۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۷۹۰ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

در پی گسترش فعالیت های تجاری در جهان و نیاز به تبلیغات برای فروش کالاها، برخی شرکت ها، نهادها و کشورها به سوء استفاده از زنان برای فروش محصولات خود روی آورده اند. در جهان پویشی با عنوان «women not objects» در مقابله با این اقدامات به راه افتاده است. خطر وقوع این بحران در جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد. اگر اقدامات و برخوردهای قاطعانه از طرف مسئولین صورت نگیرد، احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد بحران استفاده ابزاری از زنان به همان ابعادی که در دیگر کشورها وجود دارد، خواهیم بود.

به گزارش مسیر اقتصاد ابعاد مختلف زندگی انسان امروز را نمی توان مجزا از هم در نظر گرفت. اساسا وضعیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره در هر فرد یا هر جامعه تاثیرات متقابلی بر یکدیگر دارند. لذا فرهنگ را نمی توان به هیچ وجه جدا از اقتصاد و سیاست بررسی نمود.

در دنیای مدرن امروز رشد صنایع و ساختارهای تولیدی و تجاری تاثیر قابل توجهی بر وضعیت فرهنگی جوامع مختلف گذاشته است. پس از وقوع انقلاب صنعتی در انگلستان و پس از آن در سراسر جهان، جریان صنعت، تولید و تجارت و فرهنگ کشورهای مختلف را به اشکال مختلفی تحت تاثیر قرار داد.

افزایش تقاضا، سیاست تجاری بسیاری از جوامع

یکی از مفاهیم پایه ای اقتصاد مساله عرضه و تقاضا است. بر این مبنا تئوری ها و در پی آن استراتژی های زیادی تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در دنیای تجارت، آن چه مهم است سود حاصله است و معمولا فاکتورهای مختلف طوری تنظیم می شوند که فعالیت تجاری به بیشترین سود بینجامد.

لازمه تضمین سود برای فعالیت تجاری و اقتصادی، وجود مشتری و در واقع تقاضا است. هرچه تقاضا بالا رود، قیمت محصول نیز بالا رفته و به تبع آن سود تاجران نیز بیشتر خواهد شد؛ خواه تاجر یک فرد حقیقی، یک شرکت یا دولت مرکزی یک کشور باشد.

استفاده ابزاری از زنان، راهکار افزایش تقاضا

برای افزایش تقاضا راهکارهای مختلفی را می توان در پیش گرفت. تبلیغات، یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین راهکارهای افزایش تقاضا است. تبلیغات به منظور ترغیب مشتریان برای مصرف کالا یا خدمت مورد نظر انجام می شود و روش های مختلفی دارد.

اما روش بدیعی که امروزه در جهان گسترش یافته، استفاده از زنان و جاذبه های جنسی برای تبلیغ کالاهاست. در این روش با استفاده از زنان در کنار تبلیغ کالاها، مردم را به خرید آن ها تشویق می نمایند. در واقع زنان نیز مانند کالایی در کنار سایر کالاها و به عنوان بخشی از فرایند تجارت مورد استفاده و در واقع سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

زنان وسیله و کالا نیستند

در پی گسترش این اقدام، جمعی از مردم جهان به مخالفت با آن برخاستند. این افراد با شعار زنان وسیله و کالا نیستند (women not objects) و با راه اندازی پویش های مردمی درپی جلوگیری از گسترش استفاده ابزاری از زنان در جهان هستند.

این جنبش اهداف خود را این گونه بیان می کند:

  • پایان دادن به رفتار و نگرش ابزاری به انسان ها
  • پایان دادن به آسیب هایی که این رفتار به دنبال دارد
  • یاد دادن این نکته به زنان که ارزش آن ها به وزن، ظاهر و چهره و اعضای بدنشان نیست؛ ارزش آن ها به این است که چه کسی هستند، چه حرفی برای گفتن دارند و چه کاری می توانند انجام دهند
  • حمایت از برند هایی که به زنان قدرت می دهد و منافعی برای آن ها دارد
  • الهام بخشیدن به دنیا برای یافتن راهی بهتر[۱]

توجه به هویت جنسیتی، مانع ظلم به زن و مرد

گرچه با کمی دقت در این پویش، می توان دریافت که این گروه نیز ارزش واقعی زن و مرد را به درستی معرفی نکرده چرا که زن و مرد را برابر در نظر می گیرند؛ حال آن که عدم درک هویت واقعی زن و مرد و برابر دانستن آن ها ظلم به هردو است.

هرکدام از این دو با ویژگی های منحصر به فرد آفریده شده و وظایف متفاوتی دارند که دیگری قادر به انجام این وظایف نیست؛ لذا هیچ یک از دو جنس زن و مرد برتر از دیگری نیست. در واقع هرکدام هویت، ویژگی ها و وظایف مخصوص به خود را دارد. در تبلیغات نیز آن چه آسیب زا و ظالمانه است، نه صرفا بی ارزش دانستن زنان، بلکه نگاه ابزاری به «انسان» است.

خطر شیوع بحران هویت انسانی در جمهوری اسلامی ایران

گرچه انقلاب اسلامی، جریان نگاه ابزاری به انسان ها را متوقف کرد و کرامت واقعی انسان ها را به آن ها یادآور شد، اما پس از چندین سال خبرهای نگران کننده ای از زیر پا گذاشته شدن این آرمان اساسی در کشور به گوش می رسد.

از جمله این موارد می توان به برخی پیام های بازرگانی در صداوسیما یا نمایشگاه های فروش کالا اشاره نمود که با حفظ ظواهر لازم و با همان نگرش غیر انسانی، به تبلیغ کالاها توسط زنان می پردازند. این می تواند زنگ خطری برای مسئولین مربوطه باشد تا از استحاله یکی از مهم ترین آرمان های انقلاب اسلامی جلوگیری کنند.

در کنار این نگرش، در سطح شهرها و توسط شرکت ها، نهادها و افراد خصوصی نیز اقدامات این چنینی انجام می گیرد که بعضا تندتر و بی پرواتر از صداوسیما است؛ نظیر بیلبورد های تبلیغاتی که در بعضی موارد صحنه فروش کرامت انسانی در کنار کالاهای مورد نظر هستند. تا جایی که در یکی از همین بیلبوردها به جای استفاده از عکس زنان برای تبلیغ کالاها از یک زن واقعی که در کنار بیلبورد می نشیند، استفاده شده است!

پینوشت:

[۱] سایت پویش «زنان وسیله نیستند»  yon.ir/YdP60

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.