۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۳۹۵ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ دسته: کشاورزی
۰

بنار عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی ضمن رد دلایل برخی از نمایندگان مجلس برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، گفت: دلیل اصلی مشکلات فعلی بازار ناشی از ساختارهای ایجاد شده در زمان وزارت بازرگانی است که پس از ادغام این وزارتخانه هنوز اصلاح نشده است. برای بهبود وضعیت بازار محصولات اساسی باید شرایط برای ادغام اصولی بخش بازرگانی در وزارتخانه‌های تولیدی فراهم شود و نقش تشکل های کشاورزی نیز تقویت گردد.

رحمت الله بنار عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به ثمرات اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: عده ای با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی به دنبال نابودی دستاوردهای اجرای این قانون و باز کردن درب های واردات هستند.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: با اجرای قانون تمرکز وضعیت بخش کشاورزی نسبت به سال های گذشته بهتر شد و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مشکلات زمان وزارت بازرگانی را نداشتند. دستاوردهای مهم اجرای این قانون به راحتی قابل چشم پوشی نیست. کاهش واردات و افزایش تولید محصولات کشاورزی از جمله دستاوردهای مهم ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی است که با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی از دست خواهد رفت.

مشکلات تنظیم بازار نتیجه ساختار غلط به‌جا مانده از وزارت بازرگانی

بنار در ادامه با اشاره به طرح برخی از نمایندگان مجلس برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: با تشکیل این وزارتخانه راه برای واردات باز خواهد شد؛ چرا که این وزارتخانه اهمیتی برای تولید داخل قائل نمی شود و به دنبال کاهش قیمت محصولات اساسی در بازار از طریق واردات است.

عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی کشور تصریح کرد: با تشکیل این وزارتخانه باید منتظر وفور کالاهای وارداتی در داخل کشور و ورشکستگی تولیدکنندگان در سال «رونق تولید» باشیم. به همین منظور نمایندگان مجلس باید از تشکیل مجدد این وزارتخانه جلوگیری کنند.

وی در خصوص دلایل برخی از نمایندگان مجلس برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی نیز اظهار داشت: تشکیل این وزارتخانه در شرایط کنونی کمکی به تنظیم بازار محصولات اساسی نمی کند و مشکلات کنونی نیز به دلیل اثرات به جامانده از دوران وزارت بازرگانی است.

لزوم واگذاری کامل ابزارهای لازم برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی

بنار در ادامه با اشاره به ضعف های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در کنترل قیمت محصولات اساسی گفت: این دو وزارتخانه در زمینه تنظیم بازار محصولات اساسی ضعیف عمل کردند. این دو وزارتخانه یا در حیطه اختیارات یکدیگر دخالت کرده یا ابزار مناسب برای تنظیم بازار را در اختیار نداشتند. به عنوان مثال دولت تعمدا بسیاری از وظایف مربوط به وزارت جهاد کشاورزی را به وزارت صمت سپرد که این وزارتخانه نتوانست از عهده آنان بربیاید. همچنین ابزارهای لازم برای تنظیم بازار و نظارت بر کالاهای اساسی به وزارت جهاد کشاورزی داده نشد.

وی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت تنظیم بازار محصولات اساسی باید به جای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، شرایط ادغام صحیح و اصولی وزارتخانه مهیا شود. باید ابزارهای لازم برای کنترل و تنظیم بازار محصولات اساسی به وزارت جهاد کشاورزی داده شده و نسبت به وظایف این وزارتخانه از آن مطالبه شود.

نقش مهم تشکل های کشاورزی در اجرای بهتر قانون تمرکز

بنار در ادامه با اشاره به نقش تشکل های کشاورزی در زمینه تولید و توزیع محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه دولت و وزارت جهاد کشاورزی از نقش مهم این تشکل ها غفلت می کنند؛ چرا که بسیاری از مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی با کمک تشکل های کشاورزی قابل حل است.

عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای بهتر قانون تمرکز باید از تشکل های کشاورزی حمایت کند. فعال شدن تشکل های کشاورزی به منزله کاهش دلالی و امکان پیگیری راحت تر زنجیره تولید تا عرضه است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.