۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۶۲۹ ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ دسته: کشاورزی
۰

خانمحمدی عضو هیات رئیسه مجمع خبرگان کشاورزی با انتقاد از طرح اخیر نمایندگان مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: با تشکیل این وزارتخانه بخش تولید و تجارت چندپارچه خواهد شد و این موضوع زمینه افزایش واردات در سال رونق تولید را فراهم خواهد کرد.

علی خانمحمدی عضو هیات رئیسه مجمع عالی خبرگان کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به ثمرات اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تشکیل وزارت بازرگانی ضربه جدی به تولید داخلی خواهد بود.

این کارشناس کشاورزی گفت: در سال های گذشته تلاش های بسیار زیادی از سوی کشاورزان و کارشناسان برای ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی انجام شد که نباید با تصمیم عجولانه ثمرات آن از بین برد. با اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در بخش کشاورزی بازار محصولات کشاورزی نسبت به حالتی که وزارت بازرگانی مسئول این امر بود بهبود پیدا کرد و از هجوم واردات به کشور جلوگیری شد.

افزایش واردات در سال رونق تولید نتیجه تشکیل وزارت بازرگانی

خانمحمدی در خصوص دلیل مخالفت کشاورزان با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل این وزارتخانه تصدی گری دولت را افزایش داده و این موضوع باعث ناکارآمدی تصمیمات دولت در این بخش خواهد شد. بررسی تجارب قبلی کشور نشان می دهد چنانچه وزارت بازرگانی تشکیل شود ناهماهنگی میان مدیران تولید و بازرگانی زمینه واردات را فراهم خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور نمایندگان مجلس در سال رونق تولید نباید زمینه ساز چنین اتفاقاتی باشند و در مقابل باید برای اجرای بهتر قانون تمرکز وظایف بازرگانی اقدام کنند.

دولت برای حل مشکلات معیشتی مردم از ظرفیت تشکل های کشاورزی استفاده کند

عضو هیات رئیسه مجمع عالی خبرگان کشاورزی اظهار داشت: راه حل مشکلات بازار محصولات اساسی تشکیل وزارت بازرگانی نیست و دولت با اجرای صحیح قانون تمرکز وظایف می تواند این مشکلات را سامان دهد.

وی افزود: طبق قانون افزایش بهره وری کشاورزی دولت باید برای ساماندهی بازار محصولات اساسی از ظرفیت تشکل های کشاورزی استفاده کند؛ در غیر اینصورت وجود چنین مشکلاتی در بازار طبیعی خواهد بود. استفاده از ظرفیت تشکل های کشاورزی باعث حذف جریان دلالی و واسطه گری می شود و در نهایت منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تامین خواهد کرد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.