۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۶۳۴ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ دسته: مسکن
۰

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، با هدف مقابله با سوداگری، از تیرماه سال گذشته با رای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان برای بررسی مورد تایید قرار گرفت. این طرح پس از ماه ها کش و قوس فراوان، در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد. در خلال بررسی جزئیات طرح دولت با وعده ارائه لایحه‌ای جامع در این باره با آن مخالفت کرد. حال زمان تحقق وعده دولت برای ارائه لایحه فرا رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح مالیات بر عایدی سرمایه از تیرماه سال گذشته با امضای ۱۱۷ نفر از نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از التهابات قیمتی و سوداگری در بخش مسکن اعلام وصول و کمیسیون اقتصادی مسئول اصلی پیگیری طرح مذکور شناخته شد. طی بررسی های صورت گرفته در خلال جلسات کمیسیون، نمایندگان با کلیات طرح «مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن» یا همان طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن موافقت کردند.

عدم همکاری مسئول کمیته مالیاتی مجلس جهت اصلاح طرح

اما دلیل عمده ای که در ابتدا باعث شد بررسی جزئیات طرح به تعویق بیفتد عدم همکاری مسئول کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی به منظور برگزاری جلسات اصلاح طرح بود. این مسئله باعث شد تا مرکز پژوهشهای مجلس مسئولیت اصلاح و بهبود طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به عهده بگیرد و آن را به سرانجام برساند.

پس از ارائه نظر کارشناسی مرکز پژوهشها جلسه بررسی جزئیات طرح برگزار شد. اما این بار دولت محترم مانع از پیشبرد طرح شد. نمایندگان دولت در کمال ناباوری در جلسه بررسی جزئیات طرح حاضر نشدند و بعدها اعلام شد که دولت درصدد است تا لایحه ای جامع در این زمینه به مجلس ارائه کند.

 آغاز رونق و پایان سوداگری در بازار مسکن در انتظار لایحه مهم دولت

پس از پیگیری های صورت گرفته توسط اصحاب رسانه و مردم که همزمان با رشد فزاینده قیمت مسکن شدیدتر می شد، سرانجام فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در ۱۵ بهمن ماه ۹۷ وعده داد که دولت لایحه مذکور را تا پایان اردیبهشت ماه به مجلس ارسال خواهد کرد.

اکنون اردیبهشت ماه فرا رسیده است و مردم و فعالان اقتصادی پس از تجربه تلخ افزایش قیمت ۹۵ درصدی مسکن در سال ۹۷ منتظر اقدام موثری از مسئولان برای حذف سوداگران از بازار مسکن هستند. لذا لازم است برای جلوگیری از ادامه روند غیرمنطقی افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، هر چه زودتر مقدمات اجرایی این پایه مالیاتی فراهم گردد. این افزایش قیمت موجب شده رکود تورمی شدیدی بر بازار مسکن حاکم شود که تولیدکنندگان و تقاضای مصرفی از ادامه روند آن متضرر باشند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.