک اجاری است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.