۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۶۲۷ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

دولت سعودی هفته گذشته ۳۷ شهروند کشورش را به بهانه جرایم تروریستی اعدام کرد. نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی، حتی نگرانی مقامات آمریکایی را برانگیخته است. مسئولین آمریکا دولت سعودی را به رفتار منصفانه با مضنونین توصیه کرده و مجلس سنا لایحه‌ای برای مقابله با اقدامات ضدبشری عربستان تصویب کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان سعودی هفته گذشته ۳۷ شهروند کشورش را به بهانه جرایم تروریستی اعدام کرد؛ که ۳۴ نفر از آن ها جزء اقلیت شیعه بودند. این اقدام انتقادات گسترده ای را از سوی گروه های مدافع حقوق بشر و دولت های مختلف در سراسر جهان برانگیخت که از مسئولین سعودی می خواستند از چنین اعدام های عمومی دست کشیده و به نقض های فزاینده حقوق بشر در کشور اسلامی پایان دهند.

افزایش نگرانی ها در مورد نقض حقوق بشر توسط سعودی‌ها

با چنین سابقه ضعیفی در حوزه حقوق بشر، عربستان سعودی از زمان به پادشاهی رسیدن شاهزاده قدرتمند سعودی، محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد فزاینده اقدامات ضدبشری اعم از اعدام های گسترده بوده است.

فیلیپ نسیف، سخنگوی بخش خاور میانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل گفت: سعودی ها همه انواع سرکوب مخالفانشان را در دو سال گذشته افزایش داده اند.

سرکوب شیعیان در عربستان

کارشناسان معتقدند سرکوب فزاینده عمدتا روی اقلیت شیعه که ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت را تشکیل می دهند متمرکز شده است.

نسیف در گفتگو با صدای آمریکا گفت: بسیاری از افرادی که به تازگی اعدام شده اند بخشی از سرکوب گسترده تر علیه اقلیت شیعه در عربستان سعودی بوده اند. این رویه مدت هاست که در جریان است. اما به نظر می رسد اخیرا و در پی به قدرت رسیدن بن سلمان این سرکوب ها افزایش یافته است.

عداوت آمریکا با ایران و سوءاستفاده دولت سعودی

وی افزود: مسئولین سعودی می گویند که فضای شدید ضد ایرانی در واشنگتن وجود دارد و آن ها تلاش می کنند شیعیان کشورهای مختلف را به ایران ربط دهند تا رفتارهای ضد بشری خود در داخل و خارج عربستان را به این وسیله توجیه کنند.

اعدام های هفته قبل، رکورد بیشترین تعداد اعدام در یک روز در عربستان از سال ۲۰۱۶ تا کنون را جابجا کرده است؛ در آن زمان دولت سعودی ۴۷ نفر را به بهانه اقدامات تروریستی اعدام کرد.

روابط ایران و عربستان

چندین فعال شیعه نیز قربانی این اعدام ها شدند که از آن جمله می توان به روحانی شیعه ایرانی، نیمر النیمر، اشاره نمود. در پی این اقدام، معترضان به سفارت عربستان در تهران حمله کردند.

روابط میان عربستان و ایران پس از این اتفاق بهبود نیافته و سفارت عربستان بسته ماند.

در همین رابطه، سید علی خامنه ای رهبر ایران اعدام های گسترده را جنایتی علیه انسانیت خواند.

نقض حقوق بشر در عربستان صدای مقامات آمریکایی را هم درآورد

سخنگوی یک نهاد دولتی به رسانه های ایالات متحده گفت که آمریکا از دولت عربستان سعودی می خواهد مضنونینی که در بازداشت به سر می برند را منصفانه محاکمه کند.

این مسئول ایالات متحده در پاسخ به سوالی در مورد اعدام های انجام شده توسط عربستان سعودی گفت: ما این گزارش ها را دیده ایم و از دولت عربستان سعودی و همه دولت ها می خواهیم محاکمه منصفانه، آزادی از حصر خودسرانه و غیررسمی، شفافیت، اجرای قانون و آزادی مذهب و عقیده را برای مضنونین تضمین کنند.

در همین حال، کمیسیون بین المللی آزادی مذاهب آمریکا، که به کاخ سفید، وزارت امور خارجه و مجلس مشورت می دهد، در گزارش خود عربستان سعودی را یکی از ۱۶ کشوری دانست که مرتکب نقض شدید آزادی مذهبی شده اند.

نمایندگان سنای آمریکا و تحریم دولت سعودی

در پی مرگ جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در اکتبر ۲۰۱۸، یک گروه متشکل از نمایندگان دو حزب آمریکا در مجلس سنا لایحه ای را برای وضع تحریم هایی علیه مسببان این کشتارها تصویب کردند. این لایحه تحریم هایی را نیز بر اشخاص حقیقی برای فعالیت های مختلف مرتبط با جنگ داخلی در یمن تحمیل کرد.

نسیف، تحلیلگر سازمان عفو بین الملل معتقد است این لایحه می تواند رفتارهای ضدبشری عربستان را تغییر دهد. وی در این خصوص گفت: این مساله باعث نگرانی سعودی ها شده چرا که آن ها شاهد توافقی بین دو حزب آمریکا هستند؛ توافقی که علیه رفتار آن ها نه تنها در یمن بلکه در معنای گسترده تر شکل گرفته است.

منبع: خبرگزاری صدای آمریکا yon.ir/uinyR

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.