۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۸۴۱ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

اقدام خصمانه و غیر قانونی آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی دولت خود، واکنش کشورهای مختلف جهان را برانگیخت. بسیاری از کشورها ضمن محکوم کردن این اقدام غیرقانونی، آن را زمینه ساز افزایش تنش ها در خاورمیانه دانستند. برخی کشورها نیز در مقابل این اقدام، به تمجید از سپاه پرداخته و به نقش ضدتروریستی سپاه پاسداران در منطقه اشاره نمودند.

به گزارش مسیر اقتصاد در دو گزارش پیشین، ضمن اشاره به بخشی از جنایات آمریکا در ایران و جهان، نشان داده شد که ادعای دولتمردان آمریکا مبنی بر مقابله با تروریسم، تنها توهمی است که توسط رسانه های وابسته شان به افکار عمومی القا می شود.

چنان که می دانیم دولت های ایران و آمریکا همواره یکدیگر را به تروریستی بودن و پشتیبانی از تروریسم متهم کرده و می کنند. یکی از مهم ترین روش هایی که از طریق آن می توان دریافت واقعا کدام یک از این دو تروریست هستند، بررسی نظرات ملت ها و دولت های مختلف است.

در پی اقدام کاخ سفید مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی دولت آمریکا، کشورهای مختلفی در جهان نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. بسیاری از دولت ها، اشخاص و گروه ها به اشکال مختلف، مخالفت خود را با تصمیم دولت آمریکا اعلام کرده و این اقدام را محکوم کردند.

واکنش کشورهای جهان به تروریستی خواندن سپاه

در ادامه واکنش کشورهای مختلف به این اقدام دولت آمریکا آمده است:

عراق: در بیانیه شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق با اشاره به شکست‌های آمریکا در سوریه و عراق و یمن، آمده است: «شیطان بزرگ در جنگ مستمر علیه جمهوری اسلامی ایران، از مسیر فشار دیپلماتیک و محاصره اقتصادی ظالمانه به مقصود نرسیده و ناامید شده است… تصمیم این فرد بزدل [ترامپ] هیچ ارزشی ندارد؛ زیرا آمریکا پیش‌تر نیز ده‌ها گروه و شخصیت را در لیست تروریسم قرار داده که از آن جمله می‌توان به حزب‌الله قهرمان و مقاومت اسلامی نُجَباء اشاره کرد».

نصر الشمری رئیس شورای اجرایی نُجَباء نیز در بیانیه‌ای جداگانه تصریح کرد: «ما در مقاومت اسلامی نُجَباء شانه به شانه برادرانمان در سپاه پاسداران می‌ایستیم، زیرا این نهاد نقش بزرگی در شکست پروژه‌های استکبار داشته است.»[۱]

همچنین، شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: «قطعا تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تصمیمات قبلی او درباره قدس و جولان تفاوتی ندارد. ترامپ این تصمیمش را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی و شعله ور کردن آتش ها در منطقه اتخاذ کرد… نیروهای سپاه پاسداران مشاور رزمندگان ما در الحشد الشعبی بودند و آنها قوی ترین نیرویی هستند که با تروریسم مقابله کرده و در نابودی آن سهیم هستند.»[۲]

فرانسه: وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا اعلام کرد: فرانسه به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی (برجام) پایبند است… پاریس در این راستا خواستار جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه است… از همه می‌خواهیم تا از تشدید تنش ها یا بی ثبات کردن منطقه پرهیز کنند.[۳]

چین: وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام خصمانه دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که همه کشورها باید به قواعد بین‌المللی احترام بگذارند و از قلدری بپرهیزند.[۴]

ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام گفت که این مسئله به بی‌ثباتی در منطقه منجر خواهد شد… این تصمیم آمریکا یک جانبه بوده و هیچ کشوری نمی‌تواند نیروهای مسلح کشور دیگر را تروریستی اعلام کند.

فلسطین: جنبش حماس در بیانیه ای اظهار کرد: «این تصمیم تأکید می‌کند که این دولت (آمریکا) بر اساس منافع صهیونیستی و دستورکارهای آن گام برمی‌دارد و به جانبداری کورکورانه خود (از رژیم صهیونیستی) در تمام آنچه مربوط به منطقه است، ادامه می‌دهد.»[۵] پیش‌تر جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای این اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را محکوم کرده بود.

قطر: وزیر کشور قطر نسبت به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست تروریست‌ها واکنش نشان داد و تاکید کرد که اقدامات یک‌جانبه مشکلات را حل نمی‌کنند.[۶]

ژاپن: وزیر امورخارجه ژاپن گفت که ژاپن از خط مشی آمریکا درخصوص سپاه پاسداران ایران پیروی نمی‌کند اما توقف برنامه موشکی ایران چیزی است که برای ثبات منطقه ضروری به شمار می‌آید.[۷]

آلمان: در پی اقدام دونالد ترامپ، جمعی از رسانه های آلمان به این تصمیم انتقاد کرده و آن را به ضرر ترامپ دانسته و تنها برنده این بازی را نتانیاهو دانستند.[۸]

یمن: حزب «اللقاء المشترک» (دیدار مشترک) یمن، قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا محکوم کرده و در بیانیه خود نوشت: «اقدام آمریکا در حالی است که خود با ایجاد گروه‌های تروریستی القاعده و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به آن، اولین پیشگام تروریست در جهان است.». همچنین محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: «اقدام اخیر ترامپ اقدامی احمقانه است.»

روسیه: آنتون موروزف، قانون گذار عضو کمیته امور بین الملل دومای روســیهگفت: آمریکا تروریست ها را به گروه های خودی و غیرخودی تقسیم می کند در حالی که باید با این گروه ها مبارزه بی امان کرد. وی به اوضاع سوریه و جنگ داخلی هشت ساله در این کشور اشاره کرد و گفت: نمونه اقدامات بی ثبات کننده آمریکا را در سوریه شاهد بوده ایم، آنها با تحویل هزاران تن سلاح به مخالفان دولت سوریه، زمینه تجهیز و قدرت گرفتن تروریست ها و گروه های افراط گرا در این کشرو را فراهم کردند و در واقع حامی گروه های تروریستی شدند.[۹]

بسیج افکار جهانی در برابر اقدام آمریکا علیه سپاه

این واکنش ها نشان می دهد اقدام اخیر آمریکایی ها باعث ایجاد اتحاد و بسیج افکار عمومی جهان در برابر سیاست های استکباری آمریکایی ها شده است. جهانیان نشان دادند که در برابر برخورد های دوگانه و منفعت طلبانه آمریکا سکوت نخواهند کرد.

این واکنش ها به اقدام بزرگترین ابرقدرت جهان، فرضیه انزوای ایالات متحده آمریکا را تقویت می کند. ایالات متحده امروز نه تنها از نظر اقتصادی و فرهنگی دچار بحران های جدی است، بلکه وجهه سیاسی این کشور نیز در حال فروپاشی است.

این رویداد ها، می تواند نوید بخش عبور از جهان تک قطبی به سمت جهان چند قطبی و ظهور تمدن های جدید با ایدئولوژی های جدید در برابر تمدن های استکباری و انحصار طلب باشد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس، کد مطلب: ۱۳۹۸۰۱۲۱۰۰۰۳۸۰

[۲] خبرگزاری قدس، کد مطلب: ۳۲۷۰۴۱

[۳] همان

[۴] همان

[۵] خبرگزاری ایسنا، کد مطلب: ۹۸۰۱۲۱۰۸۱۱۹

[۶] سایت دیپلماسی ایرانی، کد مطلب: ۱۹۸۲۶۹۹

[۷] همان

[۸] خبرگزاری اسپوتنیک، کد مطلب: ۲۰۱۹۰۴۱۰۴۶۳۶۵۹۱

[۹] خبرگزاری العالم، کد مطلب: ۴۱۵۵۷۸۶

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.