۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۰۰۱ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ دسته: انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

در جلسه اخیر کمیسیون انرژی مجلس، با هرگونه افزایش تعرفه و یا تغییر در تعرفه‌های برق در سال ۹۸ مخالفت شده است؛ چراکه برخی نمایندگان این موضوع را باعث افزایش فشار اقتصادی به مردم دانسته‌اند. این درحالی است که افزایش ۲۳ درصدی تعرفه، مشترکین پرمصرف را شامل می‌شود که عمدتا از دهک‌های آخر درآمدی هستند و به حمایت دولت نیاز ندارند؛ این قشر در حال حاضر یارانه پنهان بیشتری نسبت به اقشار ضعیف جامعه دریافت می‌کنند.

مسیر اقتصاد/ هیئت وزیران اواخر اسفند سال گذشته در حالی طرحی را برای مدیریت مصرف برق در بخش خانگی به تصویب رساند که از مدت‌ها پیش کارشناسان، نمایندگان مجلس و صاحبنظران صنعت برق، ضرورت اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف را بیان کرده بودند.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، وزارت نیرو اوایل امسال تعرفه‌های جدید در سال ۱۳۹۸ را ابلاغ کرد که شامل دو تعرفه در بخش خانگی است. تعرفه اول که همه مصرف‌کنندگان خانگی را شامل می‌شود، نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است که به گفته معاون هماهنگی توزیع توانیر، این میزان افزایش قیمت کمتر از تورم سالانه کشور است.

این نوع افزایش قیمت برق، آب و گاز در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است، به طوری که حتی در سال ۱۳۹۳ افزایش ۲۴ درصدی در تعرفه‌های برق مقرر شده است.

با افزایش ۲۳ درصدی هم تعرفه‌ها به هزینه تمام شده تولید نمی‌رسد

تعرفه دوم بخش خانگی مربوط به مشترکینی است که بیشتر از الگوی مصرف هر منطقه اقلیمی، مصرف می‌کنند. برای این مشترکین یک جریمه ۱۶ درصدی در نظر گرفته شده است که به تعرفه برق آن‌ها نسبت به سایر مصرف‌کنندگان افزوده خواهد شد.

به گفته غلامرضا مهرداد مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی و نظارت بر تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی، هزینه تمام شده تولید برق بسیار بیش‌تر از افزایش ۲۳ درصدی تعرفه‌های برق است. هزینه‌هایی که در صنعت برق صورت می‌گیرد، بسیار بالاست و این رقم حتی هزینه‌های تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری را نیز پوشش نمی‌دهد.[۱]

پول برق پرمصرف‌ها از جیب بیت‌المال پرداخت می‌شود

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به جلسه روز یکشنبه این کمیسیون با حضور نمایندگان وزارت نیرو، ابراز کرد که کمیسیون بر این موضوع تاکید داشت که این اقدام وزارتخانه در سال جاری غیرقانونی بوده و افزایش تعرفه‌ها قابل قبول نیست.

وی معتقد است، وزارت نیرو باید تعرفه‌های برق را به سال ۹۷ بازگرداند و کمیسیون با هرگونه افزایش تعرفه و یا تغییر در تعرفه‌های برق در سال ۹۸ مخالف است چراکه این موضوع باعث افزایش فشار به مردم به ویژه در مناطق گرمسیری و جنوب می شود.[۲]

با این وجود، بر اساس مصوبه هیئت دولت، افزایش ۱۶ درصدی تنها برای مشترکینی است که بالاتر از الگو، مصرف می‌کنند و الگوی مصرف نیز در هر منطقه گرمسیری متفاوت و متناسب با شرایط آن منطقه است؛ به طوری که الگوی مصرف مناطق گرمسیری ۱ نزدیک به هفت برابر مناطق عادی در ماه‌های گرم است. البته تعیین الگوهای مصرف هر منطقه نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

حال این پرسش از نمایندگان ملت وجود دارد که مابه‌التفاوت برق مصرفی مشترکین پرمصرف و هزینه تولید برق از کجا تامین می‌شود؟ یارانه پنهان انرژی که روی هر کیلووات ساعت برق به مصرف‌کنندگان داده می‌شود به گونه‌ای است که مشترکین هر چه بیشتر مصرف کنند، از یارانه بیشتری بهره خواهند برد.

بنابراین آن دسته از مشترکینی که پرمصرف هستند و عمدتا از دهک‌های آخر درآمدی هستند که به حمایت دولت نیاز ندارند، یارانه بیشتری نسبت به اقشار ضعیف جامعه دریافت خواهند کرد. مگر این یارانه پنهان از طریقی به جز منابع ملی و بیت‌المال همه مردم تامین می‌شود؟ در نتیجه با عدم اصلاح تعرفه‌ها، پول برق مشترکین پرمصرف باید از محل بیت‌المال پرداخت شود.

اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها به معنای فشار اقتصادی بر همه مردم نیست

تا کنون بسیاری از نمایندگان مجلس این شکل از توزیع یارانه پنهان را مصداق بی‌عدالتی دانسته و برای آسیب ندیدن مردم، صنایع و تولید ملی در اثر خاموشی در پیک مصرف تابستان، اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها را راهکاری مهم عنوان کرده‌اند.

امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش از این گفته بود که با توجه به اينكه شبكه برق کشور سراسری است، عادلانه نيست كه يک خانواده در شمال تهران برای سونا و جكوزی و استخر آب گرم يا خيلی از وسايل ديگر، برق  را به صورت يارانه­ ای مصرف كند و وزارت نیرو برای تعادل بخشی به شبکه توزیع، برق يک خانواده را در كوير كه به يخچال و كولر نياز دارد، قطع كند.[۳]

به گفته ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وقتی مسئله کمبود برق وجود دارد، اهمیت اصلاح تعرفه ها دو چندان می شود و در واقع در شرایط فعلی ضرورت اصلاح تعرفه ها یک امر بدیهی است.[۴]

همچنین محمد خالدی عضو کمیسیون انرژی و رئیس کمیته انرژی های نو مجلس شورای اسلامی، ابراز کرده بود که جریمه مشترکین پرمصرف برق که حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از مشترکین خانگی هستند، باید به گونه ­ای باشد که وزارت نیرو از درآمد حاصل از آن برای سایر نیازهای اساسی صنعت برق مانند ساخت نیروگاه­ های جدید، بهره ­برداری کند.[۵]

دغدغه نمایندگان مجلس برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم قابل تحسین است. اما اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها به معنای فشار اقتصادی بر همه مردم نیست. چنانچه نمایندگان ملت خواهان رسیدن کمترین فشار اقتصادی به عموم مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه هستند، می‌توانند تعرفه‌های برق را به این صورت اصلاح کنند که عموم مشترکین هیچ افزایش قیمتی در سال جدید نداشته باشند (حتی ۷ درصد) و در عین حال مشترکین پرمصرف، قیمت تمام‌شده برق یا قیمت برق خورشیدی که پیشنهاد برخی کارشناسان بوده است را پرداخت کنند.

پینوشت:

[۱] ایسنا، کد خبر: ۹۸۰۲۱۵۰۸۱۸۵

[۲] ایسنا، کد خبر: ۹۸۰۲۱۵۰۸۱۳۰

[۳] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۶۲۹۷۰

[۴] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۷۵۲۸۹

[۵] مقاومی نیوز، کد خبر: ۶۳۰۵۴

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.