۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۵۳۳ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

آمریکا در اقدامی نامتعارف و غیرعقلانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی دولت خود قرار داد. این در حالی است که به گواهی تاریخ، آمریکا بیشترین تعداد و تنوع اقدامات تروریستی را در داخل خاک ایران انجام داده است. مرور برخی جنایات ایالات متحده یادآور تعریف متفاوت این کشور از تروریسم است؛ چنان که عربستان سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی از دید آمریکا تروریست نیستند اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تروریست است.

به گزارش مسیر اقتصاد کاخ سفید در اقدامی خصمانه و مغایر با قوانین بین‌المللی، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رسما در لیست نهادهای تروریستی دولت آمریکا قرار داد.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه مرتبط با این موضوع آورده است: «امروز به طور رسمی برنامه دولتم برای تروریستی اعلام کردن نیروهای سپاه پاسداران ایران از جمله نیروهای قدس را ذیل بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت اعلام می‌کنم. این گام بی‌مانند نشان‌گر آن است که ایران نه‌تنها یکی از حامیان اصلی تروریسم است بلکه فعالیت‌هایی که سپاه پاسداران در آن دخیل است، تروریسم را ترویج و حمایت مالی می‌کند. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران وسیله اصلی این کشور برای اعمال و حمایت از کمپین جهانی تروریسم است. »[۱]

کدام تروریست است؛ آمریکا یا سپاه پاسداران؟

ایالات متحده آمریکا از دیرباز دشمنی خود را با جمهوری اسلامی ایران به روش های مختلف ثابت کرده است.  خصوصا در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی، آمریکا و هم پیمانانش از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی چشم پوشی نکردند؛ اعم از تحریم ها و فشارهای اقتصادی، حمله نظامی، تهاجم فرهنگی و غیره.

این مسئله امروز برای اکثریت ملت ایران واضح است. با این وجود نگاهی به برخی جنایات ایالات متحده آمریکا می تواند نشان دهنده این حقیقت باشد که واقعا آمریکا تروریست است یا سپاه پاسداران؟

تروریست در اصطلاح به چه معناست؟

اولین قدم برای قضاوت در مورد تروریست بودن یک نفر، گروه یا کشور، دانستن این است که اساسا تروریست به چه معناست. ترور در زبان فارسی به معنای قتل سیاسی به وسیلۀ اسلحه متداول است؛ تروریست به معنای کسی که با اسلحه مرتکب قتل سیاسی شود؛ و تروریسم به معنای طرفدار قتل های سیاسی و دفاع از ترورهای سیاسی.‏‎[۲]

در فرهنگ و عرف سیاسی، ترور به هر نوع اقدامی در جهت پیشبرد اهداف‏‏ ‏‏سیاسی، با توسل به ایجاد وحشت اطلاق می شود؛ و تروریسم به معنای عقیده و اعتقاد به لزوم آدم کشی و تهدید و ایجاد خوف و وحشت در میان مردم، برای رسیدن‏‏ ‏‏به اهداف سیاسی است که برای برانداختن حکومت و به دست گرفتن زمام امور دولت، و یا تفویض آن به دسته ای دیگر که مورد نظر تروریست ها می باشد، صورت می گیرد.‏‎[۳]

چه کسی تروریست و حامی تروریسم است؟

آن چه واضح است، جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را تروریست و حامی تروریسم در جهان دانسته و از طرفی ایالات متحده آمریکا نیز نه تنها ایران و ایرانیان را تروریست دانسته، بلکه رسما سپاه پاسداران انقلاب اسالمی را در لیست تروریستی کشور خود قرار داده است. در این میان، سوال اینجاست که واقعا چه کسی تروریست و حامی تروریسم است؟ از زوایای مختلفی می توان به این سوال پاسخ داد؛ در گزارش پیش رو این مساله از منظر تاریخ روابط ایران و آمریکا بررسی خواهد شد.

چنان که پیش تر گفته شد، آمریکا از ابتدای انقلاب با جمهوری اسلامی ایران دشمن بوده است. این دشمنی در قالب های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و نظامی و بسیاری حوزه های دیگر جریان داشته به طوری که امروزه دشمنی آمریکا و جمهوری اسلامی بر احدی از موافقان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی پوشیده نیست. اما آنچه باعث می شود آمریکا تروریست نامیده شود، چیست؟ در واقع در این که آمریکا دشمن است شکی نیست اما چرا می گوییم آمریکا تروریست است؟

برخی دلایل تروریست بودن آمریکا در داخل خاک ایران به قرار زیر است:

۱) تاسیس سازمان مخوف ساواک به دستور آمریکا و با تصویب مجلس سنای آمریکا[۴]

۲) حمایت از گروه های تروریستی داخلی ایران[۵]

۳) تهدید کشتی های ایران در خلیج فارس توسط ناوهای جنگی امریکایی[۶]

۴) اقدام به ترورهای گسترده در حین برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از جمع آوری آرای مردم[۷]

۵)‌ پشتیبانی و هدایت ترور شخصیت های نظام بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی[۸]

۶) هدایت ضد انقلاب و عراق برای حمله به مرزهای ایران[۹]

‏‏۷) کودتای یک ژنرال امریکایی با چند امیر ارتش در داخل خاک ایران[۱۰]

۸) بمباران دهکده های مرزی ایران توسط عراق و با اشاره آمریکا[۱۱]

۹) حمله ضدانقلاب به مرزهای ایران با کمک مالی آمریکا[۱۲]

۱۰) کارشکنی بر سر راه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان از طریق تحریم انتخابات و حمله نظامی به مردم[۱۳]

‏ ۱۱) افشای توطئه سازمان «سیا» علیه ایران توسط سخنگوی دولت موقت[۱۴]

۱۲) ترور هایی برای به چالش کشیدن انتخابات ریاست جمهوری؛ از جمله ترور بیست پاسدار و سه درجه دار[۱۵]

۱۳) ترور های گسترده مردم به واسطه مجاهدین خلق در اثنای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی[۱۶]

۱۴) حملات نظامی آمریکا به طبس و جیرفت[۱۷]

۱۴) متحد کردن گروه های ضد انقلاب با بنی صدر برای ضربه به نظام [۱۸]

۱۵) گرفتن حکم تکفیر امام خمینی (ره) از برخی مراجع بی نام و نشان توسط بنی صدر و به کمک منافقین[۱۹]

۱۶) حمله نظامی به ایران از طریق صدام[۲۰]

در همه موارد ذکر شده و بسیاری جنایات دیگر که در ایران صورت گرفته، رد پای ایالات متحده آمریکا و اذنابش به چشم می خورد. پس از تسخیر لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا) بود که بسیاری از این اسناد توسط دانشجویان پیرو خط امام کشف شد.

ادامه دشمنی آمریکا در سال های اخیر

دشمنی آمریکایی ها، در سال های ابتدایی انقلاب و دفاع مقدس خلاصه نمی شود. ایالات متحده تا به امروز از هر فرصتی برای ضربه زدن به ملت ایران استفاده کرده است. از جمله موارد زیر:

۱۷) ترور دانشمندان هسته ای با همکاری اسرائیل[۲۱]

۱۸) وضع تحریم های بی سابقه اقتصادی

۱۹) تهاجم فرهنگی از طریق صدها شبکه فارسی زبان

۲۰) وارد کردن ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران با دستور محرمانه جرج بوش و با همکاری اسرائیل[۲۲]

موارد فوق تنها بخشی از جنایات آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران است. با این وجود آمریکایی ها با بی شرمی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریست می دانند. گویی تعریف تروریسم در آمریکا چیزی غیر از تعریف آن در جهان است.

در واقع به تجربه تاریخ، آمریکایی ها هرکس را که در جهت منافع آن ها عمل نکند و قصد مقابله با نظام سلطه و استکبار جهانی داشته باشد، تروریست می دانند. تا جایی که از دید آمریکا کشورهایی مثل عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس تروریست نیستند اما جمهوری اسلامی ایران تروریست است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا، کد خبر: ۹۸۰۱۱۹۰۶۹۶۵

[۲] پرتال امام خمینی(ره)، کد خبر: n132136

[۳] همان

[۴] پرتال امام خمینی(ره)، کد خبر: ۱۳۲۱۳۶

[۵] همان

[۶] همان

[۷] همان

[۸] همان

[۹] همان

[۱۰] همان

[۱۱] همان

[۱۲] همان

[۱۳] همان

[۱۴] همان

[۱۵] همان

[۱۶] همان

[۱۷] همان

[۱۸] همان

[۱۹] همان

[۲۰] همان

[۲۱] خبرگزاری فارس نیوز، کد خبر: ۱۳۹۴۰۴۱۰۰۰۱۲۴۵

[۲۲] خبرگزاری ایسنا، کد خبر: ۹۷۰۱۲۸۱۰۳۴۸

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.