۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۰۷۵ ۰۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ دسته: دولت و حکمرانی
۱

صمصامی اقتصاددان و سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم معتقد است جمهوری اسلامی در زمینه های استقلال، توسعه زیرساخت های اقتصادی و علومی همچون نانو، پزشکی، جاده سازی و سد سازی دستاوردهای غیر قابل انکاری داشته است؛ اما مشکلات اقتصادی ایجاد شده در اثر سوء تدبیر مسئولین، بخشی از مردم را به انقلاب بدبین کرده و دستاوردها را زیر سوال برده است.

دکتر حسین صمصامی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست وزارت اقتصاد دولت نهم، در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص آرمان های اقتصادی جمهوری اسلامی نکاتی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه بدون شک، در زمینه های علمی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم، افزود: در زمینه استقلال پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم، در زمینه زیرساخت های اقتصادی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم. در زمینه های نانو، پزشکی، جاده، سد و … دستاورد های قابل توجهی داشته ایم.

دستاوردهای ارزشمند انقلاب قربانی سوء مدیریت های اقتصادی

صمصامی تصریح کرد: قطعا مسائل و مشکلات موجود در اقتصاد، متاسفانه روی نگرش مردم خیلی اثر منفی گذاشته است. چون الآن در شرایط موجود به رغم تمام دستاوردهای انقلاب اسلامی، همین مسائل و مشکلات اقتصادی که حادث شده، نظیر افزایش نرخ ارز، افزایش تورم، بیکاری، این معضلات اجتماعی که در اقتصاد دارد ایجاد می شود، باعث نارضایتی مردم شده است؛ واقعا همه مردم خوشحال و راضی نیستند.

وی افزود: به رغم تمام دستاوردهای پرارزش انقلاب که خیلی از این ها در رژیم قبل قابل دستیابی نبود، اما متاسفانه مدیریت جاری اقتصاد مشکلاتی را ایجاد کرد که این نارضایتی ها دارد به وجود می آید. با توجه به این که تحریم ها هم اثرات خودش را در آینده نشان خواهد داد، اگر نتوانیم این مشکلات اقتصادی را کنترل کنیم، آثار اجتماعی و اقتصادی منفی ایجاد خواهد کرد و متاسفانه ممکن است بسیاری از دستاوردهای انقلاب را تحت تاثیر خودش قرار دهد.

از آرمان های اقتصادی انقلاب خیلی فاصله گرفته ایم

این اقتصاددان همچنین در بیان جایگاه اقتصاد در آرمان های انقلاب و وضعیت فعلی این آرمان گفت: رفاه اقتصادی، کاهش تبعیض، کاهش ظلم، ایجاد عدالت، اجرای اصول و قواعد اقتصاد اسلامی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی بوده که متاسفانه در این عرصه آنطور که باید موفق عمل نکرده ایم. به طور خاص در عرصه عدالت اقتصادی چندان موفق نبوده ایم؛ در عرصه مبارزه با ظلم خصوصا ظلم های اقتصادی که دارد به مردم روا داشته می شود، هم به لحاظ توزیع نامتعادل درآمد ها، هم به لحاظ تورم ها، موفق نبوده ایم.

وی ادامه داد:  افزایش نرخ ارز در شرایط موجود برای قشر متوسط و فقیر جامعه ظلم است که پول را از جیب عده کثیری درمی آورد و به جیب عده قلیلی می ریزد. این ظلم است.

صمصامی در پایان گفت: ما به لحاظ نهاد سازی و نظام سازی خوب عمل نکرده ایم. در مبارزه با ظلم اقتصادی خوب عمل نکرده ایم، ساختارهای اقتصادی ما چه در نظام بانکی چه خلق پول متاسفانه به گونه ای است که بی عدالتی را در جامعه گسترش می دهد. تداوم ثروت دارد در دست گروه خاصی ایجاد می شود؛ یعنی این حجم نقدینگی و گردش مالی در اختیار عده قلیلی از جامعه است و این اثراتی ایجاد خواهد کرد که باعث بی عدالتی و ظلم و باعث تخصیص نابهینه منابع در جامعه می شود.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان

  1. سلام
    بهترين و كارآمد ترين نهاد اقتصادي انقلاب كه معجره امام خميني (ره) بود .
    اين نهاد الگوي كامل اقتصادي سالم و پويا بود .
    در تمام زمينه هاي اقتصادي كار كرد و به بهترين نمونه هاي عيني تبديل شد.
    ارزان ترين و با كيفيت ترين كارهاي عمراني كشور بدست تواناي جهادگران انجام شد.
    در زماني كه جهاد سازندگي بود چيزي بنام بدهكاري دولت به بخش پيمانكاري كشور معني نداشت.
    در بدترين شرايط دفاع مقدس ۸ ساله پروژه هاي عمراني در اقتصي نقاط كشور تعطيل نشد.
    اشتغال و آموزش و ابتكار همزمان با هم در جهاد سازندگي به ظهور رسيد.
    بايد توجه كنيم كه چه كساني با چه نيت شوم و پليدي اين نهاد مقدس را ريشه كن نمودند.
    ان شاءالله كه مجددا اين الگوي كامل يعني جهاد سازندگي تجديد حيات يابد.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.