۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۲۲۱ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

وارد کردن نام سپاه پاسداران توسط دولت آمریکا در لیست نهادهای تروریستی این کشور، ناشی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نهاد است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در عرصه نبرد نظامی و خصوصا جنگ های نامنظم در زمین و دریا، موشکی، سازندگی، فرهنگی، سایبری، اقتصادی، رسیدگی به محرومین و مستضعفین و بسیاری عرصه های دیگر، چنان نقش آفرینی موثری داشته که خشم دشمنان ملت ایران را برانگیخته است.

به گزارش مسیر اقتصاد چندی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی دولت آمریکا قرار گرفت. این اقدام، واکنش افراد و گروه های مختلف جهان را برانگیخت.

در گزارش های قبل برخی واکنش های مقامات جمهوری اسلامی ایران و همچنین واکنش های بین المللی به این اقدام غیرقانونی رئیس جمهور آمریکا بررسی شد. به علاوه، با بررسی تاریخ روابط آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و همچنین تاریخ جنایات آمریکا در جهان، مشخص شد که علیرغم ادعای آمریکایی ها، همه شواهد تروریست بودن آن ها را نشان می دهد.

با این حال سوال اینجاست که چرا سپاه پاسداران هدف اتهام آمریکایی ها قرار گرفته است؟ البته از مدت ها قبل سپاه پاسداران مورد تحریم واقع شده و تحریم مجدد این نهاد به گونه ای دیگر توسط ایالات متحده آمریکا اتفاق جدیدی نیست؛ اما چه ویژگی هایی در سپاه پاسداران خشم آمریکایی ها را برانگیخته و باعث شده این گونه واکنش نشان دهند؟

تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر نمود. ابداع چنین نهادی توسط بنیانگذار کبیر انقلاب، اقدامی بود که سال ها بعد برکات و آورده های عظیم آن برای ملت ایران کشف شد.

در آن زمان کسی فکر نمی کرد نهاد نوپایی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بتواند تا این حد در منطقه و جهان تاثیرگذار بوده و خشم ابرقدرت ها را برانگیزد.

در ادامه برخی ویژگی های سپاه پاسداران که موجب خشم و واکنش های تند دشمنان به خصوص آمریکایی ها شده است، بررسی می شود:

نیروی قدس، بازوی قدرتمند سپاه در منطقه و جهان

یکی از مهم ترین بخش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که امروزه در منطقه و جهان نقش آفرینی مهمی داشته و نماد قدرت بین المللی سپاه پاسداران است، نیروی قدس سپاه پاسداران می باشد.

قدرت نیروی قدس، حتی مخالفان نظام جمهوری اسلامی را نیز به اعتراف واداشته تا حدی که خبرگزاری BBC فارسی به عنوان یکی از دشمنان اصلی در خط مقدم مقابل جمهوری اسلامی درباره سپاه قدس می نویسد: «سپاه قدس قطعا یک نیروی موثر است و در محاسبات رقبا و دشمنان نظام فعلی ایران و کلا ایران امروز، جایگاه خاصی دارد … ورود عملیاتی نیروی قدس در کشورهای اطراف ایران، عملا دست این نیرو در اعمال نقطه نظراتش را هم تقویت کرده است. برخی حتی تا آنجا پیش رفته‌اند که مثلا انتخاب سفیر ایران در کشوری مثل عراق را بدون هماهنگی و رضایت نیروی قدس ممکن نمی‌دانند و می‌گویند حتی از چهره‌های مرتبط با این نیرو انتخاب می‌شوند … اشرافی که نیروی قدس نسبت به منطقه مجاور ایران پیدا کرده، شبکه‌هایی که در طول چند دهه ایجاد کرده و اثر بازدارندگی ایجاد شده در حزب‌الله لبنان و سازمان‌های همسوی با ایران در منطقه، در استراتژی موسوم به دفاع نامتقارن معنای خاصی پیدا می‌کنند و همگی جزو محورهای قدرت نیروی قدس هستند … برخی دولت‌ها و رسانه‌های غربی و عربی هم با تکرار ادعای دخالت نیروی قدس در تحولات یمن، بحرین و دیگر نقاط، به ایجاد حبابی روانی کمک کرده‌اند که انگار روی آن نوشته است نیروی قدس سپاه ایران در همه جا هست.»[۱]

این سخنان از رسانه ای منتشر شده که با تمام توان قصد تضعیف و تخریب جمهوری اسلامی را داشته و از هیچ تلاشی برای کاستن از جلوه مقتدرانه جمهوری اسلامی فروگذار نمی کند.

قدرت سایبری سپاه پاسداران

مؤسسه دیفنس تک (Defense Tech) از مؤسسات نظامی و امنیتی ایالات متحده آمریکا با استناد به آمار دریافتی از سازمان اطلاعات آمریکا  (CIA)ایران را جزء ۵ کشور دارای قوی ترین نیروی سایبری معرفی کرده و تعداد نیروهای سایبری سپاه را بیش از ۲۴۰۰ نفر به علاوه ۱۲ هزار نفر نیروی ذخیره مردمی تخمین زده است.[۲]

همچنین سیا با اذعان به توانایی و ابتکار تیم رصد سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ضمن اشاره به برخی از مشخصات ارتش سایبر ایران نوشت: با این آمارها می توان تا حدی توانایی علمی ایران در نبرد سایبری را تخمین زد.[۳]

با توجه با این که قدرت سایبری در دنیای امروز از مهمترین فاکتور های اقتدار هر کشوری محسوب می شود، قدرت سایبری سپاه پاسداران تهدیدی جدی برای دشمنان ملت ایران است.

هراس آمریکا از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اندیشکده آمریکایی مرکز امنیت دریانوردی بین الملل در گزارشی با موضوع توان نظامی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: ایران یکی از بزرگترین دارندگان زیردریایی در جهان است که با استفاده از قابلیت حملات انتحاری و تاکتیک های نامتقارن توانسته در برابر نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس مقابله کند.[۴]

رجز خوانی ایران برای نابودی ناوگان دریایی آمریکا را نباید شوخی تلقی کرد، بلکه تهدید ایران باید جدی گرفته شود،‌ حملات نامنظم و انتحاری این کشور در دریا، افزایش برد موشک های ضد کشتی ایران برای اصابت به هر گونه هدف در خلیج فارس و ارتباطات غیر متقارن و تاکتیک های فرماندهی نامنظم چیزی نیست که بتوان آنرا نادیده گرفت. از این رو لازم است که نیروی دریایی زمینی و هوایی آمریکا رزمایش های بیشتری را در زمینه مقابله احتمالی با حملات نامتقارن ایران انجام دهد.[۵]

قدرت نظامی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پایگاه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به انتقام اخیر سپاه از تروریست‌های حزب دموکراتیک کردستان نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ۷ فروند موشک زمین به زمین را به سمت پایگاه گروه‌های معارض کرُد در شمال عراق شلیک کرد. این حمله، طبق فیلمی که سپاه با پهپادهای خود از آن تهیه کرده، دقت برنامه موشکی بالستیک ایران را نشان می‌دهد. استفاده از موشک فاتح -۱۱۰ طبق ویدئوهایی که سپاه از این حمله منتشر کرد، دقت مرگبار آن را نشان داد. ضمن آنکه حمله به هدفی در عمق ۶۰ مایلی خاک عراق از مکانی در نزدیکی تبریز به‌طوریکه مردم عادی از صحنه پرتاب موشک‌ها فیلم گرفته بودند، فراتر از آن چیزی بود که ایران قبلا نشان داده بود. این موشک‌ها برروی اتاقی فرود آمدند که یک نشستِ سطحِ بالا در داخل آن جریان داشت. از میان صدها اتاق موجود در پایگاه معارضان کُرد، سپاه با هدف قرار دادن همان اتاق خاصی که جلسه در آن در حال برگزاری بود، برای اولین بار توانمندی‌های ایران را از روی کاغذ به روی زمین منتقل کرد. علاوه براین، ایران با نمایش علنی قدرت موشکی خود این پیام را به واشنگتن ارسال کرد که هیچ فشاری را [با وجود اقدامات آمریکا] احساس نمی‌کند. این کشور همچنین با تشخیص دقیق مکان و زمان جلسه سران گروه‌های معارض کُرد، توانمندی اطلاعاتی خود را به رخ کشید و تلویحا به آمریکا پیغام داد پیش از هر تلاشی برای تشکیل یک دولت حامی خود در عراق، قدرت ایران را در نظر بگیرد.[۶]

تنها بخشی از دستاورد های سپاه پاسداران!

حوزه تاثیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همین جا ختم نمی شود. سپاه پاسداران در عرصه فرهنگی، اقتصادی، محرومیت زدایی و غیره نیز ورود موثری داشته است.

به عنوان مثال امروزه پروژه های عمرانی و سازندگی که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام می شود، بخش قابل توجهی از نیازهای کشور در حوزه سازندگی را مرتفع ساخته است.

با وجود قدرت غیر قابل انکار سپاه پاسداران در عرصه های نظامی، بسیاری از مسئولین و صاحب نظران نقطه قوت اصلی ای نهاد را در حوزه های سازندگی می دانند. به عنوان مثال مسئول روابط عمومی کل سپاه می گوید: بیش از ۷۰ درصد تهاجم رسانه ای که علیه سپاه صورت می گیرد به دلیل حضور سپاه در عرصه سازندگی کشور است.[۷]

در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۸، سیل کم سابقه در کشور عرصه جدیدی را برای خدمت سپاه پاسداران در کنار سایر نهادهای انقلابی نظیر ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی، بسیج، هلال احمر، کمیته امداد و غیره فراهم کرد.

در این جریان سپاه پاسداران بیش از همیشه به داد محرومین رسیده و نشان داد که در هر حوزه ای از نیازهای انقلاب که بتواند وارد شده و نقش خود را به عنوان یاری گر نهاد های دیگر کشور به خوبی ایفا می نماید.

مردم، برای مردم

علاوه بر همه نوآوری ها، یکی دیگر از تجربیاتی که سپاه پاسداران در ۴۰ سال پس از انقلاب کسب کرده و موفقیت های چشمگیری نیز در این حوزه از خود نشان داده است، مدیریت نیروهای جهادی و داوطلبان مردمی و استفاده از آنان برای برطرف کردن نیازهای انقلاب است. زلزله کرمانشاه و سیل اخیر در کشور از نقاط عطفی بود که این قابلیت سپاه پاسداران را به نمایش گذاشت. در این حوادث، مردم و نیروهای جهادی با حمایت سپاه پاسداران توانستند به سرعت خرابی های موجود را ترمیم کرده و به کمک آسیب دیدگان این حوادث بشتابند.

فعالیت های مذکور، تنها بخشی از ماموریت های سپاه پاسداران درکشور بوده است. با توجه به این موارد، اصلا عجیب نیست که دشمنان از عملکرد این نهاد خشمگین شده و در پی انتقام برآیند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری بی بی سی فارسی، کد مطلب: ۴۴۹۸۲۴۵۸

[۲] پایگاه اطلاع رسانی حوزه، کد مطلب:  ۸۱۸۰۵

[۳] همان

[۴] خبرگزاری ایسنا، کد مطلب: ۹۳۰۶۰۳۰۱۶۰۳

[۵] همان

[۶] جامعه خبری تحلیلی الف، کد مطلب: ۳۹۷۰۶۲۵۰۴۶

[۷] خبرگزاری ایرنا، کد مطلب: ۸۱۶۳۹۸۷۷

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.