۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۵۲۰ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ دسته: کشاورزی
۰

عزیز الهی مدیرعامل سابق اتحادیه مرکزی دامداران در واکنش به طرح تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: نمایندگان مجلس با توجه به دستاوردهای ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی باید به دنبال تکمیل فرآینده های ادغام وزارت بازرگانی باشند و از تفکیک این وزارتخانه جلوگیری کنند. تشکیل مجدد وزارت بازرگانی باعث افزایش واردات و به حاشیه رفتن تولیدات داخلی خواهد شد.

علیرضا عزیز الهی مدیرعامل سابق اتحادیه مرکزی دامداران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به ثمرات مثبت اجرای قانون تمرکز طی سال های اخیر گفت: با ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی شاهد بهبود فضای تولیدات کشاورزی و دامی بودیم.

این کارشناس حوزه کشاورزی و دامپروری اظهار داشت: نمایندگان مجلس طی سال های گذشته به منظور ایجاد وحدت فرماندهی در حوزه تولید و تجارت اقدام به ادغام این وزارتخانه ها کردند. بررسی ها نشان می دهد ادغام این وزارتخانه ها دستاوردهای چشم گیری در بخش کشاورزی و دامپروری به همراه داشته اشت.

وی افزود: ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی برگرفته از متون علمی، تجارب جهانی و داخلی کشور بود و نباید با تصمیم های عجولانه شرایط مناسب به وجود آمده در بخش تولید را از بین برد.

تضعیف تولیدات داخلی با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی

مدیرعامل سابق اتحادیه مرکزی دامداران در خصوص طرح اخیر نمایندگان مجلس برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی نیز گفت: متاسفانه دولت و مجلس رویکرد شفاف و محکمی نسبت به مسئله ادغام و تفکیک ندارند چرا که هر از چندگاهی طرح یا لایحه ای برای تفکیک وزارت بازرگانی در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: با تفکیک بخش بازرگانی از وزراتخانه های تولیدی شاهد افزایش ناهماهنگی ها میان مدیران تولیدی و تجاری خواهیم بود. افزایش ناهماهنگی ها نیز به دلیل زمان بر بودن سیاست گذاری ها در بخش تولیدی باعث به حاشیه رانده شدن تولیدات داخلی خواهد شد.

عزیزالهی تصریح کرد: از سویی دیگر با توجه به رویکرد تنظیم بازار وزارت بازرگانی، با تشکیل این وزارتخانه تولیدکنندگان به دلیل واردات بی رویه کالاها و محصولات خارجی تضعیف خواهند شد. بنابراین توقع تولیدکنندگان از مجلس آن است که در سال رونق تولید با تشکیل مجدد این وزارتخانه مخالفت کنند.

تکمیل فرآیند ادغام وزارت بازرگانی راه بهبود مشکلات بازار محصولات اساسی

این کارشناس حوزه کشاورزی و دامپروری با اشاره به مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی نظیر دام و گوشت نیز گفت: مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی ناشی از ادغام ناقص بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی است.

مدیرعامل سابق اتحادیه مرکزی دامداران افزود: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار و بسیاری از سازمان های فعال در حوزه کشاورزی در اختیار وزارت صمت قرار دارد؛ در حالی که این ساختارها باید بر اساس قانون تمرکز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

عزیزالهی تاکید کرد: دستاوردهای بدست آمده پس از ادغام ناقص این وزارتخانه ها به قدری قابل توجه است که اجازه تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی را نمی دهد. نمایندگان مجلس به جای تفکیک وزارتخانه ها باید اقدام به تکمیل ساختارهای ادغام کنند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.