۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۸۸۹ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ دسته: کشاورزی
۰

بابازاده عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در انتقاد از طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس گفت: دولت برای حل مشکلات کنونی اقتصاد باید به دنبال اجرای صحیح قانون تمرکز باشد، نه اینکه با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی کشاورزان را به حاشیه براند؛ چراکه تجربه نشان داده است با تشکیل وزارت بازرگانی واردات رونق می‌گیرد.

رضا بابازاده عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از طرح برخی از نمایندگان مجلس در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: متاسفانه کسی مدافع حقوق کشاورزان در مجلس و کشور نیست.

این کارشناس کشاورزی افزود: بررسی تجارب قبلی وزارت بازرگانی نشان می دهد این وزارتخانه با هر بهانه ای به دنبال واردات رفته و این موضوع باعث به حاشیه رانده شدن کشاورزان می شود. علاوه بر این بازار محصولات اساسی به دلیل ناهماهنگی مدیران تولید و تجاری به هم خواهد ریخت.

ضربه خوردن کشاورزان با تشکیل وزارت بازرگانی

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی تاکید کرد: طرح تشکیل وزارت بازرگانی از جانب افرادی دنبال می شود که در امور تولیدی هیچ مسئولیتی ندارند و به دنبال تامین منافع خود از طریق افزایش واردات هستند.

بابازاده اظهار داشت: متاسفانه تشکل های کشاورزی در کشور تاثیری بر تصمیم گیری های مدیران دولتی ندارند و این موضوع باعث ضربه خوردن کشاورزان می شود. تشکل های کشاورزی فعال نیز وابسته به ساختارهای دولتی و حزبی هستند و معمولا مطالبه کشاورزان را مطرح نمی کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی کشاورزان در مقطع کنونی افزایش حمایت های دولتی است تا از این طریق بتوانند محصولات خود را وارد بازار کرده و به فروش برسانند. این در حالی است که دولتمردان طی سال های گذشته با کسب اطلاعات نادرست از برخی افراد، همواره به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی بودند.

لزوم اجرای صحیح قانون تمرکز به جای تشکیل وزارت بازرگانی

بابازاده خاطر نشان کرد: دولت برای کنترل مشکلات بازار محصولات اساسی در سال های گذشته اقدام به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کرد تا از این طریق مدیریت بهتری بر بازار داشته باشد. پرواضح است چنانچه این میزان یارانه ارزی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می گرفت، وضعیت تولید و بازار به مراتب بهتر از شرایط کنونی بود.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: یکی دیگر از مشکلات دولت در مدیریت بازار محصولات اساسی اجرای ناقص قانون تمرکز وظایف بازرگانی و دخالت های وزارت صمت بود که باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه تنظیم بازار محصولات غذایی شده است.

وی اظهار داشت: به همین منظور نیاز است تا دولت برای مدیریت بازار اقدام به اجرای کامل قانون تمرکز کرده و تشکل های کشاورزی را در این بخش تقویت کنند تا وضع تولیدکنندگان و بازار بهبود یابد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.