۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۰۷۰ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

کمی پس از آن که دولت آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به لیست گروه های تروریستی خود اضافه کرد، مسئولان و سران جمهوری اسلامی واکنش‌های همه جانبه و قاطعی نسبت به آن نشان دادند. اما مقابله اصلی با آمریکا در «مقام عمل» معنی پیدا می‌کند. همه مسئولین از سران سه قوه تا دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها باید مقابله خود با آمریکا را در عمل به نمایش بگذارند.

به گزارش مسیر اقتصاد در پی اقدام اخیر دولت آمریکا در وارد نمودن اسم سپاه پاسداران در لیست تروریستی خود، مسئولین و شخصیت های برجسته ایرانی به این اقدام واکنش های قاطعی نشان دادند. از دو جنبه می توان به این واکنش ها نگاه کرد: اول، از دیدگاه دولت آمریکا و هم پیمانانش و دوم، از منظر تحلیلگران و کارشناسان داخلی.

ید واحده مسئولین نظام در برابر دشمن خارجی

در سال های متمادی در جمهوری اسلامی اختلافاتی میان مسئولین عالی رتبه نظام جریان داشته است. رویکردهای متفاوت در نظام باعث شده که بسیاری از مسئولین با وجود اعتقاد به اصل نظام جمهوری اسلامی ایران و آرمان های اصیل انقلابی، در رفتارها و تصمیم گیری ها، جهت گیری های متفاوتی داشته باشند. برخی از این اختلافات در لایه های پنهان بوده و برخی در میان مردم و افکار عمومی نیز احساس شده اند.

با این وجود در برهه های حساس نظام، همین مسئولین نشان داده اند که با وجود سلایق مختلف، در برابر دشمن خارجی ید واحده اند.

در ادامه به برخی واکنش ها در داخل کشور به اقدام آمریکا اشاره می شود:

۱) سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران

وی گفت: مطابق سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد. در چنین شرایطی دیگر ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.[۱]

۲) حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهوری ایران با اشاره به تصمیم تازه آمریکا درباره سپاه پاسداران گفت: استکبار جهانی و آمریکا امروز کینه، عداوت و شکست‌های خود را می‌خواهد از طریق تروریست نامیدن گروهی که همواره بزرگ‌ترین هدف و عمل آن مبارزه با تروریسم است، جبران کند.[۲]

۳) علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار ننگین رژیم آمریکا در این روزها که با وقاحت و پُررویی سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی اعلام کرد نشانگر عمق کینه‌ورزی، جهالت و سفاهت این رژیم است.[۳]

۴) سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه

سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدام احتمالی ایالات متحده آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی گفت: این اقدام مانند سایر شرارت های آمریکا محکوم به شکست است.[۴]

۵) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه

محمدجواد ظریف در نامه ای به رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که آن شورا نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

۶) محمود صادقی، نماینده مجلس تهران

نماینده تهران گفت: اقدام آمریکا در افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی بیشتر جوسازی است، چون آمریکا حداکثر فشار خود را در تحریم‌ها اعمال کرده و آنطور که می‌خواسته نتیجه نگرفته است.

وی افزود: من فکر می‌کنم این کار بیشتر یک اقدام تبلیغاتی و جنگ روانی است. به هرحال آمریکا نه تنها بخش‌های نظامی ایران بلکه بخش کمک‌های بشر دوستانه را هم از تحریم‌های خود کنار نگذاشته است.[۵]

۷) آیت الله موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران

ایشان در حالی که لباس سپاه بر تن کرده بود، آمریکا را «مادر تروریسم» در جهان معرفی کرد.[۶]

۸) آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید

وی اظهار داشت: تلاش دشمنان برای تروریست اعلام کردن سپاه نشان از سرخوردگی، شکست و کلافگی دشمنان دارد. اگر کمک نیروهای مسلح ایران به ویژه سپاه نبود، عراق و سوریه نمی توانستند بر توطئه دشمنان در ایجاد و حمایت داعش پیروز شوند.

۹) مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

وی گفت: زمانی که آمریکایی‌ها سپاه را به عنوان مصداق تروریسم مطرح می‌کنند، محبوبیت و جایگاه معنوی سپاه در دنیا ارتقا می‌یابد. آمریکا با این اقدام نمی‌تواند آسیبی به سپاه پاسداران وارد کند چرا که منشأ اقتدار و توانمندی سپاه، داخلی است نه بیرونی. [۷]

واکنش نهادها و سازمان ها

موارد فوق، تنها بخشی از واکنش ها به تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران است. علاوه بر افراد و شخصیت ها، بسیاری از سازمان ها و نهادهای کشور نیز به طور جمعی به این اقدام واکنش نشان دادند. از جمله این واکنش ها می توان به اقدامات مجلس شورای اسلامی، نیروی انتظامی و غیره اشاره نمود.

  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقدامی هماهنگ، با لباس سپاه در صحن علنی مجلس حاضر شدند.[۸]
  • نیروی انتظامی در بیانیه ای اظهار داشت: همان گونه که امام راحل(ره) فرمودند «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» و به همین دلیل است که دشمنان ایران اسلامی لحظه‌ای از اقدامات خصمانه خود علیه سپاه دست نکشند.

به علاوه بسیاری از گروه ها و احزاب مختلف در کشور اقدام آمریکایی ها را به طرق مختلف محکوم نمودند.

پیام این واکنش ها به دولت آمریکا این است که ایرانیان با وجود همه اختلافاتی که ممکن است با یکدیگر داشته باشند، در برابر دشمن خارجی ید واحده بوده و تمام قد در برابر مستکبرین جهان و در راس آن ها آمریکا ایستاده اند.

نقش قوای ۳ گانه در مبارزه عملی با اقدامات خصمانه آمریکا

اقدام هماهنگ و همه جانبه افراد و گروه های مختلف در کشور گرچه خوب و شایسته تحسین است؛ اما کافی نیست. لازم است افرادی که در میدان اعلام انزجار و شعار اینقدر پرشور و کارآمد ظاهر می شوند، در میدان عمل نیز پایبند به اصول و ارزش های مربوط به استکبارستیزی و آمریکاستیزی باشند.

استکبارستیزی و در راس آن دشمنی با آمریکا در حوزه های مختلف، معانی متفاوتی پیدا می کند. افراد و نهادهایی که در این مواقع حساس و بحرانی با موضع گیری ها و واکنش های به جا پیوند ایمانی خود با آرمان های انقلاب اسلامی از جمله استکبارستیزی را به نمایش می گذارند، در میدان عمل نیز باید به عنوان سنگر مبارزه علیه آمریکا عمل نمایند. در واقع ابتدا باید جنگ و شرایط جنگی را درک نموده و سپس با شناخت دشمن واقعی او را هدف حملات قرار داد.

در این زمینه می توان به نقش قوای سه گانه به عنوان سنگر های دشمنی با آمریکا اشاره نمود:

مجلس شورای اسلامی

یکی از معانی استکبارستیزی در مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین تحقق می یابد. مجلس برای اثبات دشمنی خود با نظام استکبار و در راس آن آمریکا، باید از تصویب قوانین استعماری پرهیز کند. در سال های اخیر متاسفانه شاهد مواردی بوده ایم که مجلس شورای اسلامی با تصویب مواردی همچون برجام، پالرمو،  ۲۰۳۰ و غیره اصل استکبار ستیزی را به عنوان یکی از آرمان های اصلی جمهوری اسلامی خدشه دار نموده است.

امید می رود نمایندگان مردم با استفاده از تجربیات تلخ اعتماد به آمریکا و دنیای استکبار، از این پس با نگاه به داخل قانون گذاری کنند و نگذارند برخی سیاست های کلان جمهوری اسلامی توسط دشمنان قسم خورده این نظام و ملت شریف تدوین شود.

قوه قضائیه

چنان که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، «بزرگترين مبارزه با آمريكا، خدمت به اين مردم است. هركه میخواهد با امريكا مبارزه اساسى كند، بايد به اين مردم خدمت كند. هر كه می‏خواهد با دشمنان اين ملت مبارزه عملىِ كارآمد كند، با فساد مبارزه كند.»[۹]

قوه قضاییه بازوی اصلی جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد است. انتظار از این نهاد این است که بدون هیچ ملاحظه ای با مفسدان برخورد نماید. خواه مفسدان از مسئولین باشند یا مردم. در سال های اخیر خبر هایی حاکی از پرونده های سنگین فساد در رسانه ها منتشر شده که خبری از رسیدگی مجدانه به این موارد موجود نیست. این فساد ها و مهم تر از خود فساد، عدم برخورد درست و به موقع با این فساد ها می تواند اعتماد مردم به جمهوری اسلامی را خدشه دار نماید. به نظر می رسد قوه قضاییه ضمن برخورد با مفسدان باید رویکردی جدید را در اطلاع رسانی و روشنگری برای مردم در پیش بگیرد.

دولت

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، «اقتصاد» را اولویت واقعی کشور خوانده و با تأکید بر تلاش بی‌وقفه مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم از جمله بیکاری جوانان گفتند: «اقتصاد باید اولویت همه اعضا و بخشهای دولت باشد.»[۱۰]

امروز مهم ترین و سخت ترین بعد جنگ همه جانبه دشمنان علیه ملت ایران، جنگ اقتصادی است و مهم ترین گلوگاهی که می تواند به پیکره نظام ضربه بزند، مشکلات معیشتی است. لذا دولت و همه زیرمجموعه های دولت باید در راستای رفع این مشکلات بکوشند. رفع این مشکلات نه با تکیه بر غرب و تلاش برای کنار آمدن با دشمن، که با نگاه به داخل، تکیه به ظرفیت های داخلی و استفاده از آن ها میسر است. در روابط خارجی نیز باید دقت نمود روابط بر مبنای قانون و عزتمدارانه باشد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایران آنلاین، کد مطلب: ۴۶۱۲۲۷

[۲]خبرگزاری الوقت، کد مطلب: ۱۵۲۵۹۷

[۳] خبرگزاری ایسنا، کد مطلب: ۹۸۰۱۲۰۰۷۱۰۵

[۴]خبرگزاری الوقت، کد مطلب: ۱۵۲۵۹۷

[۵] خبرگزاری شفق، کد مطلب: ۷۳۲۴۵۷

[۶] خبرگزاری ایرنا، کد مطلب: ۸۳۲۷۵۲۷۳

[۷] خبرگزاری خبرآنلاین، کد مطلب: ۱۲۴۷۸۴۳

[۸]روزنامه آرمان، کد مطلب: ۸۸۷۴۷

[۹] خبرگزاری دانشجو، کد مطلب: ۷۴۴۱۳

[۱۰] پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، کد مطلب: ۱۹۰۸۳

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.