۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۷۵۰ ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا معتقد است در ارزیابی عملکرد انقلاب باید واقعیت ها و وضعیت موجود را خوب بشناسیم تا بتوانیم قضاوت درستی داشته باشیم. سرانه صادرات نفت به ازای هر نفر قبل از انقلاب، ۵ برابر امروز بود؛ اما با این وجود پس از گذشت ۴۰ سال از وقوع انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در حوزه استقلال، جمهوریت و بسیاری موارد دیگر بدست آمده است.

دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا و دارای مدرک دکتری مدیریت استراتژیک در گفتگو با مسیر اقتصاد از لزوم در نظر گرفتن واقعیت های موجود در ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی سخن گفت و آن را با توجه به واقعیت ها و ظرفیت های موجود، مطلوب ارزیابی کرد.

با در نظر گرفتن واقعیت‌ها عملکرد انقلاب قابل قبول بوده است

قدیری ابیانه در ابتدای سخنانش تصریح کرد: ما در ارزیابی عملکرد انقلاب باید واقعیت های موجود و وضعیت موجود را خوب بشناسیم تا بتوانیم قضاوت درستی داشته باشیم.

وی افزود: به طور مثال قبل از انقلاب روزانه ۵ میلیون و ۴۰۰هزار بشکه نفت صادر می شد و جمعیت ما موقع پیروزی انقلاب ۳۶ میلیون نفر بود. یعنی قبل از انقلاب میزان حجم صادرات به ازای هر ایرانی به نسبت شرایط قبل از تحریم، ۵ برابر بود. بنابراین ما وقتی می خواهیم با گذشته مقایسه کنیم باید به دستاوردها ضریب ۵ بدهیم.

ظرفیت های ایران در مقایسه با برخی همسایگان

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا افزود: اگر ایران را با برخی همسایگان مقایسه کنیم، یک سال صادرات نفت یک تبعه کویت یا قطر یا امارات معادل ۶۰ سال صادرات یک تبعه ایرانی است. این ها را باید مدنظر قرار دهیم و بعد ارزیابی کنیم.

وی ضمن اشاره به محدودیت ها و واقعیت های موجود در مسیر پیشرفت، برخی دستاورد های مهم جمهوری اسلامی را برشمرد: عمر متوسط قبل از انقلاب ۵۲ سال بود، امروز عمر متوسط به ۷۲ سال برای آقایان و ۷۶ سال برای خانم ها رسیده است. درباره وضعیت فقر ما آن زمان اکثریت مردممان زیر خط فقر بودند و ۴۰ سال است که داریم فقرزدایی می کنیم، هنوز تمام نشده است. به طور مثال قبل از انقلاب کمتر خانواده ای بود که دانشجو داشته باشد ولی الآن کمتر خانواده ای است که یک یا چند دانشجو نداشته باشد. ظرفیت دانشگاه های ما حدود ۵ میلیون نفر است. یعنی هر سال به اندازه کل ظرفیت قبل از انقلاب به ظرفیت دانشگاه های ما افزوده شده و امروز تعداد اساتید دانشگاه های ما به اندازه تعداد دانشجویان قبل از انقلاب است.

جایگاه استقلال و نقش مردم در ایران قبل و بعد از انقلاب

قدیری ابیانه درخصوص تحقق شعارهای اساسی انقلاب اسلامی نیز گفت: در زمینه استقلال، ایران مستقل ترین کشور جهان است؛ همه تصمیمات را خودمان می گیریم. در حالی که قبل از انقلاب تصمیمات اساسی نه در واشنگتن و لندن بلکه توسط سفرای آمریکا و انگلیس در ایران گرفته می شد.

وی افزود: رای مردم به نظام جمهوری اسلامی بود؛ نظام جمهوری اسلامی برقرار شده و قوانین اسلام حاکم است. و چون جمهوری است مسئولین کشور را مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب می کنند. و مثل همه کشورها برنامه و بودجه را دولت و مجلس باهم تصویب می کنند؛ انتخاب وزرا با تصمیم رئیس جمهور و تایید مجلس است.

انتهای پیامفرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.