۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۶۱۲ ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

جیمز ریکاردز نگارنده کتاب جنگ های ارزی معتقد است در فضای بین المللی علائمی نمایان شده که نشان دهنده تضعیف جایگاه دلار است. در حال حاضر کشورها به دنبال طراحی سیستم های معاملاتی جایگزین دلار هستند و در صورتی که چین و روسیه بتوانند از ترکیب طلا و ارز دیجیتال یک سیستم تسویه خالص ایجاد کنند، خطرناکترین رقیب دلار ظهور خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد جیمز ریکاردز مشاور تهدیدات مالی و جنگ نامتقارن سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(CIA) و نویسنده کتاب جنگ‌های ارزی است. وی نقش پررنگی در طراحی و اعمال تحریم های مالی و بانکی علیه ایران داشته است. ریکاردز در تحلیلی به تهدیدات چندگانه و همگرایی پرداخته است که در حال حاضر جایگاه بین المللی دلار را دچار چالش کرده است. شرح این تحلیل در ادامه آمده است.

بروز نشانه های مختلف بازطراحی سیستم پولی بین المللی

برای سال ها تحلیلگران ارزی نشانه هایی از بازطراحی سیستم پولی بین المللی را دنبال کرده اند که نقش دلار به عنوان ارز ذخیره اصلی را کاهش می دهند و در کنفرانس هایی مشابه برتون وودز جایگزینی برای آن پیدا می کنند. آمریکا نیز این جایگزینی را با استفاده سلاح گونه از دلار در جنگ مالی علیه کشورها از جمله اعمال تحریم ها تسریع کرده است.

آمریکا از دلار به طور استراتژیک استفاده می کند تا به دوستان پاداش دهد و دشمنان را مجازات کند. استفاده از دلار به عنوان سلاح، محدود به جنگ های تجاری و ارزی نیست، گرچه دلار در این اختلافات به صورت تاکتیکی استفاده می شود. دلار بسیار قوی تر از این ها استفاده می شود.

دلار می تواند برای تغییر رژیم از طریق ایجاد ابرتورم، مشکلات بانکی و اختلافات داخلی در کشورهای مورد هدف استفاده شود. آمریکا می تواند دولت های مخالف خود را کنار بگذارد یا حداقل سیاست های خود را بدون حتی یک تیراندازی اعمال کند.

اقدامات چین و روسیه می تواند تحریم های آمریکا را ناکارآمد کند

اما برای هر عملی عکس العملی برابر وجود دارد. در حین اینکه آمریکا سلاح دلار را بیشتر به کار می گیرد، بقیه کشورهای جهان نیز برای حذف دلار به طور کامل کار می کنند.

من برای سال های متمادی در مورد تلاش کشورهایی مانند روسیه و چین هشدار داده ام. آن ها تحت عنوان رهایی از سلطه دلار درصدد ایجاد سیستم مالی جدیدی هستند که به دلار آمریکا وابسته نیست و به آن ها کمک می کند تا تحریم های اقتصادی ناشی از دلار را بی اثر کنند.

این تلاش ها در حال حاضر روند فزاینده ای دارد. روسیه تقریباً تمام اوراق دلاری خزانه داری آمریکا را فروخته است و دارایی های دلاری خود را به صفر نزدیک کرده است. این کشور مقدار زیادی طلا جمع آوری کرده است. ترکیب اوراق پایین دلاری و ذخایر بالای دلاری عایقی در برابر تحریم های آمریکا علیه روسیه است.

روسیه می تواند تعهدات پرداختی بین المللی خود را با فروش طلا یا انتقال طلا تسویه کند، بدون اینکه دارایی هایش توسط آمریکا بلوکه شود. چین نیز اقدامات مشابهی را در پیش گرفته است.

اتحادیه اروپا نیز به دنبال حذف دلار است

همچنین اتحادیه اروپا اخیراً علائمی را بروز داده است که نشان می دهد قصد رهایی از سلطه دلار را دارد. وزیر امور خارجه آلمان خواستار ایجاد یک سیستم جایگزین سوئیفت مستقل از نظارت آمریکا و دلار شده است.

سیستم سوئیفت به عنوان مرکز عصبی شبکه مالی بین المللی، تمام بانک های بزرگ را قادر به نقل و انتقال ارزهای اصلی بین المللی میان یکدیگر کرده است. قطع دسترسی یک کشور به سوئیفت مانند قطع اکسیژن آن است.

در بلندمدت پیشرفت های بیشتری به وقوع می پیوندد که جهان را از دلار دور می کند و به سمت انواع مختلفی از جایگزین ها، شامل سیستم های پرداخت و ارزهای دیجیتالی هدایت می کند. نشانه های بازطراحی نظام پولی بین المللی همه جا وجود دارد.

ترکیب طلا و ارز دیجیتال خطرناکترین تهدید علیه سلطه دلار

روند کاهشی ذخایر بین المللی دلاری مناسب نیست و از ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۰ به عدد ۶۰ رسیده است. رقیب اساسی دیگر دلار حق برداشت مخصوص صندوق بین المللی پول یا SDR است که بیش از ۵۰ سال است تقویت شده است.

اما حملات به دلار تنها به SDR یا طلا ختم نمی شود. خطرناکترین تهدید دلار در واقع از ترکیب ارز دیجیتال و طلا حاصل می شود. واقعیت این است که روسیه و چین به خرید طلا دست زده اند. هرچند استفاده از طلا مشکلاتی از قبیل حمل و نقل و غیره را دارد، اما روسیه با ترکیب کردن ذخایر طلایی خود با فناوری بلاک چین می تواند این مسأله را حل کند.

روسیه و چین می توانند یک ارز دیجیتالی جدید ایجاد کنند که قادر است پیام های مالی را با اتصال به اینترنت و در یک فضای رمزگذاری شده منتقل کند. سایر کشورها نیز می توانند به این سیستم وصل شوند. بدین ترتیب یک سیستم تسویه خالص طلایی ایجاد می شود.

این سیستم تسویه خالص به طلای کمتری برای تسویه نیاز دارد. این سیستم جدید که بلاک چین مجاز نام دارد در حال توسعه است و به زودی به کار گرفته خواهد شد.

منبع: دیلی رکونینگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.